اهداف فاطمی امین چندان بد نیست و برخی از آن‌ها اهدافی است که در تمام سال‌های گذشته به عنوان برنامه وزارتخانه‌های مختلف اعلام می‌شد. سوال مهمی که هنوز بی‌جواب مانده است آن است که فاطمی امین چطور به اهدافی مثل رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و حذف امضاهای طلایی خواهد رسید؟

رضا فاطمی امین وزیری با اهداف خوب و راهبردهایی نامعلوم

سلام نو – سرویس اقتصادی: وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین وزارت‌خانه‌های ایران است، وزارت‌خانه‌ای که سکاندارش در دولت سیزدهم سیدرضا فاطمی امین است، یکی از مدیران اجرایی بسیار نزدیک به ابراهیم رئیسی که در مدیر عامل سازمان اقتصادی رضوی بود.

فاطمی امین یکی از نزدیک‌ترین ادبیات‌ها به رییس دولت را دارد و بارها بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرده و گفته که منتظر رفع تحریم‌ها نمی‌ماند.

در برنامه پیشنهادی فاطمی امین، برنامه‌های کوتاه مدتی برای مدیریت بخش صنعت، معدن و تجارت به چشم می‌خورد که تنظیم بازار، صادرات، پشتیبانی و رفع موانع تولید از آن جمله است.

همچنین ۳۶ پروژه تحول برای تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت در این برنامه ارائه شده است که برخی از این پروژه‌ها (مانند پروژه‌های اشتغال و تأمین مالی) بین بخشی بوده و با مشارکت سایر وزارت‌ها اجرا خواهد شد.

طبق این برنامه، پروژه‌های تحول تا پایان مهرماه امسال فعال شده و نتایج آن‌ها به تدریج از اواخر سال جاری حاصل می‌شود. طبق اعلام فاطمی امین، با اجرای این پروژه‌ها ساز و کارهای بخش صنعت، معدن و تجارت به طور کامل اصلاح شده و بستر مناسبی برای حکمرانی هوشمند فراهم خواهد شد.

فاطمی امین همچنین در اظهار نظری گفته است که کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت باید به بورس بیاید، مصالح فروشان بزرگ نیز باید در بورس خرید کنند و در سامانه افق، فاکتور بزنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرده که طی ۴ سال می‌خواهد مالیات دریافتی از تولید را از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد برساند.

وزیر جدید صمت با یک چالش دیگر مواجه است و آن مشارکت موثر در به سرانجام رساندن یکی از بزرگ‌ترین وعده‌های دولت رئیسی است؛ یعنی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال.

اهداف فاطمی امین چندان بد نیست و برخی از آن‌ها اهدافی است که در تمام سال‌های گذشته به عنوان برنامه وزارتخانه‌های مختلف اعلام می‌شد. سوال مهمی که هنوز بی‌جواب مانده آن است که فاطمی امین چطور به اهدافی مثل رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و حذف امضاهای طلایی خواهد رسید؟

به طور مثال فاطمی امین با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های ویژه در بحث صادرات و حمایت از آن، بازارسازی و مذاکرات سیاسی است که به توسعه بازار داخلی کمک می نماید، تأکید کرد: صادرات یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و تا سال ۱۴۰۴ صادرات غیرنفتی را باید ۲ برابر کنیم و در این زمینه کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان اولویت اول را دارند.

هدف فاطمی امین، هدفی خوب، استراتژیک و کاملا توسعه‌گرایانه است، اما وزیر جدید صمت مشخص نکرده چطور می‌خواهد به این هدف برسد؟ آیا صرف یک دستور یا اعلام یک افق مشکل را حل می‌کند؟

مدافعان فاطمی امین او را مدیری اجرایی و توانمند و مرد ستاد ارزیابی کرده‌اند که به توسعه اقتصادی معتقد است و با بخش خصوصی همکاری می‌کند، صفاتی که به طور کلی درباره عموم وزرای صمت بیان شده است.

از طرف دیگر نسبت فاطمی امین و دولت با صادرات و واردات مشخص نیست. از یک سو خبری مبنی بر واردات خودروی دسته دوم به گوش می‌رسد و از سوی دیگر با سخنان رئیس جمهوری احتمال بازگشت سامسونگ و ال‌جی به بازار ایران تضعیف می‌شود.

هر چند گزارش روشن و دقیقی از عملکرد فاطمی امین در آستان قدس در دسترس نیست، اما او سابقه بدی به عنوان مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده نداشته است. با این همه به نظر می‌رسد اولین مشکل وزیر صنعت دست یابی به یک سیاست کلان اقتصادی است که بتواند برنامه‌های خود را ذیل آن اجرا کند.

باید دید با تعدد نگاه‌های اقتصادی در دولت، چنین دکترین اقتصادی واحدی شکل خواهد گرفت و آیا فاطمی امین می‌تواند با آن کار کند و برنامه‌های خود را پیش ببرد یا خیر؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید