زبان‌های اشاره به طور کامل زبان‌های طبیعی هستند، از نظر ساختاری متمایز از زبان‌های گفتاری هستند. همچنین یک زبان اشاره بین المللی وجود دارد که افراد ناشنوا در جلسات بین المللی و به طور غیررسمی هنگام مسافرت و معاشرت از آن استفاده می‌کنند. این زبان یک شکل از زبان اشاره محسوب می‌شود که به پیچیدگی زبان‌های اشاره طبیعی نیست و دارای واژگان محدودی است.

به بهانه روز جهانی زبان اشاره

روز جهانی زبان اشاره یک فرصت منحصر به فرد برای حمایت از هویت زبانی و تنوع فرهنگی همه ناشنوایان و سایر کاربران زبان اشاره است. موضوع سال ۲۰۲۱ که توسط فدراسیون جهانی ناشنوایان اعلام شده است، "ما برای حقوق بشر امضا می کنیم" است و نشان می‌دهد که چگونه هر یک از ما افراد ناشنوا و شنوا در سراسر جهان می‌توانیم دست به دست هم دهیم تا به رسمیت شناختن حق خود برای از زبان اشاره در همه زمینه‌های زندگی استفاده کنیم.

طبق اعلام فدراسیون جهانی ناشنوایان، بیش از ۷۰ میلیون ناشنوا در سراسر جهان وجود دارد. بیش از ۸۰ درصد آن‌ها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. در مجموع  آن‌ها از بیش از ۳۰۰ زبان اشاره مختلف استفاده می کنند.

زبان‌های اشاره به طور کامل زبان‌های طبیعی هستند، از نظر ساختاری متمایز از زبان‌های گفتاری هستند. همچنین یک زبان اشاره بین المللی وجود دارد که افراد ناشنوا در جلسات بین المللی و به طور غیررسمی هنگام مسافرت و معاشرت از آن استفاده می‌کنند. این زبان یک شکل از زبان اشاره محسوب می‌شود که به پیچیدگی زبان‌های اشاره طبیعی نیست و دارای واژگان محدودی است.

کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و ترویج استفاده از زبان اشاره را به رسمیت می‌شناسد. این نشان می‌دهد که زبان اشاره از نظر وضعیت برابر با زبان‌های گفتاری برابر است و کشورهای طرف را ملزم می‌کند تا یادگیری زبان اشاره را تسهیل کرده و هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد  ۲۳ سپتامبر را به عنوان روز جهانی زبان اشاره اعلام کرده است تا  آگاهی از اهمیت زبان اشاره در تحقق کامل حقوق بشر افراد ناشنوا را افزایش دهد.

وضوح  ایجاد روز جهانی زبان اشاره اذعان دارد که دسترسی سریع به زبان اشاره و خدمات در زبان اشاره، از جمله آموزش‌های باکیفیت در زبان اشاره، به رشد و توسعه ناشنوا فردی و حیاتی برای دستیابی به اهداف توسعه توافق شده بین‌المللی حیاتی است. این اهمیت حفظ زبان اشاره به عنوان بخشی از تنوع زبانی و فرهنگی را به رسمیت می‌شناسد.

پیشنهاد این روز از سوی  فدراسیون جهانی ناشنوایان (WFD) ، فدراسیون متشکل از ۱۳۵ انجمن ملی ناشنوایان که حدود ۷۰ میلیون حقوق بشر ناشنوایان را در سراسر جهان نمایندگی می‌کند، ارائه شد. این قطعنامه با حمایت نمایندگی دائمی آنتیگوا و باربودا در سازمان ملل متحد، با حمایت ۹۷ کشور عضو سازمان ملل متحد و با اجماع در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷ به تصویب رسید.

روز جهانی زبان اشاره برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از هفته بین المللی ناشنوایان گرامی داشته شد  .

هفته بین‌المللی ناشنوایان برای اولین بار در سپتامبر ۱۹۵۸ جشن گرفته شد و از آن زمان به بعد به جنبش جهانی وحدت ناشنوایان و حمایت مداوم برای افزایش آگاهی از مسائلی که ناشنوایان در زندگی روزمره خود با آن روبرو هستند تبدیل شد.

پاسخی فراگیر به معلولیت به COVID-۱۹

همه‌گیری COVID-۱۹ جوامع را در مرکز خود تحت تأثیر قرار داده و نابرابری‌های موجود را عمیق‌تر می‌کند. حتی در شرایط عادی، یک میلیارد معلول در سراسر جهان کمتر به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و معیشتی دسترسی دارند. همه‌گیری این نابرابری‌ها را تشدید کرده و تهدیدهای جدیدی را ایجاد می‌کند. طبق نظر دبیرکل که در خلاصه سیاست خود بیان کرده است، افراد دارای معلولیت به طور نامتناسبی تحت تأثیر آثار بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی COVID-۱۹ قرار می‌گیرند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید