رئیس شورای تامین دام کشور گفت: کشتار دام‌های نارس به دلیل کمبود خوراک دام در کشتارگاه‌ها زیاد شد.برای کاهش کشتار دام باید دام‌ها صادر شود

 دام روی دست دامداران ماند/ ورشکستگی دامداران نزدیک است ؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، دام‌های گرسنه روی دست دامداران مانده است. به نظر می‌رسد خشکسالی بر روند تولید نهاده‌های دامی تاثیر گذاشته است. همین کاهش تولید و واردات، خوراک دام در ایران را گران کرد.

آمارها نشان می‌دهد هر کیلو یونجه با ۱۳۰ درصد افزایش با قیمت پنج تا شش هزار تومان فروخته می‌شود. از یک طرف گرانی است و از طرف دیگر تحریم شرایط واردات خوراک دام و طیور را سخت کرده است.

برخی کارخانه‌های مواد غذایی هم حتی به دلیل نوسان قیمت‌ها عرضه خوراک دام به دامداران را جیره‌بندی کرده‌اند. با این حال اما هفته گذشته خبر رسید که ۱۵۰ هزار تن یونجه از روسیه تا پایان ۱۴۰۰ به تهران می‌رسد.

قصاب‌ها هم گوشت نمی‌خرند

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به وضعیت دامداری‌ها توضیح داد: دام روی دست دامداران تلمبار شده است. از سال گذشته تاکنون دام‌های زیادی تولید شده که در بازار، فروشندگان گوشت هم دیگر رغبتی برای خرید آن ندارند.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز گفت: از ماه‌های گذشته تاکنون شرایط دامپروری و تولید گوشت قرمز در کشور با بحران رو به رو شده است. یکی از مطالبات اصلی ما خروج دام‌های سنگین از کشور است. متاسفانه هنوز خروج دام به کشورهای دیگر آزاد نشده و در دامدارای‌ها ۳۰ هزار دام سنگین و در بخش سبک نیز ۵۰۰ هزار راس دام وجود دارد.

دامداران می‌گویند کرونا و ممنوعیت خروج دام از کشور باعث شده که چربی زیادی در دام‌ها انباشته شود و پرورش این دام دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ورشکستگی دامداران نزدیک است

پوریان با تائید این خبر ادامه داد: چنانچه خروج دام با قید فوریت آزاد نشود، دامداران ورشکسته می‌شوند و قطعا در فصل پاییز تولید دام کاهش پیدا می‌کند. در این فصل ۱۳ میلیون دام آبستن در دامداری‌ها وجود دارد که نیاز به رسیدگی دارند. هر چند که میزان دام‌های ضعیف در دامداری‌ها به دلیل خشکسالی کم نیست.

او همچنین گفت: هر ساله سازمان امور پشتیبانی برای ذخایر استراتژیک کشور دام می‌خرد اما این دام‌های پر چربی دیگر برای ذخایر استراتژیک هم مناسب نیست.

فعالان بازار می‌گویند به دلیل تغذیه نامناسب تولید دام‌ با وزن پایین در دامداری‌ها افزایش پیدا کرده است.چندی پیش مجتبی عالی، مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور گفته بود: « خوراک دام از سوی کارخانه‌های آرد جیره‌بندی شده است و از این‌رو به دلیل کمبود نهاده‌ها سبوس‌های کپک زده خوراک دام شد!»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید