ایران بیش از ۱۵ سال است که درخواست عضویت رسمی در سازمان همکاری‌های شانگهای را داشت، اما به دلایل مختلف، از جمله مخالفت موثر تاجیکستان در مقاطعی خاص، موفق به این کار نمی‌شد.

چرا پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاقی فوق‌العاده مهم است؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: ابراهیم رئیسی در اولین سفر دیپلماتیک خود به عنوان رییس جمهور ایران به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان رفت و در  اجلاس شانگهای حاضر شد. این سفر با یک اتفاق بسیار مهم، یعنی قبول درخواست عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای همراه بود، اتفاقی که بسیار بیش از آن چه به نظر می‌رسد مهم است.

سازمان همکاری‌های شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد.

از سال ۲۰۰۴ مغولستان و از سال ۲۰۰۵ ایران، پاکستان، هند و افغانستان به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند. در سال ۲۰۱۵ هند و پاکستان از عضو ناظر به عضو اصلی بدل شدند و ظرف مدت ۲ سال الزامات آن را عملی کردند تا عملا عضو اصلی این سازمان شوند.

ایران بیش از ۱۵ سال است که درخواست عضویت رسمی در سازمان همکاری‌های شانگهای را داشت، اما به دلایل مختلف، از جمله مخالفت موثر تاجیکستان در مقاطعی خاص، موفق به این کار نمی‌شد. حالا پس از ۸ سال تلاش جدی تیم روحانی و ظریف، تیم رئیسی و امیرعبداللهیان توانستند یک تلاش یک دهه و نیمی را به سرانجام برسانند.

چرا پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاقی فوق‌العاده مهم است؟

شاید در زیر سایه موج مرگ کرونا، مسئله واکسیناسیون، اقتصاد ناآرام و برجام پیوستن به یک پیمان چند جانبه چندان مهم نباشد، اما واقعیت این است که پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای را می‌توان از مهم‌ترین دست‌آوردهای مشترک دولت روحانی و حتی رئیسی دانست. دلیل مشترک بودن این دست آورد هم آن است که روند پیوستن و جلب موافقت کشورهای عضو در دولت روحانی رخ داد و روند تکمیل عضویت و عملی کردن الزامات باید در دولت رئیسی رخ دهد.

اما چرا پپویستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاق مهمی است؟

ورود به یک پیمان مهم بین‌المللی بعد از چند دهه: پیمان شانگهای هرچند یک پیمان کاملا امنیتی نیست، اما این اولین بار بعد از چهار دهه است که ایران وارد یک پیمان امنیتی جمعی شده است. همچنین این از معدود دفعاتی است که ایران وارد یک پیمان عظیم بین‌المللی در زمینه اقتصادی شده است.

این نخستین بار بعد از انقلاب است که ایران به شکل فعالانه، خود را بخشی از یک بلوک همگرای سیاسی-اقتصادی-امنیتی تعریف می‌کند که در نگاه برخی، بختی جدی در موازنه قدرت بین‌المللی در آینده نزدیک دارد. این اتفاق می‌تواند فرصت‌های اقتصادی و سیاسی بسیار کم نظیری را در اختیار کشور بگذارد.

چرا پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای اتفاقی فوق‌العاده مهم است؟

افزایش اعتبار بین‌المللی: ایران بیش از یک دهه است در تلاش است تا به عنوان عضو دائم این سازمان به رسمیت شناخته شود. اولین سفر خارجی حسن روحانی هم در مقام رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۲ برای شرکت در اجلاس شانگهای بود اما موانع عضویت ایران از نگاه این سازمان تا اکنون رفع نشده بود.

حالا ایران پس از نزدیک به ۱۵ سال عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شد و اعتبار خاصی را برای خود در عرصه بین‌الملی احیا کرد. این افزایش اعتبار به خصوص از این جهت مهم است که می‌تواند برخلاف تصویر ستیزه جویی و ضد دیپلماتیک باشد که رقبا و دشمنان ایران اصرار به ارائه آن از ایران دارند.

همکاری جدی‌تر با چین و روسیه: چین و روسیه دو قدرت اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای هستند. حضور این دو کشور در این سازمان این اجازه را به ایران می‌دهد که به همکاری‌های اقتصادی با این دو قدرت نیز عمق خاصی دهد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید