علی صوفی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در دو انتخابات قبل، شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان در عرصه مهیا نبوده است. موضع‌گیری جبهه اصلاحات و اطلاعیه مجمع روحانیون مبارز و شورای عالی سیاستگذاری، همه حکایت از این دارد که مجالی برای حضور ما در انتخابات وجود ندارد؛ مگر اینکه شرایط تغییر کند.

رویه سال ۹۲ تا ۹۶ حضور بدون قید و شرط در انتخابات بود / اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند رویه پیشین را ادامه دهند

به گزارش سلام نو، علی صوفی، چهره سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با برنا در رابطه با ادامه کار نهاد اجماع ساز و برنامه این تشکل برای ۴ سال پیش رو و انتخابات آتی گفت: در حال حاضر، نهاد اجماع ساز جلسات خود را دارد و بر اساس همان استراتژی انسجام‌ بخشی و اجماع‌ سازی کار خود را دنبال می‌کند. البته بحث انسجام‌سازی در قالب جبهه شورای عالی بود و اکنون نیز در قالب جبهه اصلاحات است که از اشخاص اصلاح‌طلب تاثیرگذار تشکیل شده است.

او افزود: در خصوص موضوع انسجام و اجماع سازی، وظیفه آنها اجماع در رابطه با انتخابات و کاندیداها است و در این مورد، متغیرهایی که ما در رابطه با انتخابات داریم را اگر در نظر بگیریم، به طور قانونی بخشی از آن انتخاب‌ شوندگان، بخشی انتخاب‌ کنندگان، بخشی مجریان و بخشی نیز ناظران هستند. بنابراین، ما می‌دانیم که با توجه به انتخابات‌هایی که در گذشته داشتیم به ویژه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰، مذایقی در عرصه انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌ شوندگان پیش آمده است. 

صوفی گفت: در دو انتخابات قبل، شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان در عرصه مهیا نبوده است. موضع‌گیری جبهه اصلاحات و اطلاعیه مجمع روحانیون مبارز و شورای عالی سیاستگذاری، همه حکایت از این دارد که مجالی برای حضور ما در انتخابات وجود ندارد؛ مگر اینکه شرایط تغییر کند. به هر میزانی که امکان حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات باشد، آنها در این میدان حضور خواهند یافت این موضوع به ویژه در انتخابات مجلس که سراسری است مدنظر خواهد بود. بی‌شک اصلاح‌طلبان به هر میزانی که کاندیدا داشته باشند اجازه می‌دهند که احزاب و جمعیت‌هایی که حضور دارند، برای کاندیداها تلاش و فعالیت کنند. اما اگر بخواهند لیست سراسری بدهند مستلزم این است که کاندیدای اصلاح‌طلب داشته باشند. 

او تاکید کرد: رویه سال ۹۲ تا ۹۶ حضور بدون قید و شرط در انتخابات بود و اگر کاندیدا نداشتند به سمت کاندیداهای معتدل و حتی اصولگرا می‌رفتند. این مسئله چون پاسخی را با عملکرد دولت آقای روحانی و فراکسیون عمومی نیافت، انتظارات مردم نیز برآورده نشد و از اصلاح‌طلبان رویگردان شدند. بنابراین اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند آن رویه پیشین را ادامه دهند و این اساسا اشتباه محض است.

این چهره سیاسی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این دو انتخابات را ملاک قرار دهیم، باید اصلاح‌ طلبان به همراه کاندیداهای آنها حضور پیدا کنند و این بستگی دارد به تجدیدنظر در رویه‌ای که دستگاه نظارتی داشته است. 

او گفت: مجریان طبعا نقش اجرایی دارند و می‌توانند مذایقی ایجاد کنند اما از آنها چیزی دیده نشده است. ناظران هستند که مجریان را در تنگنا قرار داده و از آنها می‌خواهند که مهندسی شده عمل کنند. اگر این جریان مهندسی شده نیز به این شدت ادامه داشته باشد، دیگر امیدی به حضور هیچ جریان سیاسی‌ نیست حتی اصولگرایان نیز آسیب می‌بینند.

صوفی در پایان گفت: در ۱۴۰۲ همه تلاش اصلاح طلبان باید کادرسازی باشد، آنها دیگر نباید و نمی توانند از کاندیدای غیر اصلاح طلب استفاده کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید