داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فکر می‌کنم مذاکرات برجامی هم در دولت جدید در همان چارچوبی که قبلا تعیین شده بود، پیش خواهد رفت منتها با این تفاوت که در این دولت مخالفت‌های کمتری در داخل با این رویه صورت می‌گیرد.

نه استژاتژی تغییر کرده و نه مخالفان روحانی / برخورد جناحی با حوزه منافع ملی آثار خوبی ندارد

به گزارش سلام نو، نامه نیوز نوشت: دولت عوض شده و به نظر می‌رسد که مواضع برخی فعالان سیاسی نیز به فراخور این تغییر، دچار تحول شده است. نگاهی به مواضع برخی از سیاسیون مخالف برجام و مذاکره در روزهای اخیر و مشاهده استقبالی که از سفر گروسی به تهران و توافق با آژانس کرده‌اند، شاهد این مدعا است. از اینکه بالاخره دریافته‌اند دیپلماسی کارگشا است و باید از این طریق منافع کشور را تامین کرد، خوشحال هستیم اما این سوال نیز به ذهن می‌رسد که آیا این رویه موجب درو کردن آنچه دولت قبل به دشواری کاشت نیست؟ یا ثبت توفیقاتی که می‌شد زودتر از این‌ها حاصل شود، به نام خود؟ 

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب البته از این برخوردهای جناحی تعجبی نمی‌کند. او ضمن تاکید بر اینکه «برخورد جناحی با مسائل در حوزه منافع ملی از جمله معضلاتی است که همواره وجود داشته است» گفت: «متاسفانه برخی مخالفان دولت روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیشترین کارشکنی‌ها را در حوزه پیشبرد منافع ملی به عمل آورده و مشکلات زیادی را ایجاد کردند. با این حال ما خوشحالیم که همان‌ها اینطور چرخش کرده و از سیاست‌های مبتنی بر تعامل با جهان و مذاکره استقبال می‌کنند».

وی افزود: «البته این سوال مطرح است که آیا در مواضع و استراتژی ایران تغییر خاصی دیده شده یا اینکه طیف مقابل دولت روحانی، تغییر کرده‌اند؟ واقعیت این است که نه استژاتژی تغییر کرده و نه مخالفان روحانی تغییر کرده‌اند. آنها همان موقع هم می‌دانستند که برای پیشبرد منافع ملی باید مذاکره و با آژانس هم توافق کرد. حتی یکی از چهره‌های سیاسی این جریان به نوعی گفته بود که مذاکره در دولت اصولگرا اشکالی ندارد و خوب است».

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «به هرحال توجه بیشتر به منافع ملی امر مثبتی است و باید از آن استقبال کنیم. برخورد جناحی با حوزه منافع ملی آثار خوبی ندارد و اگر بنا باشد وقتی اصلاح‌طلبان یا دولتی مثل دولت روحانی که تحت حمایت آنان بود، سر کار باشد اصولگرایان مخالفت کنند و وقتی هم که اصولگرایان سر کار هستند طیف رقیب مخالفت کند، منافع ملی قربانی خواهد شد لذا فکر می‌کنم که اکنون اصلاح‌طلبان باید از این رویه جریان اصولگرا استقبال کنند چون این نگاه در چارچوب منافع ملی است و فرقی ندارد که چه کسی آن را پیش می‌برد. حرف ما هم از اول هم همین بوده است باید خوشحال باشیم که نگاه منتقدان دولت قبل هم به سمت تداوم مذاکرات رفته است».

وی در ادامه گفت: « من فکر می‌کنم مذاکرات برجامی هم در دولت جدید در همان چارچوبی که قبلا تعیین شده بود، پیش خواهد رفت منتها با این تفاوت که در این دولت مخالفت‌های کمتری در داخل با این رویه صورت می‌گیرد. ضمن اینکه اکنون با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا فرصت احیای برجام هست و اگرچه در دولت قبل به نتیجه نرسید، امیدواریم که این دولت با نگاه مبتنی بر منافع ملی بتواند این کار را به سرانجام برساند.» 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید