قبل از دور ریختن یک تخم مرغ کاملا قابل استفاده فقط به این دلیل که تاریخ انقضا روی آن گذشته است، کیفیت آن را با استفاده از روش آب آزمایش کنید.

نحوه تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه

تخم مرغ زودتر از آن­چه فکر می­‌کنید خراب می‌­شود. در این­جا به شما می‌­گوییم که چگونه می‌­توان تشخیص داد که تخم مرغ شما تازه است یا نه. هنگامی که صبحانه‌­ای سالم برای مغز آماده می‌­کنید، کیک می­‌پزید یا نان تست آووکادو را با مقداری پروتئین مورد نیاز سرو می­‌کنید، در آماده‌­سازی تمام این­ها، تخم مرغ یک ماده اساسی در هنگام پخت و پز است. تخم­مرغ منبع عالی ویتامین‌­هایی از جمله کولین و سلنیوم است. تخم مرغ حتی یکی از معدود منابع غذایی ویتامین D است و با داشتن شش گرم پروتئین در هر تخم مرغ، این ماده غذایی یک فوق غذا نامیده می‌شود و یکی از غنی­ترین مواد مغذی­ه‌ای شمار می­‌رود.

بعضی اوقات تخم مرغ‌­ها زودتر از تاریخ انقضای درج شده روی آن­ها خراب می­‌شوند یا برعکس. در ادامه، ما چند روش موثر برای انجام آزمایش تخم مرغ تازه جمع آوری کرده­ایم تا مشخص شود تخم مرغ شما خراب شده است یا خیر.

۳ مورد از بهترین راه­‌های تشخیص تخم مرغ تازه

۱. تازگی تخم‌­مرغ را با یک لیوان آب بررسی کنید

قبل از دور ریختن یک تخم مرغ کاملا قابل استفاده فقط به این دلیل که تاریخ انقضا روی آن گذشته است، کیفیت آن را با استفاده از روش آب آزمایش کنید. برای انجام این کار، یک کاسه یا فنجان شفاف را با آب هم‌­دمای محیط پر کنید، مطمئن شوید که آن­قدر پر شده باشد که یک تخم مرغ به طور کامل در آب فرو برود. در مرحله بعد، با استفاده از قاشق یک تخم مرغ را تا ته لیوان پایین بیاورید و بررسی کنید که در کدام جهت شناور می‌شود، فرو می‌رود یا ایستاده است.

یک تخم مرغ تازه به پایین فرو می‌­رود. در همین حال یک تخم مرغ کهنه در بالای آب شناور می‌شود. تخم مرغ‌هایی که به سمت بالا یا پهلو کج شده‌­اند شروع به کهنه شدن کرده‌­اند و باید در اسرع وقت استفاده شوند. با کهنه شدن تخم­مرغ و خروج آب از پوسته آن، هوا جایگزین آن می­‌شود، بنابراین یک تخم­مرغ خراب به احتمال زیاد در سطح آب شناور می­‌ماند.

۲. تخم مرغ را تکان دهید

اگرچه این روش ممکن است نیاز به حدس و گمان بیشتری داشته باشد، اما تکان دادن تخم­مرغ می‌­تواند سفتی داخلی آن را تعیین کند که نشان می­‌دهد بسیار تازه است یا نه. با حرکت دادن یک تخم­مرغ به جلو و عقب برای بررسی میزان آب بودن مایع داخلی، می­توانید تشخیص دهید که آیا تخم­مرغ شروع به کهنه شدن کرده است یا خیر و هوا به سطح آن نفوذ کرده است یا خیر. یک تخم مرغ شل نشان می­‌دهد که هوا از پوسته بیرونی آن نفوذ کرده و کهنه­‌شدن آن آغاز شده است. از طرف دیگر یک تخم­مرغ سفت در صورت هم زدن کم­ترین حرکت را دارد که نشان می­‌دهد تخم‌­مرغ تازه‌­تری است.

۳. بوی تخم مرغ را بررسی کنید

یکی دیگر از راه‌‍‌­های تشخیص خراب شدن تخم­‌مرغ این است که آن­ها را خوب بو کنید. هنگامی که تخم مرغ باز می‌­شود، باید یک بوی خنثی داشته باشد یا اصلا بویی نداشته باشد. اگر تخم­‌مرغ دارای بوی گوگردی است یا بوی تند و بدی از خود منتشر می­‌کند، آن را استفاده نکنید. با این حال قبل از قرار دادن آن در سطل زباله، آن را به سیستم کمپوست خانگی خود اضافه کنید زیرا تخم مرغ مزایای تغذیه‌­ای خوبی به خاک اضافه می‌­کند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید