اندیکاتور ترجمه‌ی واژه‌ی انگلیسی Indicator بوده و به معنای شاخص یا نشان‌دهنده است. از اندیکاتورها در دنیای سرمایه‌گذاری استفاده شده و یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال دارایی‌های مختلف است.

اندیکاتور چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ بهترین اندیکاتور کدام است؟

این دارایی می‌توان سهام شرکت، طلا، دلار، نفت و حتی قیمت گندم در بازارهای جهانی باشد. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از اندیکاتورها استفاده می‌کنند تا روند بازار را مشخص کرده، زمان ورود و نقطه‌ی خروج از معامله را تعیین کنند. حتی در بازار نسبتا بسته ایران و در بورس نیز اندیکاتورها کاربرد فروانی دارند. به همین دلیل نیز کارگزاری مفید، در پلتفرم معاملاتی خود (به نام مفیدتریدر) اندیکاتورهای متعددی را در اختیار کاربران قرار داده است. در این مقله که با همکاری وبسایت تجارت فارکس تدوین شده است، به بررسی اندیکاتورهای مختلف پرداخته و نوع عملکرد هر یک را مقایسه خواهیم کرد. دقت داشته باشید که از Indicatorها می‌توان در تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری و حتی در بورس ایران استفاده کرد. به همین دلیل نیز شناخت این ابزار قدرتمند، یکی از مراحل اولیه در سرمایه گذاری است.

انواع اندیکاتور ها

در دسته بندی کلی و تخصصی، اندیکاتور ها به چهار دسته تقسیم میشن. روندی، مومنتوم، حجمی و نوسانی. در ادامه چند اندیکاتور معروف هر دسته رو معرفی می‌کنیم و کاربردش رو بیان می‌کنیم. البته دسته بندی های دیگری نیز برای نشان دهنده ها وجود دارد که وبسایت تجارت فارکس به تفصیل به آنها پرداخته است.

روند Trend

هنگامیکه اوضاع مرتب است و شرکت در حال پیشرفت مستمر است، طبیعتا قیمت سهام آن نیز در حال افزایش است. اگرچه نوسانات کوچکی در مسیر مشاهده می‌شود، اما این نوسانات در بازه‌های طولانی تر (تایم فریم های بالاتر) روند صعودی خود را نشان می‌دهند. اما زمانی ممکن است که با نگاه به نمودار، نتوانیم که روند صعودی یا نزولی دارایی را تشخیص دهیم. بنابراین، اندیکاتورهای روند به کمک ما می‌آیند تا با یک بررسی دقیقتر، متوجه روند قیمت شویم. از جمله اندیکاتورهای معروف و پرکاربرد برای تشخیص روند قیمت می‌توان به اندیکاتور میانگین متحرک ساده، ایچیموکو و مکدی اشاره کرد.

اندیکاتور های مومنتوم

حتما یکی از مباحث خسته کننده فیزیک دبیرستان به نام مومنتوم را به یاد می‌آورید. مومنتوم در فیزیک به معنای تمایل به حرکت بود و در بازار سرمایه گذاری نیز کمابیش، همین مفهوم را دارد. از این اندیکاتورها برای تشخیص تمایل بازار به حرکت در یک سمت و یا از بین رفتن میل و ایجاد تمایل به برگشت قیمت استفاده می‌شود. در هر معامله، یک خریدار و یک فروشنده وجود دارد. هنگامیکه خریداران از خریدهای خود اشباع شوند (به اندازه‌ی کافی خریده باشند) و قیمت به آستانه‌ی مورد انتظار آنها رسیده باشد، کم کم مومنتوم خرید از بین رفته و فروش دارایی شروع می‌شود.

اندیکاتور چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ بهترین اندیکاتور کدام است؟

اندیکاتورهای مومنتوم به ما کمک می‌کنند تا محدوده‌ی سیر شدن بازار از خرید یا فروش و احتمالا تغییر جهت مومنتوم بازار را بهتر شناسایی کنیم. از جمله اندیکاتورهای معروف مومنتوم می‌توان به ام اف آی (MFI)، نوسانگر تصادفی یا همان Stochastic و نهایتا RSI اشاره کرد.

نشانگرهای حجمی

اندیکاتورهای دیگری که به سرمایه گذاران کمک می‌کنند تا دارایی‌های پررونق را شناسایی کنند، نشانگرهای حجمی هستند. حجم معامله شده دارایی در طول یک تایم فریم مشخص (مثلا در طول روز) می‌تواند به سرمایه گذار بفهماند که نگاه سرمایه گذاران بر روی این دارایی خاص بوده و بهترین زمان برای خرید و فروش آن است. فرض کنید سهامی را خریده‌اید که هیچکس طالب آن نباشد! بنابراین هرگز نمی‌توانید آن را بفروشید، حتی به ارزانترین قیمت. نشانگرهای حجمی اینجا هستند تا به شما میزان معامله دارایی را نشان دهند و مطمئن شوید که در صورت ورود به معامله، می‌توانید از آن خارج شوید! رایج‌ترین مدل این نشانگرها OBV و CMF هستند.

اندیکاتور های نوسانی

ممکن است بازار رنج شده (قیمت تقریبا ثابت باشد) و یا نوسانات شدیدی به دلیل اخبار را تجربه کند. در این زمان‌ها، اندیکاتورهای نوسانی می‌توانند به کمک سرمایه‌گذاران آمده تا کوچکترین تغییرات را به آن‌ها نمایش داده و بستر را برای خرید و فروش یک دارایی، آماده کنند. از مهمترین اندیکاتورهای نوسانی که سرمایه گذاران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند شامل باندهای بولینگر، پاکت نامه (Envelope) و میانگین رنج واقعی یا ATR هستند.

بهترین اندیکاتور کدام است؟

اندیکاتور چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ بهترین اندیکاتور کدام است؟

همه و هیچ کدام! هر اندیکاتور کاربرد خاص خود را داشته و زمانی مفید است که در شرایط مناسب خودش استفاده شود. برای مثال، اندیکاتور ایچیموکو می‌تواند روند بازار را مشخص کرده و نگذارد که در سمت اشتباه بازار معامله کنید. مثلا هنگامیکه قیمت‌ها در آستانه‌ی ریزش هستند، قطعا نباید آن دارایی را خرید. ایچیموکو کمک می‌کند تا به سادگی این روند را تشخیص دهیم. اما (یک نکته طلایی از متخصصان تجارت فارکس): این اندیکاتور زمانی نتایج قابل اعتمادی ارائه می‌کند که در تایم فریم‌های میان مدت (مثلا یک روزه) یا بلند مدت (مثلا هفتگی) استفاده شود. پس اگر قصد خرید و فروش روزانه را داشته باشید، حتی یکی از بهترین اندیکاتورهای عمومی همانند ایچیموکو، نمی‌تواند به کمک شما بیاید.

شرط استفاده از اندیکاتور چیست؟

پیش از هر چیز باید با چارت ها و نمودارها آشنا باشید و انواع آن را بشناسید. برای مثال، نمودارهای خطی، شمعی و ... از جمله نمودارهای رایجی هستند که در تمامی بازارهای سرمایه کاربرد دارند. در حقیقت، هر کجا که قیمتی باشد، نموداری هست و هر کجا که نموداری باشد، می‌توان آن را به مدل های مختلف نمایش داد تا حداکثر داده و اطلاعات را از آن استخراج کرد. بعد از اینکه با نمودارها آشنا شدید، باید بدانید که همه می‌توانند از اندیکاتورها استفاده کنند، اما شرط موفقیت آمیز بودن نتایج و تحلیل‌ها، داشتن اطلاعات و دانش کافی از بازار است. برای مثال اگر در بازار فارکس فعالیت می‌کنید، حتی باید آموزش بازار فارکس را گذرانده باشید و بتوانید استراتژی معاملاتی فردی خود را تنظیم کنید. سپس با توجه به این استراتژی و همچنین تایم فریم زمانی متناسب با استراتژی شما، اندیکاتورهای کاربردی خود را انتخاب کنید. اگر قصد فعالیت در بورس ایران را دارید، حتما باید با تحلیل فاندامنتال و شناخت بنیاد سهم آشنا باشید. در غیر این صورت، این اندیکاتورها صرفا یک سری نمودار و عدد و رقم بی استفاده هستند.

اندیکاتور را از کجا دانلود کنیم؟

سایت‌های متعددی هستند که برای دانلود اندیکاتور از شما پول دریافت می‌کنند، اما تجارت فارکس طیف گسترده‌ای از اندیکاتورها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است. برای دانلود اندیکاتور بر روی این لینک کلیک کرده و وارد صفحه‌ی دانلود شوید. اگر نیاز به اندیکاتور دیگری دارید، به سادگی درخواست خود را ثبت کنید تا متخصصان این وبسایت، در اسرع وقت برای شما آن را فراهم کنند. یکی از مزایای استثنایی این وبسایت، ارائه‌ی فایل آموزش نصب و استفاده به همراه هر اندیکاتور بوده که کار شما را بسیار راحت خواهد کرد. برای مثال، می‌توانید از اندیکاتور پیوت پوینت کار خود را شروع کنید و ببینید که چقدر این نشانگر می‌تواند به کار شما بیاید.

اندیکاتور چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ بهترین اندیکاتور کدام است؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید