نمودار سینوسی یکی از مباحث مهمی بود که در زمان تحصیل فرا گرفتیم. حال با ترسیم نمودار فروش سالیانه، متوجه خواهیم شد که به مانند همان نمودار سینوسی عمل کردیم.

افزایش فروش با ترسیم نمودار سینوسی میرا

نمودار سینوسی یکی از مباحث مهمی بود که در زمان تحصیل فرا گرفتیم. حال با ترسیم نمودار فروش سالیانه، متوجه خواهیم شد که به مانند همان نمودار سینوسی عمل کردیم. به این صورت که در بازه های زمانی در طول یک سال فروش متفاوتی داشتیم. یک روز خیلی خوب و یک روز افتضاح! و مشکل اصلی یافتن راهکار بهبود فروش در زمان رکود است.
نمودار سینوسی میرا، دقیقا به همین موضوع اشاره دارد و راهکار های مثبتی برای مقابله با رکود دارد.

نمودار سینوسی فروش

همه ی ما یک مثالی را به طریقه های مختلف و از زبان بزرگان شنیده ایم و دقیقا واقعیت است.

""کارمند یک آب باریکه همیشه دارد ولی کاسب یک ماه دارد، یک ماه ندارد!

زمانی که خود شما مدیر یک شغل آزاد باشید دقیقاً به عمق معنا و مفهوم آن پی خواهید برد. موضوع ما همین نوسان بازار و راه کار مقابله با آن است. البته که فراموش نکنیم در بهترین حالت نیز، عملکرد فروش ما همچنان یک نمودار سینوسی خواهد بود.

در طول سال، نسبت به شرایط های مختلف، فروش ما تحت تاثیر قرار میگیرد. تعطیلی ها، اعیاد، نوروز، ماه های مبارکه و خیلی مسائل دیگر تاثیر به سزایی در عملکرد فروش دارند. اما جدایی از این مناسبت ها و شرایط های حاکم در جامعه، چطور بعضی از برند ها در هر شرایطی در فروش محصولات خود بر بازار حاکم هستند!؟

برند های قوی نیز از همین حرکت سینوسی فروش خود، مستثنی نیستند. اما از ترفند های ساده ای برای کم کردن طول موج آن استفاده میکنند.

قدم اول، آنالیز دقیق فروش در طول یک سال

ابتدا شروع کنیم به ترسیم یک نمودار برای فروش 365 روز گذشته، بالاترین مقدار فروش و پایین ترین آن را در نظر بگیریم. برای اولین بار بهتر است که از بازه های زمانی یک ماه استفاده کنیم. خواهش می کنم همین الان این کار را انجام دهید و زمانی دیگر یا سر ماه و یا سر سال را بهونه نکنید، مگر اینکه موفقیت هدف شما نباشد.

با توجه به اینکه بازه را یک ماهه در نظر گرفته اید، در سطح افق نمودار 12 ماه را ترسیم کنید. مهم نیست الان در چه ماهی هستیم، فرض این باشد که ماه فعلی شروع سال است.
فروش حداکثری شما بالاترین نقطه ی عمودی، و شروع از پایین ترین نقطه را همان صفر در نظر بگیرید. اگرچه ممکن است هیچ ماهی به صفر نرسیده باشید، اما اصول ترسیم نمودار اینگونه است.
هدف از ترسیم نمودار سینوسی، بررسی فروش 12 ماه اخیر است. در نتیجه از اولین تا آخرین روز در ماه، فروش خود را جمع بزنیم و رقم آن را در نمودار لحاظ کنیم. حالا با کمک یک خط کش، نقطه ها را به هم وصل کنیم. به همین راحتی متوجه روند سینوسی فروش خود خواهیم شد.

افزایش فروش با ترسیم نمودار سینوسی میراهمانطور که در عکس می بینیم، سه ماه از سال فروش ضعیفی داشته ایم ، چهار ماه متوسط بوده ایم و پنج ماه قوی.
این تنها یک مثال است تا درک دقیقی از موضوع داشته باشیم و واقعیت دقیقاً همان است که شما ترسیم نموده اید. این نکته هم لحاظ شود که نمودار ما هیچ شباهتی با اصل موج سینوسی در ریاضی ندارد. هدف نویسنده بیان شباهت های  افت و خیز های فروش با حرکت سینوسی برای درک بهتر مطلب میباشد.

وقتی جیک جیک مستانت بود، فکر زمستان ات نبود!؟

بزرگترین مشکل این است که فکر میکنیم فردا روز بهتری خواهد بود! چرا باید اینجوری فکر کنیم!؟ کی گفته که فردا خوب است یا بد!؟
مگر اینکه برای ساختن فردای بهتر، از قبل برنامه ریزی شود، اما فردا به خودی خود معلوم نیست که خوب است یا بد.

برند های بزرگ برای اینکه در زمان رکود همچنان فروش خوبی داشته باشند و کمترین طول موج سینوسی را سپری کنند، از یک شخصیت به نام مشاور تبلیغات استفاده میکنند.

یکی از مواردی که مشاور تبلیغات آن را مورد آنالیز خود قرار میدهد، همین نمودار ارزیابی فروش در طول یک سال است که شما آن را ترسیم نموده اید. نکته حائز اهمیت این است که این نمودار برای سالهای قبل نیز به تفکیک رسم گردد.

افزایش فروش با ترسیم نمودار سینوسی میرا

قدم دوم برنامه ریزی

فروش یک مجموعه، عملکرد مستقیمی با تیم بازاریابی و تبلیغات آن دارد. اما مدیران نا موفق یک سوال را همیشه بی رحمانه پاسخ میدهند! سوال: چرا فروش کم شده؟ جواب: چون بازار خراب است!
پس چطور دیگران عملکرد بهتری نسبت به کم فروش ها در همین اوضاع و احوال رکود دارند!؟

نمودار ترسیمی فروش خود را پیش رو قرار دهید. اگر در زمان اوج هستید از شما بپرسم که چه درصدی از این سهم فروش را به تبلیغات و بازاریابی اختصاص میدهید آن را یادداشت نمایید. قطعا کمتر احتمال دارد که چنین درصدی را در زمان افول به آن تخصیص دهید. اما باید این کار را انجام دهید حتی اگر در فشارهای رکود هستید، چون قبلا بودجه تبلیغات را به آن اختصاص داده اید.
با این نمودار شما حدود 350 میلیون تومان در سال درآمد داشته اید. 10% را هم تصمیم گرفته اید که به بودجه تبلیغات اختصاص دهید، یعنی حدود 35 میلیون تومان. حالا وقت این است که نسبت به ارزیابی بازار خود اقدام نمایید تا بتوانید یک برنامه ریزی خوبی داشته باشید.

اگر در زمان رکود تبلیغات کرده اید و جواب نگرفته اید، پس این ارزیابی شما اشتباه بوده است.

قدم سوم، ارزیابی هدف

هر کسب و کاری، بر اساس آن ایجاد شده است که یک نیاز عمومی را مرتفع سازد. قطعا مشاغلی که با نیاز های اصلی و حیاتی در ارتباط هستند، راه آسان تری پیش رو دارند. اما در هر صورت برای رقابت، باید نسبت به آنالیز و ارزیابی رقبا و نحوه جذب مشتری پرداخت.
اگر صاحب یک شغلی به نام (الف) هستید و دوست شما شغلی متفاوت به نام (ب) دارد عملکرد ایشان راهی درست برای شما نخواهد بود. اینکه دوست شما در شبکه های اجتماعی تبلیغات میکند و موفق است، ممکن است در شغل شما کارا نباشد. یا اگر شما با تبلیغات محیطی موفق هستید ممکن است برای دوست شما این چنین نباشد.

هر شغلی بسته به نوع کار خود، نیازمند عملکرد متفاوتی هستند. آنهایی که در زمان رکود گله مند هستند، همان هایی هستند که یا تبلیغات و بازاریابی ندارند و یا بی هدف و از روی عدم آگاهی و شاید بخاطر کپی برداری از دیگران تبلیغات نموده اند.

دانش تبلیغات یا بهتر است بگوییم هوش تبلیغاتی یک فرآیند اکتسابی است. با نحوه ی بازار شناسی و ارزیابی هدف میتوان آن را بدست آورد و یا از یک شرکت تبلیغاتی، خدمات مشاوره گرفت.

کم بودن طول موج و یا همان نوسان در نمودار سینوسی فروش، نشان از درایت و آینده نگری مدیر آن دارد. هر چه نسبت به شناخت مشتریان و نحوه جذب آن دقیق تر باشیم، برنامه ریزی دقیق تری خواهیم داشت.

در نتیجه با داشتن یک برنامه ریزی دقیق و زمان بندی شده، شاهد کم شدن طول موج سینوسی در فروش خواهیم بود. در قدم بعدی و برای اینکه نمودار فروش ما روند صعودی داشته باشد، باید آن را با الگوریتم میرا پیاده سازی نماییم.

کد خبرنگار: ۱۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاتمی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    جالب بووووود من دنبال نمودار سینوسی "ریاضی" بودم چشمم به این مقاله افتاد، تشبیه خوبی بود
  • شهاب IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    ما که کارمندیم، همیشه نمودار ما سقوطیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید