چه شده است که اسرائیل به عنوان جدی‌ترین مخالف برجام حاضر شده این توافقنامه را- هرچند با اکراه- بپذیرد؟ چرا رژیم صهیونیستی از مواضع ۶ ساله خود- حتی در ظاهر- کوتاه آمده است؟

چرا رژیم صهیونیستی ناگهان موافق برجام شد؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در آخرین موضع خود نسبت به برجام در سخنانی جالب توجه گفت که رژیم صهیونیستی می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با ایران کنار بیاید، اما همچنان آماده است تا در صورت توسعه برنامه هسته‌ای ایران از اقدام نظامی استفاده کند.

قسمت دوم مواضع گانتز چندان چیز عجیبی نیست و همان تهدید همیشگی رژیم صهیونیستی به برخورد سخت با ایران در تمام حوزه‌ها است، اما حرف زدن از پذیریش برجام موضعی کاملا تازه است.

بنی گانتز در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه آمریکایی «فارین پالسی» گفت اسرائیل بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران را خواهد پذیرفت؛ اما مقامات رژیم صهیونیستی همزمان بر واشنگتن فشار می‌آورند تا در صورت شکست مذاکرات با تهران، خود را برای یک نمایش قدرت جدی آماده کنند.

مواضع گانتز از این نظر جالب توجه است که از سال ۲۰۱۵ و زمان شکل‌گیری برجام رژیم صهیونیستی جدی‌ترین و فعال‌ترین مخالف این توافق بود و برای نابودی آن تلاش بسیاری کرد. این لابی اسرائیل بود که در به نتیجه رسیدن برجام تاخیر ایجاد کرد، این لابی اسرائیل بود که ترامپ را به سمت خروج از برجام هُل داد و این لابی اسرائیل بود که برای تیر خلاص زدن به برجام هر اقدام دیپلماتیک و تروریستی را انجام داد.

حالا چه شده است که جدی‌ترین مخالف برجام حاضر شده این توافقنامه را – هرچند با اکراه- بپذیرد؟ سه احتمال عمده در این زمینه وجود دارد.

احتمال اول - تغییر دولت در رژیم صهیونیستی: این روزها دولت در سرزمین‌های اشغالی پس از ۱۲ سال تغییر کرده و نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر یک دولت ائتلافی بر کرسی بنیامین نتایاهو تکیه زده است. بنت و ائتلاف او در بسیاری از موارد اگر تندروتر از نتایاهو نباشند، میانه‌روتر نیز نیستند، اما بالاخره تغییر هر دولتی می‌تواند به تغییر روش‌ها منجر شود.

شاید دولت جدید رژیم صهیونیستی می‌خواهد با پذیرش برجام امتیازی بزرگ از آمریکا بگیرد، امتیازی که باعث بهبود وضع اقتصادی این رژیم و ترمیم جایگاه آن در منطقه شود.

 احتمال دوم – ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله تروریستی و دیپلماتیک با برنامه هسته‌ای ایران: برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که احتمال دارد اسرائیل به این نتیجه رسیده باشد که با وجود ترورهای گسترده‌ای که حتی به چهره‌ای مثل محسن فخری‌زاده هم رسید، باز هم برنامه اتمی ایران آنطور که باید کند نشده است.

در این صورت احتمالا رژیم صهیونیستی پروژه‌های یک سویه خود برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را غیرموثر دیده و تصمیم گرفته از برجام به عنوان آخرین راه حل ممکن حمایت کند.

احتمال سوم تله برای طرف ایرانی: شناخت اسرائیلی‌ها از ایران اصلا کم نیست. آن‌ها به خوبی می‌دانند که موافقت این رژیم با یک مسئله می‌تواند نیروهای اعتقادی و سوپر ایدئولوژیک را احساسی کند و آن‌ها را به سمت مخالفت با آن سوق دهد. در تمام سال‌های نبرد برای حفظ برجام در داخل ایران یکی از کارت‌های تیم ظریف کارشکنی رژیم صهیونیستی در برجام بود.

حالا اگر اسرائیل با برجام موافقت کند، امتیاز منفی بزرگی به حساب برجام گذاشته خواهد شد و طیف موسوم به ارزشی حداکثر تلاش خود را برای به سرانجام نرسیدن برجام انجام می‌دهند. اگر چنین شود برجام به خاطر تعلل یا اشتباه طرف ایرانی می‌میرد و تمام فشارها بر روی ایران احیا می‌شود. چه چیزی از این برای اسرائیل بهتر است؟

در نهایت باید تاکید کرد که احتمالات دیگری از جمله معادلات بین چین، رژیم صهیونیستی و آمریکا، رابطه کاملا هریس با لابی‌های صهیونیستی یا حتی فشار برخی طرف‌های برجام به اسرائیل برای پذیرش برجام وجود دارد که پررنگ شدن آن‌ها به زمان و شواهد بیشتری نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    هیچ احتمالی را نباید نادیده انگاشت مخصوصا رژیم صهیونیستی وآمریکا دو لبه یک قیچی هستند که اگر چه به ظاهر بر خلاف هم حرکت می‌کنند اما هدف هردو یکی است وان قیچی کردن وبریدن حریف ولی آنچه مهم مینماید کند نمودن این حربه است وان اینکه موضع کشورمان دیپلماسی عزتمند در چارچوب مفاد برجام با پیش زمینه لغو همه تحریم ها وراست آزمایی ممتد نه مقطعی در همه بسترها وروان شدن تجارت آزاد ومنتفع شدن کشور از عواید آن بدون هیچگونه مزاحمتی وتعهد طرفهای غربی به پایبندی به مفاد قرارداد میباشد اینبار با چرخش دیپلماسی فعال برای پیوستن به ائتلاف کشورهای شرقی مثل پیمان شانکهای وایجاد روابط پایدار وقوی با کشورهای همسایه باید حربه غربی‌ها وصهیونیسها برای همیشه از کار بیفتد ونگاه به شرق واتکاء به داشته های درونی پایه واساس روابط قرار گیرد والبته در اولویت بندی ها در روابط خارجه این مهم مد نظر وراهبرد قرار گیرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید