در حال حاضر قیمت بلیت مسیر تهران-شیراز -تهران حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است و اگر بلیت مسیر تهران-نجف -تهران را بخواهیم بسیار بالاتر عرضه کنیم تا برای ایرلاین ها سود داشته باشد حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

ادامه گرانفروشی بلیت پرواز اربعین / قیمت واقعی بلیت اربعین چقدر است؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حالیکه سقف قیمت پروازهای اربعین اعلام شده، برخی ایرلاین‌ها اقدام به عرضه این بلیت بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند.

درحالی‌که فقط پنج روز به آغاز پیش‌فروش بلیت‌ پروازهای اربعین باقی‌مانده است شاهد آن هستیم که برخی ایرلاین‌ها تخلفات گسترده‌ای در فروش بلیت‌ دارند این در حالی است که بسیاری از متقاضیان سفر اربعین منتظر هستند که بلیت  پرواز با قیمت مناسبی به فروش برسد.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت بلیت پرواز اربعین در بسیاری از آژانس‌ها با مبلغ بیش‌از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که پیش‌از این اعلام شده بود که برای ۳۰ هزار زائر اربعین مبلغ مصوب شده، ۵ میلیون تومان است اما با سفر مقامات عراقی به ایران تعداد زائران اربعین به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت.

قیمت بلیت پرواز اربعین چقدر تمام می‌شود؟ | ادامه گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها

قیمت بلیت پرواز اربعین چقدر تمام می‌شود؟ | ادامه گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها

در همین رابطه محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام کرد: سازمان هواپیمایی به تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت‌های هواپیمایی عراقی اعلام کرده است که هیچ مسافری خارج از لیست سامانه سماح نمی‌تواند در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر بلیت تهیه کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر الزام ثبت نام در سامانه سماح، تمامی زائران باید حتما بحث تست پی سی آر منفی ۷۲ ساعت قبل از پرواز و مدرک  تزریق دو دوز واکسن را داشته باشند، افزود: البته افرادی که کمتر از ۷۲ ساعت در عراق اقامت دارند نیازی به تست پی سی آر منفی مجدد ندارند و با همین تست می‌توانند به ایران بازگردند.

ذیبخش همچنین درباره تامین ناوگان برای جا به جایی مسافران اربعین هم گفت: سازمان هواپیمایی هیچ مشکلی در خصوص جا به جایی زائران ندارد و برای این ۶۰ هزار زائر تمهیدات لازم صورت گرفته است.

او یاد آور شد: امیدواریم با هماهنگی صورت گرفته زائران را با کمترین مشکل بتوانیم جا به جا کنیم و بابت تامین بلیت هم مشکلی وجود ندارد. همچنین هماهنگی لازم برای این بازه صورت گرفته و پیگیری سازمان هواپیمایی برای اجرای تمامی اقدامات به نحو احسن وجود دارد.

بدون ثبت نام در سماح بلیت فروخته نمی‌شود

ذیبخش با بیان اینکه تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم که مسافران اربعین با قیمت مناسب جابه جا شوند، افزود: مبنای ما برای قیمت بلیت ۵ میلیون تومانی برای ۳۰ هزار زائر بود، همکاران در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی در مورد قیمت بلیت هستند تا زائران عتبات عالیات بتوانند با قیمت مناسب به این سفر معنوی بروند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در مورد ویزا هم گفت: در مورد لغو روادید، سازمان هواپیمایی هم طبق پیگیری‌هایی که از وزارت امور خارجه انجام داده است، مشخص شد که این لغو روادید برای سفر اربعین نیست و مسافرانی که در سامانه سماح ثبت نام می کنند باید حتما روادید داشته باشند.

براساس این گزارش برخی ایرلاین‌ها برای جابه‌جایی این ۶۰ هزار نفر مبلغی بالاتر از ۵ میلیون تومان را خواستار هستند اما باید بدانیم که میزان هزینه بلیت پرواز مسیر تهران-نجف -تهران برای یک ایرلاین معادل همان هزینه‌ای است که برای سفر تهران-شیراز-تهران تمام می‌شود. به‌نظر می‌رسد ایرلاین‌ها این‌بار هم از پروازهای خارجی به‌ویژه پروازهای اربعین سوءاستفاده کرده و قصد دارند نرخ‌های بلیت را به بالاترین حد خود عرضه کنند.

در حال حاضر قیمت بلیت مسیر تهران-شیراز -تهران حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است و اگر  بلیت مسیر تهران-نجف -تهران را بخواهیم بسیار بالاتر عرضه کنیم تا برای ایرلاین ها سود داشته باشد حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود اما درحال‌حاضر بسیاری از ایرلاین‌ها قیمت‌ها را به بالاترین حد خود تعیین کرده و حتی با افزایش تعداد زائر هم قصد ندارند، قیمت‌ها را کاهش دهند.

قیمت واقعی بلیت اربعین حدود ۲ میلیون تومان است

 رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز با بیان اینکه بسیاری از ایرلاین ها از پروازهای اربعین سوءاستفاده می کنند،  گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از ایرلاین ها بلیت را به قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان هم عرضه می کنند این در حالی است که قیمت واقعی باید ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد.

حرمت الله رفیعی با بیان اینکه به طور معمول ایرلاین ها اعلام می کنند که در پروازهای خارجی هزینه سوخت را پرداخت می کنیم، افزود: در پرواز تهران-نجف هیچ هزینه ای بابت سوخت پرداخت نمی شود و از سوی دیگر تنها برای ورود به فرودگاه عراق مبلغ اندکی پرداخت می شود که این مبلغ در ایام اربعین هم رایگان است.

او یادآور شد: مبلغ بلیت تهران-شیراز حدود یک میلیون  و۵۰۰ هزار تومان است و پرواز تهران-نجف هم معادل مسیرهای این چنینی از جمله تهران-اهواز، تهران- چابهار و ... است بنابراین دریافت هزینه ای بیش از این میزان در حق مردم اجحاف است و نباید ایرلاین ها از این فرصت سوء استفاده کنند چراکه در ایام اربعین به طور معمول اقشار متوسط جامعه حضور دارند بنابراین دریافت مبالغ این چنینی قابل قبول نیست.

رفیعی با بیان اینکه برای پروازهای اربعین همان ۵ میلیون تومان هم زیاد است، گفت: متاسفانه هیچ مبنای نرخ مشخصی وجود ندارد و این به معنای خالی کردن جیب مردم و زائران اربعین است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با بیان اینکه این اقدام ایرلاین ها باعث می شود که ایرلاین های خارجی برای اربعین سوءاستفاده کنند، افزود: بسیاری از ایرلاین های خارجی اعلام می کنند ما با ناوگان هوایی نو و ارائه خدمات بالاتر مسافران را جابه جا می کنیم بنابراین به طور قطع باید بلیت را با نرخ بالاتری به مسافران بفروشیم.

او گفت: در حال حاضر ۱۵ ایرلاین در کشور داریم که حدود ۵تا ۶ ایرلاین بلیت این مسیر را به فروش می رسانند بنابراین باید به جای نظارت بر قیمت آژانس های مسافرتی بر ایرلاین ها نظارت شود چراکه هیچ آژانسی بدون اجازه و یا دخالت ایرلاین بلیتی را نمی فروشد.

هما پروازهای اربعین‌ را انجام می‌دهد

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: پیگیری‌ها از مسئولان فرودگاه نجف برای رفع موقت مشکل بدهی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شد و این شرکت دولتی نیز در پروازهای اربعین مشارکت می‌کند.

حسن خوشخو  در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران کماکان به دلیل بدهی به فرودگاه خصوصی نجف، امکان فرود در فرودگاه نجف را ندارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی ایرانی به فرودگاه نجف بدهی دارند که این بدهی‌ها از گذشته تاکنون جمع شده است.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه نجف کاملا خصوصی است، اضافه کرد: سازمان هواپیمایی کشوری‌ با توجه به آنکه سفرهای اربعین را پیشِ رو داریم، در این‌ باره مذاکراتی با مسئولان فرودگاه نجف انجام داد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم مشکلات این سه شرکت هواپیمایی تا یکی دو روز آینده رفع شود و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و دو شرکت دیگر امکان پرواز به فرودگاه نجف را داشته باشند.  

پیش از این یک منبع آگاه در این‌باره به فارس گفته بود: به دلیل بدهی سنگین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه‌ نجف، این شرکت هواپیمایی دولتی امسال هم امکان اعزام زوار اربعین را ندارد.

به گفته وی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بدهی میلیون دلاری ‌به فرودگاه خصوصی نجف دارد و در این‌ راستا مجوز فرود هواپیماهای هما در فرودگاه نجف صادر نشده است.

‌طبق اعلام قبلی مسئولان صنعت هوایی، فرودگاه نجف ‌خصوصی است و عوارضی که در این فرودگاه وضع می‌شود، در برخی شرایط از تعرفه‌های معمولی بیشتر است؛ فرودگاه نجف در ازای پروازهایی که به این فرودگاه انجام می‌شود، به ازای هر صندلی، مبلغی از شرکت‌های ایرانی دریافت می‌کند، ضمن آنکه مبلغی هم از مسافران در فرودگاه دریافت می‌کند که همه به دلار است؛ همچنین هزینه هندلینگ پرواز و سوخت نیز در فرودگاه نجف چندین برابر هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاه‌های ایران است، ضمن آنکه هزینه سوخت در فرودگاه نجف چندین برابر هزینه سوخت شرکت هواپیمایی در ایران است.

بنابراین گزارش پروازهای اربعین از ۲۸ اردیبهشت امسال آغاز می‌شود و تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ادامه دارد.

طبق مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری مقرر شده است با وجود آزاد بودن قیمت بلیت پروازهای خارجی، بلیت پروازهای اربعین امسال نظیر هر سال، مصوب و با قیمت ۵ میلیون تومان در مسیر رفت و برگشت عرضه شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید