تاکنون ابلاغیه و دستورالعملی از سوی وزارت خارجه درباره افزایش ۳۰ هزار نفری ظرفیت زوار اربعین به ما ارسال نشده است و همچنان ما برای اعزام فقط ۳۰ هزار نفر از کشورمان به صورت هوایی در حال برنامه‌ریزی و صدور ویزا هستیم.

افزایش سهمیه ایران برای اربعین تکذیب شد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، در حالی که عراق فقط با تشرف ۳۰ هزار ایرانی در ایام اربعین به این کشور موافقت کرده بود، خبرها حاکی از افزایش این سهمیه است، البته دبیر ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: هنوز این افزایش سهمیه به ما ابلاغ نشده است.

 دولت عراق در جلسه‌ای درباره وضعیت پذیرش زائران خارجی اربعین حسینی، از صدور ویزای اربعین برای ۳۰ هزار ایرانی خبر داد و این سهمیه محدود برای ایرانیان که هر ساله میلیونی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کردند، نارضایتی‌هایی را به همراه داشت؛ به طوری که بسیاری دلدادگان حسینی که منتظر دیدار دوباره دوستان عراقی خود و همگام شدن با آن‌ها در راهپیمایی اربعین بودند، از تخصیص سهمیه محدود گلایه داشتند وحتی عراقی‌ها هم خواستار تجدید نظر دولت و لغو محدودیت‌های اربعین شدند.

در حالی که حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین احتمال افزایش سهمیه اربعین را با توجه به تصمیم عراق ضعیف دانست، برخی مسؤولان از تلاش به منظور افزایش سهمیه زوار ایرانی در اربعین خبر دادند تا از این طریق بتوانند آرام جانی بر دل‌های بی‌قرار عاشقان حسینی باشند.

اکنون کمتر از یک هفته پس از تصمیم عراق برای محدودیت و سهمیه اندک به زوار خارجی، خبرها حاکی از افزایش سهمیه زوار ایرانی در ایام اربعین از سوی الکاظمی، نخست وزیر العراق پیش از سفر به ایران است؛ به طوری که برخی منابع خبری از اختصاص ۳۰ هزار ویزای دیگر به زوار ایرانی از طرف عراق خبر می‌دهند.

درصورتی که این سهمیه قطعی شود، بر اساس سهمیه پیش‌بینی شده از سوی عراق برای زوار ایرانی، ۶۰ هزار نفر از کشورمان در حماسه اربعین حضور می‌یابند.

البته احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین نسبت به این موضوع و افزایش سهمیه زوار اربعین ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون ابلاغیه و دستورالعملی از سوی وزارت خارجه درباره افزایش ۳۰ هزار نفری ظرفیت زوار اربعین به ما ارسال نشده است و همچنان ما برای اعزام فقط ۳۰ هزار نفر از کشورمان به صورت هوایی در حال برنامه‌ریزی و صدور ویزا هستیم.

با توجه به اینکه ستاد اربعین هنوز این امر را تایید نکرده است، سازوکار انتخاب زوار در سهمیه جدید مشخص نیست و باید در ستاد مرکزی اربعین در این باره تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی شود.

علاوه بر این، شنیده‌ها حاکی از تلاش برای بازگشایی مرز زمینی در ایام اربعین است. چرا که بر اساس دستورالعمل عراق، زوار اربعین فقط باید به صورت زمینی به عراق سفر کنند و همه مرزهای زمینی در ایام اربعین بسته است و امکان تردد از مرزهای زمینی وحود ندارد. اما بسیاری از مردم وحتی مسؤولان عراقی خواستار بازگشایی مرزها به روی زوار اربعین هستند.

با این‌وجود، باید منتظر نتایج مذاکرات ایران و عراق و همچنین دستاوردهای سفر نخست‌وزیر عراق در ایران که در روزهای آینده انجام می‌گیرد، باشیم.‌ چرا که به نظر می‌رسد در این سفر و مذاکرات به منظور ایجاد انسجام بیشتر بین دو کشور تصمیم‌های جدیدی درباره اربعین اتخاذ شود و افزایش تعداد زوار ایرانی دور از انتظار نیست.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید