خوشبختانه به منظور تامین واکسن مورد نیاز کشور هر هفته دو یا سه جلسه در حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و در همین جلسه نیز تصمیمات خوبی بلافاصله به مورد اجرا گذاشته می شود و در واقع برای تامین واکسن مورد نیاز کشور، تمام ظرفیت های دولت به کار گرفته شده است.

جزییات واردات ۱۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور / والدین دانش آموزان را واکسینه می‌کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تاکنون ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است گفت: تا آبان ماه سال جاری بیش از ۱۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور می شود.

«علیرضا رئیسی» شنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان شهریور ماه سال جاری بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد که در مهرماه ۳۲ میلیون و در آبان ماه ۳۰ میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد هرچند که ممکن است بخشی از واکسن های آبان ما با تلاش دوستان در مهرماه وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه بدون احتساب واکسن های داخلی بیش از ۱۳۰ میلیون دوز واکسن تا آبان ماه سال جاری وارد کشور خواهد شد ، ادامه داد که خوشبختانه با همکاری همه دستگاههای اجرایی و کادر درمان سرعت واکسیناسیون گرفته بیشتر شده و طبق دستور وزیر بهداشت واکسیناسیون همه افراد ۱۸ سال به بالا در روستاها در دستور کار قرار گرفته و قرار است با توجه به ۶ میلیون نفر این گروه سنی ۱۲ میلیون دوز واکسن به این افراد تزریق شود.

می توانیم روزانه برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر واکسن تزریق کنیم

رئیسی به ظرفیت تزریق واکسن در ۳۱ استان کشور اشاره کرد و توضیح داد: اگر ظرفیت ۳۱ استان را در نظر بگیرم که بتوانند هرکدام از استان ها روزانه ۱۰۰ هزار دوز واکسن تزریق کنند امکانش وجود دارد و اگر به جای ۱۰۰ هزار دوز واکسن روزانه ۶۰ هزار واکسن در ۳۰ استان به غیراستان تهران تزریق شود، به طور متوسط می توانیم روزانه برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر واکسن تزریق کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اهمیت واردات واکسن خارجی به کشور گفت: تداوم واردات واکسن یک کار تیمی است و همه دستگاه‌های اجرایی دست به دست هم دادن تا بتوانیم با نظارت معاون اول رئیس جمهور واکسن مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

رئیسی افزود: خوشبختانه به منظور تامین واکسن مورد نیاز کشور هر هفته دو یا سه جلسه در حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و در همین جلسه نیز تصمیمات خوبی بلافاصله به مورد اجرا گذاشته می شود و در واقع برای تامین واکسن مورد نیاز کشور، تمام ظرفیت های دولت به کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در بعضی از استان ها روند نزولی گرفته است، گفت: خوشبختانه در برخی استانها برخی شهرها وضعیت خوبی دارند، اما بعضی از شهرها ممکن است وضعیت قرمز پیدا کنند و این نوعی رفتار ویروس کروناست که ما در برخی از مناطق و استانها شاهد آن هستیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بیماری قارچ سیاه اظهارداشت: بیماری قارچ سیاه در برخی از بیماران کرونایی دیده می شود که متاسفانه به علت تزریق کورتون ها و یا وضعیت بیماری خود فرد ممکن است زمینه بروز بیماری قارچ سیاه شکل بگیرد.

رئیسی بیان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد در بیماران کرونایی که مدت بستری آنها طولانی شده تعدادی از بیماران به بیماری قارچ سیاه مبتلا می شوند ولی با این حال کمبود دارویی قارچ سیاه هم اکنون در کشور برطرف شده و هم اکنون بیماری کرونا در کشور روند نزولی گرفته و اگر تا آبان ماه سرعت واکسیناسیون را بیشتر کنیم می‌توانیم با خیال راحت‌تری وارد فصل سرما شویم.

سخنگوی ستاد ملی کرونا اظهارداشت: اگر بتوان میزان واکسیناسیون را در کشور به بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد برسانیم در این صورت می توانیم شاهد کاهش مرگ و میر و تعداد مبتلایان به بیماری کرونا باشیم.

رئیسی در خصوص افرادی که دوز اول واکسن خود را اسپوتنیک وی تزریق کرده‌اند، گفت: این افراد می‌توانند دز دوم خود را واکسن استرازنکا استفاده کنند و جای هیچگونه نگرانی نیز در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت بازگشایی مدارس یاداورشد: خوشبختانه تاکنون واکسیناسیون معلمان و کادر اداری انجام شده و یک برنامه داریم که والدین دانش آموزان را واکسینه کنیم که در این صورت به ۲۰ میلیون واکسن ممکن است نیاز داشته باشیم.

وی اظهارداشت: خوشبختانه مطالعات انجام شده نشان داده است که واکسن سینوفارم برروی بچه ها نتیجه مثبتی داشته است و ما به دنبال این هستیم که پس از اطمینان خاطر بتواینم از این واکسن برای ۱۲ تا ۱۸ ساله ها استفاه کنیم و برای بازگشایی مدارس دانش آموزان و گروههای دیگر مثلا سرویس مدارس باید واکسینه شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآورشد: هر وقت واکسن مورد نیاز دانش‌آموزان به دست ما برسد دو ماه وقت می‌برد و به نظر می‌رسد تا اواخر آبان ‌ماه سال جاری بتوانیم با تزریق واکسیناسیون به گروههای هدف مدارس خود را بازگشایی کنیم زیرا بسته ماندن مدارس از نظر آموزشی غیر قابل جبران است و تمام تلاش ما این است که بتوانیم با واکسیناسیون به ‌موقع دانش آموزان مدارس را باز کنیم.

واکسیناسیون دانشجویان شروع شده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن دانشجویان نیز گفت: واکسیناسیون دانشجویان شروع شده است و با توجه به اینکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانشجو داریم باید همه این دانشجویان در سامانه مربوطه ثبت نام کنند تا به تدریج بتوانیم واکسن مورد نیاز دانشجویان را تزریق کنیم هرچند که واکسن اساتید پیشتر از این تزریق شده است.

وی با اشاره به تاثیر مثبت واکسن بر روی افراد گفت: آمارها نشان می‌دهد که ۸۸ درصد افراد بالای ۷۰ سال در کشور واکسیناسیون خود را انجام دادند و تنها ۱۲ درصد از این افراد واکسینه نشده اند و ۷۴ درصد مرگ و میرهای بالای ۷۰ سال مربوط به این ۱۲ درصد است که تاکنون واکسینه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۸۰ هزار معلول در خانه‌های خود واکسینه شده اند، به ضرورت استفاده از کارت دیجیتالی تزریق واکسن کرونا اشاره کرد و افزود: برنامه ما این است که بعد از این که واکسیناسیون به سرعت عملیاتی شد اول آبان ماه به بعد بازگشایی هوشمند برخی مشاغل از جمله رستوران ها و یا تالارها در دستور کار ما قرار بگیرد و کسانی که ۲ بار واکسن خود را زده اند، بتوانند از بسیاری از خدمات استفاده شوند.

رئیسی در خصوص تولید واکسن برکت نیز در داخل کشور گفت: تاکنون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد واکسن برکت برای تزریق در اختیار کادر درمان قرار گرفته است و قرار است ۹ میلیون واکسن آماده نیز به ‌تدریج به ما تحویل شود و سایر واکسنهای تولید داخلی نیز به تدریج وارد بازار خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآورشد: تامین واکسن دغدغه‌های اصلی ماست و همانطوری که رئیس جمهور محترم نیز دستور فرمودند تامین واکسن یکی از اولویت های مهم دولت است و استراتژی ما این است که به هر نحوی که شده واکسن مورد نیاز کشور را تهیه کنیم و به همین منظور تا هفته اول آبان ماه سال جاری درصددیم که بتوانیم ۱۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا را برای کشور تامین شود و در مرحله بعدی تا ۱۸۰ میلیون واکسن را از خارج وارد خواهیم کرد.

رئیسی اظهارداشت: برای تزریق واکسن ۶۱ میلیون نفر ما به بیش از ۱۲۰ میلیون واکسن نیاز داریم و اگر دانش آموزان که حدود ۱۳ میلیون نفر هستند به این آمار اضافه شود ۲۶ میلیون واکسن دیگر باید تامین شود و با احتساب دانش آموزان باید بتوانیم بیش از ۱۵۰ میلیون واکسن مورد نیاز را از منابع خارجی و داخلی تامین کنیم.

افرادی که بیماری خطرناکی دارند می‌توانند واکسن دوز سوم را تزریق کنند

وی در خصوص تزریق دوز سوم به برخی از گروه‌های هدف یادآورشد: سازمان بهداشت جهانی هنوز تزریق دوز سوم واکسن کرونا را به مردم توسعه نکرده است، اما افرادی مانند کادر درمان که در خطر هستند می توانند دوز سوم را بگیرند و یا افرادی که بیماری خطرناکی دارند می‌توانند واکسن دوز سوم را تزریق کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن سربازان نیز گفت: واکسن سربازان از همین هفته شروع شده است و با هماهنگی های انجام شده با نیروهای مسلح پیش‌بینی ما این است که تا دهم مهرماه سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در پادگان ها تزریق شود.

رئیسی در ادامه به عوارض واکسن های کرونا اشاره کرد و بیان کرد: عواض واکسن ها بسیار اندک است، همین واکسن برکت اگر برای ۳۰ هزار نفر تزریق شود شاید یک نفر عارضه‌ای داشته باشد و این بسیار آمار کمی است بنابراین عوارض واکسن ها بسیار اندک است، هرچند که ممکن است کسایی که واکسن می زنند دچار ضعف و یا عوارض متوسط، گاهی همراه با علائم تب شدید داشته باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن زائران ایرانی که عازم عتبات عالیات در اربعین حسینی هستند، گفت: مهمترین تصمیم در این زمینه مربوط به دولت عراق است که اعلام کرده از طریق هوایی ۳۰ هزار زائر ایرانی در ایام اربعین حسینی می توانند به کربلا سفر کنند و برای این کار دولت عراق اعلام کرده است که با آزمایش منفی pcr کرونا، زائران ایرانی می توانند به کربلا مشرف شوند، هرچند که ما معتقدیم که اگر زائران ایرانی واکسینه شده باشند، بسیار بهتر خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید