پروتکل مونترال به عنوان یک توافق جهانی برای محافظت از لایه ازن شروع به کار کرد و به عنوان یکی از موفق­ترین موافقت­نامه‌­های زیست محیطی تا به امروز تبدیل شده است. تلاش جهانی یکپارچه برای حذف تدریجی مواد تخریب کننده ازن به این معنی است که امروزه سوراخ لایه ازن در حال بهبود است و به نوبه خود از سلامت انسان، اقتصاد و اکوسیستم‌­ها محافظت می­‌کند.

به بهانه ۱۶ سپتامبر؛ روز جهانی حفاظت از لایه ازن

۱۶ سپتامبر توسط مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز بین المللی برای حفاظت از لایه ازون تعیین شده است. این نامگذاری در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰، به یاد این تاریخ ، در ۱۹۸۷ انجام شد که بر اساس آن کشورها پروتکل مونترال در مورد موادی که لایه ازن را از بین می‌­برند را امضا کردند .

در سال ۱۹۹۴، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۶ سپتامبر را به عنوان روز بین المللی حفاظت از لایه ازن، به عنوان یادبود تاریخ امضای پروتکل مونترال در مورد مواد از بین برنده لایه ازن در سال ۱۹۸۷ اعلام کرد.

با توجه به ماهیت گازهای تخریب ازن، انتظار می‌رود که اثرات شیمیایی آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال ادامه یابد.

پروتکل مونترال چیست؟

پروتکل مونترال به عنوان یک توافق جهانی برای محافظت از لایه ازن شروع به کار کرد و به عنوان یکی از موفق­ترین موافقت­نامه‌­های زیست محیطی تا به امروز تبدیل شده است. تلاش جهانی یکپارچه برای حذف تدریجی مواد تخریب کننده ازن به این معنی است که امروزه سوراخ لایه ازن در حال بهبود است و به نوبه خود از سلامت انسان، اقتصاد و اکوسیستم‌­ها محافظت می­‌کند. اما، همانطور که امسال روز جهانی ازن می‌­خواهد برجسته شود، پروتکل مونترال کارهای بیشتری انجام می­‌دهد، مانند کند شدن تغییرات آب و هوایی و کمک به افزایش بهره­وری انرژی در بخش سرمایش که به امنیت غذایی کمک می­‌کند.

موضوع امسال پروتکل مونترال: ما، غذا و واکسن‌­هایمان را خنک نگه می‌­داریم.

بسیاری از مواد تخریب­کننده ازن آب و هوا را گرم می­‌کنند، بنابراین توافق از قبل تغییرات آب و هوایی را کند کرده است. اصلاح کیگالی در پروتکل مونترال قرار است مزایای آب و هوایی قوی­تری را به همراه داشته باشد. طبق اصلاحیه، ملت‌ها متعهد شده­اند که هیدروفلوروکربن‌ها (HFCs) را به تدریج کاهش دهند. در حالی که HFCها به لایه ازن آسیب نمی‌­رسانند، در واقع خنک­کننده‌­های گازهای گلخانه­‌ای قدرتمندی هستند. با کاهش استفاده از آنها، همانطور که توافق شده است، انتظار می رود تا ۰.۴ درجه سانتی­گراد از افزایش دمای جهان تا پایان قرن جلوگیری شود، در حالی که به محافظت از لایه ازن ادامه می‌­دهد.

متمم کیگالی فرصتی برای بهبود بهره وری انرژی در بخش سرمایش فراهم می‌­کند. نوآوری جدید جایگزین HFC ها فرصتی را برای طراحی مجدد تهویه مطبوع و تبرید به منظور استفاده از توان کمتر ارائه می­‌دهد که باعث افزایش خنک­‌کنندگی راحت و کارایی زنجیره سرد بدون افزایش تأثیرات آب و هوایی می­‌شود. ترکیبی از کاهش مصرف HFC و بهبود کارایی زنجیره سرد، به ویژه در اقتصادهای در حال توسعه با از دست دادن غذا مبارزه می‌­کند.

تقریبا یک سوم از مواد غذایی تولید شده در سطح جهان برای مصرف انسان هر ساله یا به دلیل عدم دسترسی به زنجیرهای سرد از بین می­‌رود یا هدر می­‌رود. تلفات و ضایعات مواد غذایی بالغ بر میلیاردها دلار در سال است. نه تنها هدر دادن منابع گرانب‌ها مانند زمین، آب و انرژی، بلکه تولید حدود ۸ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای در سال در سطح جهان را به خود اختصاص داده است.

با توسعه راه­‌حل‌­های زنجیره سرد کارآمدتر، دوستدار آب و هوا و خرید و کار ارزان تر هستند. این امر به تولیدکنندگان مانند کشاورزان و ارائه­دهندگان داروها امکان دسترسی به پیش سرمایش، ذخیره سازی و حمل و نقل یخچال را می­دهد. اطمینان از این که محصولاتی مانند غذا و واکسن‌­ها در شرایط ایمن و خوب به دست مردم می­‌رسند.

در روز جهانی محافظت از لایه ازن، پروتکل مونترال و اصلاحیه کیگالی آن را در تلاش‌­های گسترده‌­تر خود برای خنک نگه داشتن ما، غذاها و واکسن‌­ها جشن گرفته و می­‌پذیریم.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید