مهدی چمران در دفاع از این لایحه گفت: این لایحه همیشه و هرساله مطرح می‎شود؛ اما به‌علت جابه‌جایی شوراها کمی به تأخیر افتاده است.

چراغ سبز به بسازوبفروش‌ها در تهران

به گزارش سلام نو، روزنامه شرق نوشت: اولین تصمیم‌گیری شورای‌ ششمی‌ها بعد از جلسات طولانی‌مدت گزارش‌دهی در صحن بررسی دوفوریت تخفیف ۲۵‌درصدی به فعالان ساختمانی بود که برخی آن را نشان‌دادن چراغ سبز به بسازوبفروش‌ها در شهر توصیف می‌کنند.

از روز نخست یکی از پرتکرارترین تذکرهای اعضای شورای شهر درخواست تعدیل نرخ عوارض ساختمانی بود. به گفته آنها در برخی از نقاط شهر تهران این عوارض تا ۱۲۰ درصد هم افزایش داشته که باعث قفل‌شدن کار برخی از شهرداری‌های مناطق شده است.

روز گذشته مهدی چمران پس از چند جلسه‌ای که به‌دلیل بیماری در صحن شورای شهر حضور نداشت به صحن علنی شورای شهر آمد.چمران هنوز جلسه شورای شهر آغاز نشده، خبر از بررسی دو فوریتی را در صحن داد که در آن تخفیف‌های چشمگیری برای عوارض ساختمانی در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

در لایحه اشاره‌شده چمران -اصلاحیه مصوبه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهر تهران شهرداری– تأکید شده است که با توجه به اینکه نزدیک به ۶۰ درصد درآمدهای شهرداری تهران از عوارض ناشی از ساخت‌وساز تشکیل می‌شود، تأمین هزینه‌های خدمات باکیفیت و نگهداشت شهر در شرایط فعلی نیازمند تحقق درآمدهای ناشی از عوارض ساخت‌وساز است؛ همچنین با اجرای مصوبه نحوه محاسبه عوارض ساختمانی مبتنی‌بر ارزش مکانی املاک شهر تهران هزینه صدور پروانه ساختمان به طور متوسط حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و در کنار رکود ساخت‌وساز تعلل و تردید سرمایه‌گذاران در دوره انتقالی مدیریت کشور همچنین مدیریت شهری و انتظار تغییر رویکرد تحقق منابع درآمدی شهرداری را با مشکل روبه‌رو کرده است.

براساس متن این لایحه شهرداری تهران برای همراهی با قانون کاهش تولید مسکن با هدف ایجاد رونق و جهش در صنعت ساختمان و تأمین هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر پیشنهاد افزایش جایزه خوش‌حسابی برای کمک به برون‌رفت از رکود بخش ساخت‌وساز را داده است.

براساس این اصلاحیه پیشنهادی درصورتی‌که مؤدی تمایل داشته باشد بدهی خود را به صورت نقدی و یکجا پرداخت کند، به مدت ۴۵ روز پس از لازم‌الاجراشدن این مصوبه مشمول پاداش و جایزه خوش‌حسابی به میزان ۳۰ درصد خواهد شد. پاداش و جایزه خوش‌حسابی مذکور پس از منقضی‌شدن زمان این مصوبه مطابق با مصوبه قبلی عمل خواهد شد که شورای شهر تهران با تخفیف ۲۵‌درصدی برای ۶۰ روز موافقت کرد.

مهدی چمران در دفاع از این لایحه گفت: این لایحه همیشه و هرساله مطرح می‎شود؛ اما به‌علت جابه‌جایی شوراها کمی به تأخیر افتاده است. عموما برای کسانی که عوارض را یکجا می‎پردازند، تخفیفی در نظر گرفته می‎شود؛ چون بازپرداخت عوارض دوساله است (البته برای خانواده شهدا و ایثارگران سه‌ساله است) و وقتی بخواهند این عوارض را یکجا بپردازند، برای ایشان تخفیف قائل می‎شوند که این موضوع هم برای خودشان مفید است و هم برای شهرداری.

علیرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، در دفاع از لایحه گفت: در بررسی پرداخت عوارض در سال‎های گذشته متوجه شدیم که همیشه در شهریور و مهر و آبان، درآمد شهرداری از محل صدور پروانه پایین است؛ بنابراین به‌همین‌دلیل می‎خواهیم که لایحه در همین بازه اثرگذاری خود را نشان دهد. درآمد شهرداری از محل عوارض در آغاز سال خوب است؛ اما در وسط سال‎ افت پیدا می‎کند.

مهدی چمران نیز به سابقه تخفیف عوارض ساختمانی در شهرداری اشاره کرد و گفت:‌ سابقا دراین‌باره قانونی وجود نداشت و هرکس به شهردار منطقه دسترسی بیشتری داشت، می‎توانست تخفیف بیشتری بگیرد و تخفیف‎ها هم با بهره بود؛ پس در دوره دوم تصمیم گرفتیم که همه پرداخت‎ها دوساله باشد و اگر کسانی خواستند یکجا بپردازند، به ایشان تخفیف تعلق بگیرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید