معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور گفت: هوا در پاییز خنک‌تر از تابستان است و هوا عنصر تعیین کننده‌ای در مصرف آب هست، یک مقدار وضعیت تأمین آب از حیث میزان مصرف، نسبت به تابستان بهتر می‌شود؛ اما پاییز امسال، پاییز خشکی است و برنامه ریزی‌های ما برای شهرهای بزرگ، بر مبنای حالت‌های بدبینانه در حال انجام است.

پاییزی خشک در پیش است / احتمال آبرسانی سیار به حدود ۸۰۰۰ روستا در پاییز

 به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، حمید رضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور اظهار داشت: در تابستان سال جاری ۳۰۳ شهر دارای تنش آبی بودند.وی افزود: تقریبا پیک مصرف آب تابستانه را در شهرهای کشور پشت سر گذاشتیم و اگر در جایی قطعی آب ممکن است داشته باشیم، به خاطر مشکلات سامانه‌ها و به صورت برنامه ریزی شده اعمال می‌شود.

* پاییزی خشک در پیش است، حتی خشک‌تر از تابستان

کشفی با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای تأمین آب پاییز هستیم، گفت: پاییز امسال خشک‌تر از تابستان است.وی ادامه داد: پیش بینی‌ها حاکی از این است که میزان بارش‌های پاییزی امسال زیر نرمال است.معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور در پاسخ به اینکه "آیا احتمال افزایش تنش آبی در پاییز نسبت به تابستان وجود دارد؟ "، گفت: از آنجایی که هوا در پاییز خنک‌تر از تابستان است و هوا عنصر تعیین کننده‌ای در مصرف آب هست، یک مقدار وضعیت تأمین آب از حیث میزان مصرف، نسبت به تابستان بهتر می‌شود؛ اما پاییز امسال، پاییز خشکی است و برنامه ریزی‌های ما برای شهرهای بزرگ، بر مبنای حالت‌های بدبینانه در حال انجام است.

* احتمال ضرورت آبرسانی سیار در پاییز به حدود ۸۰۰۰ روستا

وی افزود: تعداد روستاهایی که نیاز به آبرسانی سیار داشتند در تابستان امسال به ۸۰۰۰ روستا رسید و تابستان امسال آبرسانی سیار و تانکری به ۸۰۰۰ روستا انجام شد.کشفی با بیان اینکه "برخی از این روستاها منابع آبی خود را به خاطر خشکسالی و کم بارشی از دست داده اند"، گفت: در پاییز امسال نیز با توجه به کم بارشی پاییز، ممکن است تعداد روستاهایی که نیاز به آبرسانی سیار دارند در همین حدود ۸۰۰۰ روستا باقی بماند.

* تابستان ۱۴۰۱ سخت‌تر از تابستان ۱۴۰۰ می‌شود؟

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور تصریح کرد: اگر سال آبی جدید که از ابتدای پاییز آغاز می‌شود، سال آبی کم بارش و خشکی باشد، قطعا تابستان ۱۴۰۱ شرایطی سخت‌تر از تابستان ۱۴۰۰ در تأمین آب خواهیم داشت.وی ادامه داد: اگر نتوانیم منابع آبی سطحی و زیر سطحی که در سال گذشته از دست دادیم را جبران کنیم، تابستان آینده تابستان بسیار سختی خواهد بود.

* ارائه پیشنهادات مدیریت تنش آبی ۱۴۰۱ به دولت و مجلس

کشفی با بیان اینکه "برنامه‌های مدیریت تنش آبی برای سال ۱۴۰۱ دیده شده"، گفت: پیشنهاداتی را به مجلس و دولت ارائه کردیم تا بتوانیم با انجام اقداماتی، شرایط تنش آبی در سال ۱۴۰۱ را مدیریت کنیم.وی افزود: اقداماتی از قبیل اجرای پروژه‌های ذخیره سازی آب از طریق احداث مخازن جدید، حفر چاه‌های جدید و ایجاد رینگ بین مخازن شهرها که بتوانیم آب را به نحو مطلوبی توزیع کنیم؛ اجرای این طرح‌ها می‌تواند به مدیریت توزیع، افزایش تاب آوری شهرها و کاهش تنش آبی کمک کند.

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور با اشاره به اینکه این برنامه‌ها هم به دولت سیزدهم و هم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، گفت: اجرای این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات است و پیشنهادات ارائه شده در دولت و مجلس درحال بررسی است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید