۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 55287819

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده است در صورتی که امنیت آمریکا به خطر نیفتد، اسناد مربوط به ۱۱ سپتامبر را از طبقه بندی محرمانه خارج کند. شایعه شده است که نام اعضای دولت بوش به عنوان عوامل شکنجه وجود دارد.

بزرگترین راز فاش نشده آمریکا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، خبرگزاری اسپانیا نوشت: ۲۰ سال پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر، اگر چه تاریخ شکنجه‌های «سیا» در زندان گوانتانامو هنوز نانوشته باقی مانده است اما امروزِ افغانستان و البته آینده این کشور، مانع از آن خواهد شد که آمریکا آنچه را جنگ علیه تروریسم نامید، فراموش کند.

خبرگزاری افه اسپانیا در گزارشی با تیتر «شکنجه‌های پس از ۱۱ سپتامبر، بزرگترین راز فاش نشده آمریکا» نوشت: ۲۰ سال پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر، شکنجه‌های سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در زندان گوانتانامو همچنان به عنوان «محرمانه» طبقه بندی می‌شوند اما شماری از زندانیان سابق این زندان، با بازگشت طالبان در افغانستان، به قدرت رسیده اند.

از آنجا که گزارش رسمی از وقایع آن روزها به عنوان یکی از «تاریک ترین بخش‌های تاریخ آمریکا» وجود ندارد، خبرگزاری افه با برخی شخصیت‌های مرتبط با حوادث آن دوران از جمله سناتوری که به جرم تحقیقات پیرامون سیا کار خود را از دست داد، مامور سابق اف‌بی‌آی که مورد شکنجه قرار گرفت و وکیل مدافع زندانیان گوانتانامو به گفت‌وگو نشسته است.

«دایان فینستِین» (Diane Feinstein) مروج اصلی گزارش شش هزار و ۷۰۰ صفحه ای بود که تا به امروز به عنوان بهترین منبع اطلاعاتی در مورد زندان‌های مخفی سیا و سوء استفاده‌هایی است که در زمان جورج دبلیو بوش علیه اعضای القاعده (۲۰۰۱- ۲۰۰۹) صورت گرفته است.

فینستین به افه گفت: برنامه شکنجه‌های سیا، یک اشتباه وحشتناک بود. این نه تنها با ارزش‌های ما در تضاد است بلکه برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند جاسوسی نیز کمک نکرد.     

شکنجه‌های پس از ۱۱ سپتامبر، بزرگترین راز فاش نشده آمریکا

مدت زیادی از ورود باراک اوباما (۲۰۰۹- ۲۰۱۷) به کاخ سفید نگذشته بود که به فرمان او، برنامه شکنجه ممنوع شد اما هراس از خشم و واکنش بسیاری از نقاط جهان، سبب شد تا از انتشار این گزارش «فوق محرمانه» که در گاوصندوق‌های پنتاگون و وزارت امورخارجه آمریکا نگهداری می‌شود، خودداری شود.

فینستین معتقد است، «به رغم خطرات افشای این سند، ایالات متحده باید وجدان خود را بیازماید تا از تکرار شکنجه ها جلوگیری شود». وی می‌گوید: من هنوز معتقدم این گزارش شش هزار و ۷۰۰ صفحه ای باید طبقه بندی شود و فکر می‌کنم این اتفاق روزی خواهد افتاد. این درسی حساس است که هرگز نباید فراموش کنیم.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده است در صورتی که امنیت آمریکا به خطر نیفتد، اسناد مربوط به ۱۱ سپتامبر را از طبقه بندی محرمانه خارج کند. شایعه شده است که نام اعضای دولت بوش به عنوان عوامل شکنجه وجود دارد.

به نوشته افه، در خلاصه ای از این گزارش که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، مشخص شد که تکنیک‌های سیا شامل محرومیت از آب و غذا، هیدراتاسیون و حمام در آب یخ، وحشیانه تر از آن چیزی بوده است که سیاستمداران تصور می‌کردند.

شکنجه‌های پس از ۱۱ سپتامبر، بزرگترین راز فاش نشده آمریکا

«علی سوفان» (Ali Soufan) مامور سابق اف‌بی‌آی که شاهد برخی از این سوء استفاده‌ها بوده است به افه گفت: زور و خشونت سیا، هیچ فایده ای نداشت. این امر نه تنها به شهرت و اعتبار اخلاقی ایالات متحده آسیب رساند بلکه جان افراد را نیز تحت تاثیر قرار داد.

سوفان تبعه لبنانی- آمریکایی که بازجویی از «سلیم احمد حمدان» راننده احتمالی اسامه بن لادن را در پرونده دارد، شیوه ای خاص برای بازجویی از اعضای القاعده و به دست آوردن اطلاعات داشت. وی با طرح گفت‌وگوهای عقیدتی با مظنونان، آن‌ها را وادار به افشای حقایق می‌کرد.  

«آندرِآ پِراسو» (Andrea Prasow) معاون فعلی مدیر دیده‌بان حقوق بشر در واشنگتن که یکی از وکلای مدافع حمدان بود، یکی از افرادی است که «سرخوردگی ناشی از مشکلات در مسیر به دست آوردن عدالت» در آمریکا را به خوبی حس تجربه کرده است.  

پراسون به افه می‌گوید «وقتی شما نماینده کسانی هستید که در گوانتانامو بازداشت شده اند، به عنوان یک وکیل مدافع کاملا احساس ناتوانی می‌کنید». 

بایدن از قصد خود برای تعطیلی گوانتانامو خبر داده است اما کاری که اوباما انجام داد، انتقال زندانیان به کشورهای ثالث بود. اوباما در سال ۲۰۱۴ نیز به ازای یک نظامی آمریکایی، پنج شخصیت عالی رتبه طالبان که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت می‌کردند را آزاد کرد.  

خبرگزاری اسپانیا با بیان اینکه این پنج عضو طالبان، سال‌ها بعد به عنوان بخشی از هیئت مذاکره کننده در مورد خروج از افغانستان مقابل آمریکا نشستند، می‌نویسد: و این است که اگر چه تاریخ شکنجه‌های سیا هنوز نانوشته باقی مانده است، امروزِ افغانستان و البته آینده این کشور، مانع از آن خواهد شد که آمریکا جنگ کثیف خود علیه تروریسم را فراموش کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید