طبق اعلام منابع آگاه در دولت آمریکا، واشنگتن بخشی از کمک نظامی به مصر به ارزشی بالغ بر ۱۳۰ میلیون دلار را متوقف خواهد کرد.

کمک نظامی آمریکا به مصر تعلیق می‌شود

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: دو منبع آگاه از جمله یک مقام رسمی در دولت ایالات متحده اعلام کردند که دولت «جو بایدن» قصد دارد به منظور اعمال فشار بر قاهره برای بهبود سوابق حقوق بشری خود، پرداخت بخشی از کمک‌های نظامی خود به این کشور با ارزشی بالغ بر ۱۳۰ میلیون دلار را به حالت تعلیق درآورد.

این اقدام «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده در واقع نقضِ رویه وزرای خارجه پیشین آمریکاست که امتناع کنگره از کمک نظامی به مصر را زیرپا می‌گذاشتند. در گذشته، آزادسازی کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری به دولت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر بر پایه این استدلال که اعطای این کمک در راستای امنیت ملی ایالات متحده است، یک استثنا به شمار می‌رفت.

حال بخشی از این کمک نظامی- حدود ۱۳۰ میلیون دلار- به بهانه نقضِ حقوق بشر پرداخت نمی‌شود؛ اما این امکان نیز وجود دارد که در صورت بهبود سوابق حقوق بشری مصر این کمک نظامی در سالهای مالی آینده پرداخت شود.

گروههای حقوق بشری که از دولت آمریکا خواسته بودند پرداخت کل مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار را متوقف کند، این اقدام اخیر دولت آمریکا را خیانت به تعهدات ایالات متحده در حوزه حقوق بشر می‌دانند.

گفتنی است، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که حقوق بشر را در مرکز سیاست خارجی خود قرار دهد و از این رو حامیان حقوق بشر واشنگتن را برای اتخاذ مواضعی سختگیرانه تر علیه السیسی تحت فشار قرار می‌دهند؛ هرچند که به واسطه میانجی گری قاهره برای پایان دادن به خصومتها میان اسرائیل و حماس در ماه آوریل، روابط واشنگتن با مصر تا حدودی رو به بهبود گذارده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید