شب گذشته مراسم روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار در مقبره‌الشعرای تبریز برگزار شد.

مراسم گرامیداشت محمدحسین شهریار برگزار شد

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم گرامیداشت شهریار با اشاره به اینکه اشعار شهریار سرشار از احساس، عاطفه، معنویت و دیانت است گفت: اشعار هیچ شاعر معاصری مانند شهریار نتوانسته است در دل‌های مردم نفوذ کند و اکنون مردم در سراسر ایران و مناطق مختلف جهان شعرهای او را در حافظه دارند.

حداد عادل افزود: اگر بخواهیم درباره تبریز سخن بگوییم باید هفته‌ها و ماه‌ها از این شهر بزرگ تاریخی یاد کنیم چرا که در هر برهه از تاریخ پر حادثه ایران، نام تبریز می‌درخشد.

او ادامه داد: از دوران صفویه، جنگ ایران و روس در دوره‌ قاجار، دوران مشروطیت و همچنین در انقلاب اسلامی، ثقه الاسلام ها، ستارخان ها، باقرخان ها، امام جمعه‌های شهید و سرداران بزرگ جنگ همچون ستاره درخشیده اند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه تبریز شهر علم، هنر، صنعت و تجارت است اظهار کرد: در طول تاریخ بزرگان زیادی از همه جای ایران خود را به این دیار رسانده اند و این مقبره الشعرا گنجینه‌ای از بزرگان همه‌ ایران زمین است که جاذبه تبریز آن‌ها را به اینجا می‌کشانده است.

حدادعادل اضافه کرد: گمان نمی‌کنم در هیچ شهری مقبره الشعرایی به قدمت و غنای این مکان وجود داشته باشد چرا که این خاک گوهرهایی را در خود نهان کرده است که سند اصالت و عظمت آذربایجان محسوب می‌شود و در شهری به عظمت تبریز شاعری، چون شهریار متولد می‌شود که متعلق به ایران و افتخار آذربایجان و تبریز است.

او خاطرنشان کرد: شهریار با شعر کهن انس داشت و بر تاریخ ادب فارسی و شعر معاصر مسلط و آشنا بود و نه تنها دل در گروی سعدی و حافظ داشت، بلکه با ملک الشعرای بهار و نیما نیز انس داشت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: شهریار از حوادث مهم دوران خود غافل نبود و رد پای همه حوادث در دیوان او دیده می‌شود و شهریار هرگز از ملامت کنندگان خود نهراسید و انقلاب اسلامی را برای خود یک بشارت می‌دانست.

حداد عادل گفت: شهریار زمانی شعر ترکی می‌سرود که نوشتن شعر و چاپ کردن کتاب ترکی جرم محسوب می‌شد، اما او با سرودن شعر «حیدربابا» در آن دوران جان تازه‌ای به شعر ترکی داد و پس از انقلاب هم شورای عالی انقلاب فرهنگی روز بزرگداشت شهریار را روز ملی شعر و ادب فارسی نامید و همه ما شهریار را نمونه کامل یک آذربایجانی و تبریزی تمام عیار و یک ایرانی غیرتمند می‌دانیم.

او یادآور شد: شهریار به همان اندازه که به زبان مادری علاقه داشت، دلبسته زبان فارسی نیز بود و اگر کسی بخواهد سیاست ایران درباره زبان فارسی و ترکی را بداند، ما می‌گوییم شهریار الگوی ما است که به زبان فارسی و ترکی شعر گفته است و اصلا سیاست نظام نیز همین است که زبان ترکی به عنوان زبان آذربایجان و زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و ملی محترم شمرده شود و اصلا دوگانه‌ای بنام ترکی ـ فارسی نداریم چرا که زبان ترکی و سایر زبان‌های غیر فارسی سرمایه‌های فرهنگی ایران هستند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم  نماینده ولی فقیه در استان  آذربایجان شرقی هم در این مراسم گفت: شهریار از نوابغ معاصر ایران اسلامی است و نبوغ او شکل‌های تازه‌ای از شعر معاصر را در ادبیات فارسی طرح و ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: زمانی که شهریار شروع به سرودن غزل کرد خیلی‌ها معتقد بودند دوره غزل‌سرایی به سر آمده و همه قافیه‌ها، شکل‌ها و مفاهیم در غزل آورده شده و دیگر نوآوری در این شعر امکان پذیر نیست.

او ادامه داد: شهریار شاعر بزرگ و محبوب روزگار ما است و شاید کمتر ایرانی باشد که بیتی یا مصرعی از شهریار در ذهنش نباشد ضمن اینکه در دوران مبارزات انقلابی دست به یک جهاد قلمی زد و به قول خودش انقلاب یک روح دیگری در وی دمید و گویی دوباره جوان شد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: دینداری و ولایتمداری، به عنوان دو عامل مهم که شهریار عمیقاً به آن‌ها معتقد بود، سبب شد تا وی رسالت خطیرش را در مسیر معرفی خاندان عترت و ولایت به‌خوبی به سرانجام برساند.

او گفت: شهریار برای انقلاب دل سوزاند و هزینه این دلسوزی را هم با تحمل ملامت روشنفکرنماها پرداخت و به حق، نامگذاری روز شعر و ادب که به خاطر تکریم و پاسداشت مقام هنری استاد شهریار، سالروز درگذشتش (۲۷ شهریور) را در نظر گرفته و در تقویم ثبت کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: عشق شهریار به سرزمین مادری‌اش آذربایجان منجر به خلق اثر بی نظیر حیدربابا شد منظومه‌ای بعید می‌دانم کسی ابیاتی از آن را حفظ نباشد.

 پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی هم گفت: شهریار در کنار انس با قرآن با شعر و سخن نیز همنشین بود و می‌توان او را احیاگر غزل فارسی دانست چرا که او جریان پویای غزل نو را ابداع کرد.

 پورمحمدی اظهار کرد: ایران عزیز به واسطه موقعیت جغرافیایی حوادث پرشماری از سر گذرانده است و آنچه که این خاک را در مقابل سختی‌ها استوار نگه داشته، هویت ملی و دینی مردم این سرزمین است.

او ادامه داد: زبان فارسی یکی از مظاهر وحدت ملی است که در فرهنگ عمومی ریشه عمیق دارد و مانند ریسمان مستحکم است و شعر در گسترش این فرهنگ بعنوان نگهبان بوده است.

استاندار افزود: قاطبه ادب و هنر توسط شعر به تعلم پرداخته است و تعامل با زبان‌های دیگر نیز در استحکام بخشیدن به این ریسمان نقش بسزایی دارد.

پورمحمدی تاکید کرد: دامنه و نفوذ شعر تنها در ادبیات خلاصه نمی‌شود بلکه شعر در فیلسوفان نیز تاثیرگذار بوده است و ملت‌ها با بهره گیری از شعر مسحور اشعار این دیار شده اند.

او  با بیان اینکه مردمان این دیار با شنیدن اشعار ترکی در میان لالایی مادران قد کشیده اند، گفت: لازم بود که به خاطر اهمیت شعر و ادب یک روز مختص این موضوع نامگذاری شود که روز ۲۷ شهریور مصادف با کوچ استاد شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شد.

در این مراسم تنی چند از شعرای آذربایجان شرقی اشعاری را قرائت کردند و همچنین به تعدادی از هنرمندان تبریزی درجات ۱ و ۲ هنری اعطا شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید