مشارکت جهانی، از جمله همکاری جنوب، برای غلبه بر چالش­های همه‌­گیری و دستیابی به اهداف توسعه پایدار ضروری است. با حرکت به سوی واقعیت و بهبودی پس از همه گیری، همکاری جنوب به شکستن چرخه فقر، بی­‌ثباتی و نابرابری­‌های توسعه کمک می­‌کند و در عین حال اصل مالکیت موثر استراتژی­های توسعه ملی را ارتقا می­‌بخشد.

روز جهانی همکاری سازمان ملل با جنوب

برای برجسته کردن اهمیت همکاری جنوب و به مناسبت روزی که ۱۹۷۸ در کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه همکاری­های فنی بین کشورهای در حال توسعه، برنامه اقدام بوئنوس آیرس برای ارتقاء و اجرای همکاری‌های فنی بین کشورهای در حال توسعه تصویب شد، مجمع عمومی ۱۲ سپتامبر را به عنوان روز سازمان ملل متحد برای همکاری جنوب اعلام کرد.‌

بزرگداشت سطح بالای ۲۰۲۱ روز سازمان ملل متحد برای همکاری جنوب که پیش از افتتاح هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، فرصتی را برای بحث درباره همبستگی جنوبی در حمایت از فراگیرتر و مقاوم­تر فراهم می­‌کند و آینده­ای پایدار در حالی که به طور مؤثر به بحران جهانی COVID-۱۹ پاسخ می‌­دهیم تا در سراسر جهان بهتر بهبود یابیم. این روز سازمان ملل متحد برای همکاری جنوب، همچنین فرصتی برای برجسته سازی پیگیری­‌های بیستمین جلسه کمیته عالی سطح همکاری های جنوب است که از ۱ تا ۴ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شد.

با گذشت بیش از یک سال و نیم از شیوع بیماری همه­‌گیر، آشکار است که ده­‌ها سال پیشرفت در حال تهدید است و ما با آینده­ای نامعلوم که تحت تأثیر بحران‌­های اقتصادی و اجتماعی قرار دارد، روبرو هستیم. مشارکت جهانی، از جمله همکاری جنوب، برای غلبه بر چالش­های همه‌­گیری و دستیابی به اهداف توسعه پایدار ضروری است. با حرکت به سوی واقعیت و بهبودی پس از همه گیری، همکاری جنوب به شکستن چرخه فقر، بی­ثباتی و نابرابری­‌های توسعه کمک می­کند و در عین حال اصل مالکیت موثر استراتژی­های توسعه ملی را ارتقا می­بخشد.

 همکاری‌های با کشورهای جنوبی جهان باید در آماده‌­سازی ما برای بهبودی قوی، جایگاه اصلی داشته باشد. ما برای ایجاد اقتصاد و جوامع مقاوم‌­تر و اجرای اهداف توسعه پایدار به مشارکت و همکاری کامل جنوب جهان نیاز داریم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

با توجه به تهدید ناشی از همه گیری COVID-۱۹ و دیگر بحران‌­های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، کشورهای جنوبی با حمایت شرکای خود از جمله کشورهای شمال، موسسات مالی بین المللی، بخش خصوصی، اتاق­های فکر و سایر ذینفعان، در حال ایجاد و تقویت خط مشی­‌ها و واحدها یا ادارات ملی برای جریان اصلی و تقویت همکاری‌های جنوب و مثلث بین المللی است.

در طول گرامیداشت روز سازمان ملل متحد برای همکاری جنوب، از شرکت کنندگان دعوت شده است تا در مورد نقش همکاری جنوب به عنوان عنصر مهم استراتژی‌های خود در جهت اجرای دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، از جمله ملاحظات چالش‌ها و فرصت‌های ارائه شده برای پاسخگویی و بهبودی از همه گیری COVID-۱۹ اقدام کنند.

ما بیش از هر زمان دیگر به عزم سیاسی جمعی، همبستگی و همکاری برای مبارزه با این بحران بهداشت جهانی در میان سایر چالش­های توسعه مانند فقر، تغییرات آب و هوایی و افزایش نابرابری نیاز داریم. در پاسخ به این چالش­‌های جهانی، کارهای آینده ما باید بر اساس ایجاد جوامع فراگیرتر و مقاوم­تر، توانمندسازی زنان و جوانان، استفاده از ابتکارات دیجیتالی و تامین مالی پایدار باشد. همکاری جنوب کار می‌­کند و با هم می­‌توانیم از مشارکت‌­های موثر آن در جهت پیشرفت اطمینان حاصل کنیم.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید