حقایق شگفت انگیز زیادی درباره ماده مخدر «گُل» وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد ماده مخدر «گُل» پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

حقایق وحشتناک درباره عواقب خطرناک مصرف ماده مخدر «گُل» که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو، پزشکان معتقدند ماده مخدر"گُل" یا همان ماری جوانا موجب از بین رفتن بافت ریه، التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت ها می‌شود و به همین دلیل مصرف کنندگان این ماده هنگام مواجه با ویروس کرونا بیشترین آسیب را خواهند دید.

در سال های اخیر به دلیل ترویج باورهای غلط در مورد ماده مخدر "گُل" یا همان ماری باعث شده که جوانان زیادی در دنیا به مصرف آن رو آورند. یکی از دلایل مصرف گُل به خصوص در بین جوانان این است که آن‌ها بر این باور غلط هستند که این ماده آرامش بخش است و از همه مهم تر اینکه اعتیاد آور نیست و فکر می‌کنند استعمال به همین خاطر فکر می کنند که این ماده هیچ ضرری ندارد.

اما درواقع باید به این نکته توجه داشت که گُل یا ماری جوانا جزو مواد روان گردان محسوب می‌شود و برخلاف تریاک و هروئین که ابتدا اعتیاد جسمانی ایجاد می‌کنند و بعد اعتیاد روانی، مواد روان گردان در همان ابتدا بر روی اعصاب و روان فرد معتاد اثر می‌گذارد و او را گرفتار وابستگی روانی به آن ماده می‌کند و در نهایت می بایست این نکته مهم را به نوجوانان و جوانان یادآور شد که سیر ترک اعتیاد افراد مبتلا به سوء مصرف مواد روان‌گردان به مراتب سخت‌تر و طولانی‌تر است.

علایم مصرف گُل

مصرف کنندگان ماری جوانا معمولاً خُلق شاد و سرحالی پیدا می‌کند . فرد مصرف کننده گیج و غیرعادی به‌نظر می‌رسد و راه رفتن او آشفته است. همانند افراد احمق بدون هیچ دلیل خاصی قهقه‌های بلند سر می‌دهد. چشمانش متورم و خیلی قرمز می‌شوند. در به یادآوری چیزها و مسائلی که رخ داده است، مشکل دارد. پس از کم شدن و از بین رفتن سرخوشی چند ساعته، بسیار خواب‌آلود شده و در خواب سنگینی فرو می‌رود.

تاثیر مخرب مصرف گُل بر رانندگی

مصرف گُل یا ماری جوانا اثرات آسیب‌زننده جدی روی مهارت‌هایی که برای امنیت و سلامت رانندگی ضروری هستند مثل هوشیاری، تمرکز، هماهنگی و سرعت واکنش عکس‌العمل دارد. مصرف گُل ممکن است تشخیص فاصله‌ها و واکنش نسبت به علائم و صداهای موجود در جاده را برای فرد راننده مختل کند. همچنین داده‌ها حاکی از آن است، افرادی که این ماده را مصرف می‌کنند، عدم هماهنگی حرکتی در رانندگی دارند.

آسیب جدی مصرف گُل بر سلول های ایمنی بدن

مطالعات نشان داده‌اند که THC موجود در گُل به بافت‌ها و سلول‌ها که وظیفه حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها را به عهده دارند آسیب می‌رساند. زمانی که سلول‌های ایمنی بدن ضعیف‌تر شوند، احتمال ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های عفونی و تومورها نیز افزایش می‌یابد.

مصرف گُل و خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان داده که استنشاق دود ناشی از مصرف گُل می تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد. دود گُل حاوی سمومی مانند آمونیاک، سیانید هیدروژن و هیدروکربن های معطر چند حلقه ای است که پزشکان آن را عامل ابتلا به سرطان ریه می دانند.کشیدن گُل همچنین با التهاب ریه، برونشیت و حتی اختلال در عملکرد مغز نیز همراه است.

اثرات دود ناشی از مصرف گُل بر ریه افراد

طبق اعلام انستیتو ملی سوء مصرف مواد مخدر امریکا، اثر دود گُل یا ماری جوانا روی ریه شامل افزایش التهاب یا تورم در مجاری تنفسی، تحریک گلو و ریه، ایجاد تورم بیش از حد، افزایش مقاومت مجاری تنفسی و ایجاد فضای کمتر برای حرکت و خروج هوا و آسیب رساندن یا زخم رگ های خونی کوچک در ریه ها می شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، کشیدن منظم ماری جوانا خطر عوارض جانبی تنفسی همچون سرفه کردن، خس خس سینه و تولید بیش از حد بلغم را نیز افزایش می دهد.

رابطه مصرف گُل با سایر بیماری های ریوی

بعضی مطالعات نشان می دهند که کشیدن گُل یا ماری جوانا باعث ایجاد یا بدتر شدن سایر بیماری های ریوی خواهد شد. که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

۱-بیماری مزمن انسدادی ریه: کشیدن گُل در ایجاد بیماری مزمن انسدادی ریه نقش دارد.بیماری مزمن انسدادی ریه یک بیماری مزمن است که با گذشت زمان بدتر می شود و علائم آن هم شامل سرفه یا خس خس سینه، تولید بیش از حد بلغم، تنگی نفس و مشکل در تنفس عمیق است. نکته حائز اهمیت اینکه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

۲-برونشیت: افرادی که به طور مرتب گُل را مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به برونشیت حاد خواهند بود. ضمن اینکه آسیب ریوی با گذشت زمان منجر به برونشیت مزمن هم می شود. برونشیت در اثر تورم مجاری تنفسی رخ می دهد. علائم آن هم شامل سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس هستند.

۴- ذات الریه : که به گفته بعضی از دانشمندان، مصرف کنندگان گُل یا ماری جوانا در معرض خطر عفونت های تنفسی مانند ذات الریه قرار دارند. ذات الریه در نتیجه یک عفونت شدید ریوی توسط ویروس ها، باکتری ها یا قارچ ها ایجاد می شود. علائم ذات الریه شامل تنگی نفس، تنفس سطحی یا کم عمق، سرفه با مخاط سبز، زرد یا خونی، درد شدید قفسه سینه که در هنگام تنفس یا سرفه بدتر می شود، خستگی، تب، لرز، تعریق، حالت تهوع و گیجی است.

خطرات مصرف خوراکی گُل

تحقیقات نشان می دهد که نکات منفی مصرف خوراکی گُل به مراتب بیشتر از کشیدن آن است چون کنترل دُز آنها دشوار است، دیرتر اثر می کند و ماندگاری بیشتری در بدن دارد و این یعنی ممکن است افراد به طور تصادفی میزان بیشتری از این ماده را مصرف کنند. همچنین افرادی که دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف ماریجوانا می شوند، آنها را شدیدتر یا طولانی تر از عوارض کشیدن آن تجربه می کنند.

باید متذکر شد، مصرف گل در دُزهای بالا عوارضی همچون اضطراب، پانیک اتک یا حمله هراس، گیجی، توهم، پارانویا، تهوع، استفراغ و فشار خون بالا را در پی خواهد داشت.

مصرف گُل و خطر ابتلا به ویروس کرونا

تحقیقاتی که اخیراً برخی از پزشکان بر روی آسیب پذیری ماده مخدر گُل انجام دادند نشان می دهد با توجه به اینکه مصرف گُل موجب از بین رفتن بافت ریه، التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت ها می‌شود بنابر این مصرف کنندگان این ماده در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند چون ویروس کرونا به طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند.

انتشار اطلاعات نادرست در خصوص این ماده باعث شده که برخی به غلط تصور کنند مصرف خوراکی ماده مخدر گُل باعث رفع علایم کرونا می شود. باید اذعان کرد هرچند ممکن است مصرف خوراکی این ماده علائمی مثل آبریزش بینی یا حتی سرفه ها را کاهش ‌دهد ولی در نهایت با این اثرات کاذب فرد متوجه وخیم‌تر شدن شرایط خود نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید