حقایق شگفت انگیز زیادی درباره هوش مصنوعی وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد هوش مصنوعی پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

حقایقی جالب و خواندنی درباره هوش مصنوعی که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو، این روزها کلمه هوش مصنوعی را در رسانه‌ها زیاد می‌شنویم. به نظر می‌رسد که این تکنولوژی توانسته توجه عده زیادی از سازندگان بازی، سرمایه‌گذاران و مشاغل را به خود جلب کند؛ چراکه با استفاده از هوش مصنوعی به افراد این امکان داده می‌شود تا ماشین‌های خود را به هوش، اتوماسیون‌سازی، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ (BDA) و به طور کلی برنامه‌های رباتیک تجهیز کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما همراهان همیشگی را با حقایق جذاب و باورنکردنی در مورد هوش مصنوعی آشنا کنیم.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۱- هوش مصنوعی چیزی فراتر از یک کارگزار هوش است

هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود که از جمله این حوزه‌ها می‌توان به یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و قدرت نتیجه‌گیری اشاره کرد. همه این‌ها باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی بتوانند از این تکنولوژی برای هر مسئله‌ای استفاده کنند.

برای مثال کمپانی Nvidia از تکنولوژی‌ای به نام DLSS یا Deep Learning Super Sampling که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کند، برای ارتقاء کیفیت تصویر به منظور افزایش کیفیت گرافیک در بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کند.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۲- ایده هوش مصنوعی برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ مطرح شد

برای اولین بار، اسحاق آسیموف (Isaac Asimov) نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی که همچنین پرفسور بیوشیمی هم بود از ایده هوش مصنوعی صحبت کرد. او داستان کوتاه علمی-تخیلی به نام "Runaround” نوشت که یکی از اولین آثار منتشر شده در زمینه هوش، ماشین‌ها و بشریت بوده و بر پایه سه قانون رباتیک به شرح زیر نوشته شده است:

ربات‌ها نمی‌توانند به انسان صدمه بزنند؛ همچنین آن‌ها نباید با خودداری از انجام عملی به انسان ضرر برسانند.

ربات‌ها باید از دستوراتی که توسط انسان به او داده شده است پیروی کنند؛ مگر این‌که دستورات وارد شده با قوانین شماره یک مغایرت داشته باشد.

ربات‌ها تا جایی که با قوانین شماره یک و دو مغایرت نداشته باشد، باید از خودشان محافظت کنند.

از آن زمان تا به حال این سه قانون رباتیک پایه و اساس توسعه هوش مصنوعی بوده است.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۳- بازی ساختگی

به نظر شما آیا ماشین‌ها قدرت تفکر دارند؟ این سئوال برای اولین بار توسط آلن تورینگ مطرح شد و پرسیدن همین سئوال باعث شد تا او بتواند بازی ساختگی (آزمون تورینگ) را طراحی کند. این آزمون در سال ۱۹۵۰ برای ارزیابی سطح هوش شبکه‌های عصبی مصنوعی ساخته شد. آزمون تورینگ به ارزیاب این مکان را می‌دهد تا توانایی دستگاه در واکنش به پرسش‌ها را بسنجد. نکته جالب توجه این است که نتیجه این آزمایش به هیچ عنوان به جواب‌های دستگاه بستگی ندارد؛ بلکه معیار اصلی این است که پاسخ‌های داده شده تا چه اندازه به جواب‌های یک انسان نزدیک است!

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۴- تولد اصطلاحی به نام هوش مصنوعی

اصطلاح هوش مصنوعی در سال ۱۹۵۶ توسط جان مک کارتی (John McCarthy) یکی از بنیان‌گزاران هوش مصنوعی ابداع شد. این اصطلاح طی کنفرانسی در کالج دارثموث (Darthmouth College) مطرح شده و هم اکنون یک صنعت اختصاصی دارد و به یکی از زمینه‌های تحقیقاتی مهم مبدل شده است.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۵- انسان و ماشین

یکی از لحظات مهم در تاریخ هوش مصنوعی در سال ۱۹۹۷ رقم خود؛ یعنی زمانی‌که مسابقه زنده شطرنج بین کامپیوتر IBM به نام Deep Blue و گری کاسپاروف (Garry Kasparov) قهرمان شطرنج دنیا برگزار شد. این مسابقه شامل ۶ بازی بود که در دو سری از آن‌ها دیپ بلو پیروز شد؛ این در حالی بود که کاسپاروف تنها یک بار توانست برنده شود. سه بازی دیگر نیز با تساوی خاتمه پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا یک کامپیوتر بتواند قهرمان شطرنج شود!

کامپیوتر Deep Blue از فناوری هوش مصنوعی خوب قدیمی (GOFAI) بهره می‌برد که به او این امکان را داده بود تا بتواند در هر ثانیه تقریبا ۲۰۰ میلیون محاسبه را پردازش کند.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۶- اولین شبکه عصبی

فرانک روزنبلات (Frank Rosenblatt) یک روانشناس آمریکایی بود که در زمینه هوش مصنوعی برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ الگورریتم پرسپترون (Perceptron Algorithm) را طراحی کرد. این الگوریتم برای همیشه چشم انداز هوش مصنوعی را تغییر دارد و برای توسعه‌دهندگان و محققان این امکان را فراهم آورد تا هوش مصنوعی را مدیریت و تعلیم دهند. این الگوریتم با استفاده از مارک ۱ پرسپترون (Mark ۱ Perceptron) -که یک دستگاه الکترونیکی مطابق با اصول بیولوژیکی بوده و توسط روزنبلات ساخته شده است- توانایی یادگیری هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. مارک ۱ پایه شبکه‌های عصبی را تشکیل داده و نشان‌دهنده توانایی درک شبکه‌های عصبی عمیق توسط هوش مصنوعی است.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۷- هوش مصنوعی دکتر می‌شود!

این روزها از هوش مصنوعی در زمینه پزشکی نیز استفاده می‌شد و همین موضوع باعث شده تا به صورت موثر تاثیرات تکنولوژی دیجیتال در مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را مشاهده کنیم. در صنعت بهداشت ترکیبی از یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، تجزیه و تحلیل دیتاها در زمان واقعی و سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

برای مثال می‌توان موتور تجزیه و تحلیل تصویربرداری Zebra Medical Vision را مورد بررسی قرار داد. این دستگاه بیماری‌های مغزی، ریه، کبد، قلب و عروق و استخوان را در سی تی اسکن، ۴۰ حالت مختلف در اسکن اشعه ایکس و سرطان پستان در ماموگرافی‌های دو بعدی را با استفاده از الگوریتم‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی تشخیص دهد. در حال حاضر می‌توان گفت هوش مصنوعی در کنار تایید یک پزشک عملکرد بسیار موثری از خود نشان می‌دهد.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۸- کارگردانی فیلم توسط هوش مصنوعی!

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۸ فیلمی به نام “Zone Out” توسط هوش مصنوعی که آن را بنجامین خطاب می‌کنند ساخته شد که در آن بازیگر محبوب کانادایی به نام توماس میدلدیچ (Thomas Middleditch) ایفای نقش کرده است. این فیلم طی ۴۸ ساعت توسط هوش مصنوعی ساخته شده و داستان، تدوین، انتخاب موسیقی و سایر المان‌های مربوط به این فیلم همگی توسط بنجامین مدیریت و تصمیم‌گیری شدند. این پروژه ایده کارگردانی به نام اسکار شارپ (Oscar Sharp) و تکنسین خلاق گوگل یعنی راس گودوین (Ross Goodwin) بود. حافظه بنجامین از شبکه عصبی کوتاه مدت تشکیل شده و این درست همان ویژگی موجود روی گوشی‌های هوشمند است که هنگام پیش‌بینی کلمه بعدی در حین تایپ استفاده می‌کنیم.

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۹- هوش مصنوعی از انسان‌ها باهوش‌تر است!

مایکروسافت (Microsoft) و علی بابا (Alibaba) هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند در آزمون درک مطلب دانشگاه استندفورد، عملکرد بهتری نسبت به انسان داشته باشد.

مدل هوش مصنوعی علی بابا توانست در این تست نمره ۸۲.۴۴ را کسب کند؛ این در حالیست که مدل شرکت مایکروسافت نمره ۸۲.۶۵ را از آن خود کرد. جالب است که بدانید فرد شرکت کننده در این آزمون موفق به ثبت نمره ۸۲.۳۰۴ شد!

۱۰ حقیقت جالب در مورد هوش مصنوعی که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۱۰- هوش مصنوعی می‌تواند تابعیت دریافت کند

یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان نما به نام سوفیا (Sophia) در سال ۲۰۱۷ توانست تابعیت عربستان صعودی را دریافت کند! او اولین رباتی بود که چنین دستاوردی داشت و در همان سال قهرمان نوآوری برنامه توسعه ملل متحد هم خطاب شد و به عنوان اولین غیر انسان شناخته می‌شود که توانسته از این سازمان عنوان دریافت کند!

هوش مصنوعی سوفیا به قدری پیچیده و قدرتمند است که به راحتی به او امکان برقراری ارتباط با انسان‌ها را داده و حتی قادر به برقراری تماس چشمی و شبیه‌سازی حالت چهره انسان نیز می‌باشد. / دیجی رو

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید