محاسبات ارزش پول با دخالت نرخ تورم پس از ۱۱ سال نشان می دهد ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی فعلی که در ماه اول تابستان به حساب خانوارهای تک نفره واریز شده به پول آن موقع (یعنی سال ۸۹) تقریبا ۴ هزار و ۸۴۰ تومان است.

 ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی پس از ۱۱ سال چقدر است؟

به  گزارش سلام نو، خراسان نوشت: بررسی ها نشان می دهد که از زمان آغاز دو یارانه نقدی و معیشتی تاکنون، قدرت خرید یارانه نقدی ۸۹ درصد و قدرت خرید یارانه معیشتی ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، اگر فرض کنیم که قدرت خرید این یارانه ها برای یک خانوار تک نفره می خواست ثابت بماند، باید مبلغ آن به ترتیب به جای ۴۵ هزار تومان کنونی ۴۱۸ هزار تومان و به جای ۵۵ هزار تومان، ۹۲ هزار تومان باشد.

در آذر سال ۸۹ پرداخت یارانه به حساب مردم کلید خورد و از آن سال تاکنون به حساب هر شخص ۴۵ هزار تومان با عنوان کمک نقدی واریز می شود. با این حال، داده های مرکز آمار نشان می دهد که در آغاز پرداخت یارانه ها شاخص قیمت مصرف کننده برابر با ۳۵.۲۲۴ بوده که به مرور و با رشد مستمر قیمت ها این متغیر در تیر ۱۴۰۰ تقریبا ۹.۳ برابر شده و به ۳۲۷.۴ رسیده است. بنابراین محاسبات ارزش پول با دخالت نرخ تورم پس از ۱۱ سال نشان می دهد ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی فعلی که در ماه اول تابستان به حساب خانوارهای تک نفره واریز شده به پول آن موقع (یعنی سال ۸۹) تقریبا ۴ هزار و ۸۴۰ تومان است. از سوی دیگر این محاسبات را برای یارانه معیشتی که از آذر ۹۸ پرداخت آن آغاز شده می توان داشت.

در این مدت، شاخص قیمت مصرف کننده که آن زمان رقم ۱۹۳.۸ بوده، تا تیر امسال ۱.۷ برابر شده است. بنابراین محاسبات تورمی نشان می دهد که یارانه معیشتی دریافتی توسط یک خانوار تک نفره به میزان ۵۵ هزار تومان در تیر امسال، معادل با ۳۲ هزار و ۵۵۶ تومان در سال ۹۸ بوده و تنها ۵۹.۲ درصد ارزش این رقم در آن سال را دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    یارانه،ها،را،بیشتر،کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید