ورم استخوان یک وضعیت دندانی متداول تلقی نمی‌شود. بااین‌وجود، اگر درمان نشود می‌تواند عواقبی به دنبال داشته باشد.

علت ورم استخوان دندان و عوارض آن

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، خبر خوش این است که دندانپزشک شما می‌تواند این وضعیت را از طریق اشعه ایکس معمول تشخیص دهد. ممکن است به یک متخصص عصب‌کشی برای درمان ارجاع داده شوید.

ورم استخوان چیست؟

ورم استخوان شامل رشدِ غیرعادی استخوان و ضایعه‌های اندامی است که می‌تواند منجر به التهاب دندان یا عفونت شود. همچنین به‌عنوان ورم استخوان سخت شده کانونی نیز شناخته می‌شود چراکه این وضعیت منجر به استخوان‌های سخت‌تر و چگال‌تر می‌گردد که عمدتاً به دندان‌های آسیاب در ناحیه فک شما آسیب وارد می‌کند.

ورم استخوان دندان

تشخیص ورم استخوان ممکن است به شکل سورپرایزی باشد، چراکه این وضعیت دندانی لزوماً علائم قابل‌توجهی ندارد و یک بیماری رایج شناخته نمی‌شود. بااین‌وجود، اگر دندانپزشک شما تشخیص این وضعیت را داد، پیگیری درمان‌های توصیه شده آن به‌منظور کمک به جلوگیری از آسیب دندانتان الزامی است.

علائم ورم استخوان چیست؟

برخلاف بسیاری از دیگر مشکلات دندانی، ورم استخوان عمدتاً بدون علائم است. این وضعیت معمولاً در طول ویزیت‌های روتین دندانپزشکی با اشعه ایکس مشخص می‌شود. گاهی اوقات علل زمینه‌ای ابتدایی ورم استخوان ممکن است علائمی مانند درد خفیف داشته باشد. بااین‌وجود، رشد غیرعادی استخوان معمولاً بدون یک دندانپزشک غیر قابل کشف است.

چه چیزی منجر به ورم استخوان می‌شود؟

ورم استخوان با سخت شدن غیرعادی استخوان شناخته می‌شود. سخت شدن استخوان تمایل به جمع‌شدن در یک ناحیه را دارد تا اینکه در دهان پخش شود. التهاب و عفونت عمدتاً دلایل ورم استخوان‌اند که البته به دیگر وضعیت‌های دندانی نیز ارتباط پیدا می‌کند.

التهاب مغز دندان یکی از وضعیت‌های احتمالی مرتبط با ورم استخوان است که بافت‌های درون دندان شما را تخریب می‌کند. در مجموع، ورم استخوان حدود ۴ تا ۷ درصد افراد را درگیر می‌کند. بزرگسالان جوان تا مسن‌تر بیشتر مستعد آن هستند.

بااین‌وجود با فقدان علائم، ممکن است تا زمانی که دندانپزشک آن را پیدا نکند متوجه این وضعیت نشوید. درحالی‌که به‌خودی‌خود یک وضعیت متداول نیست، ورم استخوان یکی از انواع پرتکرار ضایعه‌های مربوط به فک است.

ورم استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برخلاف دیگر بیماری‌های دندانی که ممکن است منجر به تخریب استخوان شوند، یکی از ویژگی‌های کلیدی ورم استخوان این است که تولیدِ استخوان را نتیجه می‌دهد.

ورم استخوان معمولاً پس از یک آزمایش معمول اشعه ایکس توسط دندانپزشکتان پیدا می‌شود. اگر این بیماری التهابی دندان بر روی شما تشخیص داده شد، دندانپزشک شما ممکن است متوجه این شود که استخوان فک شما، در زیر دندان در حال چگال‌تر شدن است.

علاوه‌برآن، دندانپزشک شما درصورتی‌که در خصوص دیگر وضعیت‌های احتمالی دندانی مطمئن نباشد، ممکن است بر روی هر ضایعه استخوانی آزمایش میکروسکوپی (بیوپسی) انجام دهد. این وضعیت‌های احتمالی شمال تومورها و یا رشدهایی در استخوان فک شما خواهد بود.

دندان

دندانپزشک ممکن است شما را به یک متخصص عصب‌کشی ارجاع دهد. نوعی از تخصص دندانپزشکی که با مشکلاتی که فضای درونِ دندان‌های شما را درگیر می‌کند سروکار دارد. آن‌ها همچنین به تشخیص درد دندان کمک می‌کنند و کانال‌های ریشه انجام می‌دهند.

ورم استخوان چگونه درمان می‌شود؟

درمان ورم استخوان بسته به علت زمینه‌ای آن دارد. دندانپزشک یا متخصص عصب‌کشی ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  • کانال ریشه که به درمان التهاب و هرگونه عفونتی دور دندانِ درگیر کمک می‌کند

  • آنتی‌بیوتیک برای هر عفونت موجود

  • کشیدن دندان درگیر درصورتی‌که آسیب دائمی به مغز دندان مدنظر باشد

  • رویکردِ صبر و بررسی اینکه آیا وضعیت شما پیشرفت خواهد داشت یا خیر. به‌خصوص درصورتی‌که علائم خاصی مشاهده نشود.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند زمانی که دندان با کانال ریشه درمان می‌شود، ضایعه‌های استخوانی مرتبط با این وضعیت احتمالاً به‌مرور حل می‌شوند، و یا تا حد مطلوبی بهبود خواهند یافت. بااین‌وجود، دیگر پژوهش‌ها نشان داده‌اند که التهاب مغز دندان و آسیب ممکن است همچنان به قوت خود باقی بماند.

تفاوت میان ورم استخوان و بیش رویشِ ساروجه

همانند ورم استخوان، رویش بیش از حد ساروجه نیز منجر به درگیرشدن سطح زیر دندان می‌شود. هر دو به طور متداول دندان‌های آسیاب و پیش آسیاب حول ناحیه فک را درگیر می‌کنند

هر دو وضعیت عموماً تا بررسی آزمایش اشعه ایکس توسط دندانپزشک غیرقابل‌تشخیص هستند. اما ظاهرشان بر روی اشعه ایکس با هم تفاوت دارد. بیش‌رویش ساروجه منجر به این می‌شود که ریشه دندان بزرگ‌تر به نظر برسد درحالی‌که ورم استخوان، واکنشی در ناحیه استخوان دندان است و مستقیماً به ریشه ارتباطی ندارد.

در مرکزِ بیش‌رویش ساروجه، تولید بیش از حد ماده‌ای به نام ساروج است که ریشه‌های دندان شما را پوشش می‌دهد. این موضوع منجر به دندان‌های به‌مراتب ضخیم‌تری خواهد شد که برخی از آن‌ها به همدیگر می‌چسبند. ورم استخوان نیز می‌تواند دردهای مزمن مغز دندان را منجر شود.

دندان

برخی از متداول‌ترین دلایل بیش‌رویش ساروجه عبارتند از:

  • ترومای دندان

  • دندانِ درگیر

  • التهاب (شبیه به ورم استخوان)

  • بیماری پاژه

  • بیماری تیروئید

  • ورم مفاصل

  • تب وابسته به روماتیسم

نتیجه‌گیری

ورم استخوان وضعیتی نه‌چندان متداول است که معمولاً علائم قابل‌توجهی ندارد، یا نهایتاً درد خفیفی را ایجاد می‌کند. اغلب به‌وسیله التهابات خفیف اما مزمن در دهان ایجاد می‌شود که پس از آن می‌تواند منجر به رشد غیرعادی استخوان گردد.

 دندان‌های آسیاب و پیش آسیابی بیشترین تأثیر را از این وضعیت خواهند گرفت. دندانپزشک احتمالاً ورم استخوان را پس از مشاهده تصویر اشعه ایکس تشخیص می‌دهد و ممکن است درمان کانال ریشه را توصیه کند یا احتمالاً به یک متخصص عصب‌کشی ارجاع دهد. بسته به یافته‌های آن‌ها، همچنین ممکن است رویکردِ صبر تا بررسی پیشرفت بیماری توصیه گردد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید