معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی موقت است، اظهار کرد: ممنوعیت واردات طبق احکام دائمی امکان پذیر نیست.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه دارد

بر اساس گفته‌های معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ و تمدید آن، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و بعد از آن مجددا درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در پی انتشار اخباری از احتمال ترخیص محموله بوش، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و معاون فنی امور گمرک برای بررسی ضرورت حمایت از تولید لوازم خانگی داخلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شدند.

در این برنامه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، با اشاره به اینکه دولت باید تسهیلات ارزان قیمت به مردم دهد تا تقاضا اثر مولد داشته باشد گفت: امیدواریم دولت در این رابطه فکری کند، زیرا مردم در مضیقه هستند. باید از لوازم خانگی حمایت کرد. اگر بانک تسهیلات ارزان قیمت بدهد، شرایط برای مردم مهیا می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید کننده باید در فضای رقابتی اقدام به افزایش کیفیت کند، تصریح کرد: باید برای حق انتخاب مردم احترام قائل شویم. نظریه دیگری هم وجود دارد که باید جلوی واردات را بگیریم تا از تولید داخل حمایت کنیم و بتوانیم به کشوری صنعتی تبدیل شویم. دنیا خیلی جلوتر از ماست و الان باید به فکر تولید باشیم.

غزنوی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۷ رقابت در کالاهای خارجی وجود داشت، گفت:، اما تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور ضعیف و ضعیف‌تر شدند و نهایتاً واردات تحریم شد و لوازم خانگی خارجی از کشور رفتند؛ بنابراین این تجربه هیچ دستاوردی نداشت. در سه سال ده‌ها هزار نفر در این بخش شاغل شدند و کالای مورد نیاز مردم تامین شد. البته باید به فکر صادرات باشیم و از امسال شرایط برای صادرات کالای لوازم خانگی فراهم است.

وی همچنین با بیان اینکه سامانه بهین یاب مشکل دارد، تاکید کرد که در بحث ورق‌های فولادی مکانیزم‌ها دچار مشکل است و باید بر فرآیندها نظارت شود.

غزنوی درباره حضور خارجی‌ها در صنعت لوازم خانگی نیز گفت: ما موافق حضور سرمایه‌گذار خارجی هستیم، اما سرمایه‌گذار خارجی باید در حوزه‌هایی که تاکنون سرمایه‌گذاری نشده ورود کند یا اگر در بخشی که توان مالی یا تکنولوژی مربوطه را نداریم ورود پیدا کند. نباید برای کالاهای اساسی یا صنایع تکمیلی لوازم خانگی که امکان تولید آن را داریم سرمایه‌گذار خارجی بیاوریم.

ممنوعیت موقت واردات لوازم خانگی تا پایان امسال ادامه دارد

در ادامه برنامه مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی موقت است، اظهار کرد: ممنوعیت واردات طبق احکام دائمی امکان پذیر نیست. دولت فقط می‌تواند در راستای حمایت از تولید داخل فقط موانع تعرفه‌ای و ضوابط فنی داشته باشد؛ بنابراین به گفته وی ممنوعیت واردات برخی کالاها از جمله لوازم خانگی براساس مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوعیت تداوم دارد، اما آن چیزی که باید در حال حاضر تعیین تکلیف شود، حمایت از این صنعت در حوزه قانونی است.

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه بورس کالا پلتفرم شفافی دارد و هرکسی که در آن خرید انجام دهد مشخص است که چه مقدار خرید انجام داده، گفت: ورق‌های فولادی صنعت لوازم خانگی به‌صورت عرضه اختصاصی برای لوازم خانگی اختصاص داده شده که صرفا مختص تولیدکنندگان لوازم خانگی است.

صادقی نیارکی با اشاره به ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور، گفت: طی چهارماهه ابتدای سال جاری درمقایسه با سال گذشته میزان تولید در این صنعت با رشدی ۴۲ درصدی همراه بوده و در سال گذشته نیزاین صنعت رشد ۷۰ درصدی را رقم زده است. سال ١٣۹۷ نسبت به سال ١٣۹۸ رشد ۷۰ درصدی داشتیم و همچنین نسبت به سال ١٣۹۶ رشد ۳۲ درصدی داریم. امسال برنامه تولید ما ۱۶ میلیون و ٥٠٠ هزار دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید