هندوستان قرار است در راستای مجموعه‌ای از تعاملات با هدف انجام گفتگوهای گسترده با کشورهای شریک و همجوار افغانستان میزبان وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی باشد.

هند در تدارک برای میزبانی از وزرای خارجه ایران و عربستان

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، دهلی نو پس از میزبانی مقامات اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده و روسیه، اکنون در حال آماده سازی مقدمات برای میزبانی وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی است.

روزنامه هندو روز یکشنبه در گزارشی به نقل از مقامات دهلی نو اعلام کرد که هندوستان قرار است در راستای مجموعه‌ای از تعاملات با هدف انجام گفتگوهای گسترده با کشورهای شریک و همجوار افغانستان میزبان وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی باشد.

طبق اعلام منابع آگاه، سفر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران به هند که قرار بود روز دوشنبه انجام شود؛ به دلیل نشست آتی سازمان همکاری شانگهای به تعویق افتاده است و قرار است این سفر در اولین فرصت ممکن در آینده انجام شود.

از سوی دیگر، «فیصل بن فرحان آل سعود» شاهزاده سعودی نیز قرار است اوایل هفته آینده به دهلی نو سفر کند که این نخستین سفر وی به هندوستان در مقام وزیر خارجه عربستان خواهد بود.

قرار است در این دو دیدار جداگانه همچون سایر دیدار مقامات هند با مقامات اروپا و استرالیا ظرف چند هفته گذشته، مسائل دوجانبه و همچنین تحولات در افغانستان محور گفتگوها باشد.

به گزارش مهر، «سوبرامانیام جایشنکار» وزیر امور خارجه هند روز دهم شهریور در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص موضوعات مورد علاقه دوطرف به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

در این گفتگو طرف هندی با تبریک انتصاب وزیر امور خارجه کشورمان، بر لزوم گسترش مناسبات بین دو کشور اشاره و ضمن اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و مواصلاتی بین ایران و هند، به منظور انجام مذاکره در این خصوص از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به هند دعوت به عمل آورد.

وی همچنین بر لزوم استمرار مشورت‌های طرفین در خصوص افغانستان تأکید کرد.

امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از دعوت همتای هندی خود از انجام سفر در موعد مناسب استقبال کرد و بر گسترش روابط بین جمهوری اسلامی ایران و هند در عرصه‌های مختلف اقتصادی شامل چشم‌اندازهای آتی و تعامل در مورد واکسن بین دو کشور، توسعه هر چه سریعتر طرح چابهار و توسعه تجارت بین دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین رویکرد اصولی و ثابت کشورمان نسبت به افغانستان دایر بر لزوم تشکیل دولتی فراگیر و برخاسته از تمامی اقشار مردم این کشور و همچنین تلاش برای جلب مساعدت و همکاری جامع بین‌المللی و کشورهای منطقه در فروکاستن از وضعیت بحرانی در منطقه تأکید کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید