دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در آینده نزدیک واکسنهای مربوط به کودکان وارد کشور خواهد شد در حالیکه برای بازگشایی مدارس عجله ای نداریم و این زمان توسط آموزش و پرورش مشخص خواهد شد اما دانشگاهها بطور قطع از مهر بازگشایی می شوند که زمینه های لازم آن فراهم می شود.

بازگشایی دانشگاهها از مهر امسال

دکتر بهرام عین اللهی روز پنجشنبه در قرارگاه عملیاتی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان با اشاره به اینکه   امروز در یک پیچ تاریخی قرار گرفته ایم  افزود: متاسفانه روزانه بالای ۶۰۰ بیمار بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند که در این میان خانواده های زیادی  عزادار می شوند که این مهم مسوولیت ما را صد چندان می کند.

وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نظر رییس جمهوری اولویت اول، مهار کرونا  و جلوگیری از مرگ و میرها است، اضافه کرد: اولین دستور کار تامین واکسن مورد نیاز کشور بود، که وقتی تحویل گرفتیم، ذخایر واکسن در کشور  به صفر رسیده و مصرف شده بود اما با تلاش شبانه روزی دولتمردان و وزرای دیگر، باور نمی کردیم این  تلاش شبانه روزی منجر به نعمت الهی شود.

این عضو کابینه سیزدهم  ادامه داد: سیل عظیمی از واکسن های مورد قبول به کشور وارد شده، هر روز آمار در حال افزایش است که پس از تامین واکسن، انجام واکسیناسیون گسترده مورد توجه است که در این راستا کمک های مردم نقش بسزایی دارد  همانطور که در چند هفته اخیر نشان دادند، چقدر ایثارگر بوده و در حوادث مختلف نقش آفرین‌ هستند.

عین اللهی افزود: در زمان حاضر همه در امر واکسیناسیون پای کار هستند بطوریکه طبق  آمار روز گذشته تزریق واکسن به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید، که در مقایسه با ماههای قبل این میزان آمار یک ماه را شامل می شود.

وی با اشاره به خلق صحنه های مردمی در امر کمک به واکسیناسیون کرونایی اضافه کرد: در بسیاری از جاهای کشور شاهد هستیم، حسینیه ها به مکان واکسیناسیون تبدیل شده اند و در این میان جوانان یاریگر دانشگاههای علوم پزشکی هستند و این همت جمعی را موجب شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طبق گزارش مسوولان استانی این مهم در زنجان نیز نمود دارد، گفت: از عموم مردم تقاضا می شود تا اتمام واکسیناسیون یاریگر دانشگاههای علوم پزشکی باشند، در این راستا تعدادی از پایگاهها به صورت ۲ شیفته فعالیت خواهند کرد و در دنیا ثابت شده بزرگترین راه کنترل این بیماری، تزریق واکسن است.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته به دلیل عدم واکسیناسیون، در بیمارستانها تعداد زیادی از کادر بیمارستان به کرونا مبتلا و یا شهید شدند، این در حالی است که با کارهای انجام گرفته ۹۵ درصد این قشر در برابر کرونا واکسینه شده اند حتی، در صورت ابتلا نیز خفیف بوده و دیگر فوت نمی کنند.

این مسوول با بیان اینکه بنا بر فتوای رهبری مبنی بر اینکه دولت اعلام کند که واکسن زدن لازم است، مردم  نیز باید به این کار اهتمام جدی داشته باشند، ادامه داد:  شور واکسیناسیون در تمامی استان ها ادامه دارد، استان  زنجان در طرح  های بیمار یابی در سطح کشور رتبه نخست دارد که  این هم یک کار مردمی است.

عین اللهی با تاکید بر اینکه هر کاری با حمایت مردم انجام بگیرد، نتبجه لازم بدست می آید، افزود: انجام تمامی کارها از عهده دولت بر نمی آید، از طرفی میزان مرگ و میر کرونایی استان نیز نسبت به کشور کمتر است و این مهم بخاطر مشارکت و حمایت های مردمی بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی در امر کرونا وارد می شود، درآمدهای  اختصاصی نیز کاهش می یابد، ابراز امیدواری کرد که تا چند هفته آینده بستری بیماران در بیمارستان های کشور روند نزولی داشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با  بیان اینکه با آغاز موج پنجم کرونا در کشور،  به افزایش شمار مبتلایان در کشور منتهی شده است، گفت: کرونا ۲ مرحله ایجاد بیماری و سپس عوارض پس از آن دارد، که متاسفانه آن چیز یکه موجب مرگ می شود، عوارض پس از بیماری است، هر چند اکنون کرونا فروکش کرده، اما این موضوع منجر به بستری شدن بیماران در مراکز آی سی یو می شوند.

شمار بیماران بستر کرونایی تا سه هفته آینده کاهش می یابد

این عضو کابینه با تاکید بر اینکه تا سه هفته آینده تعداد بیماران و مرگ و میرهای کرونایی در کشور کاهش می یابد، گفت: برای ورود به موج بعدی، بین ۶ تا ۷ هفته فرصت طلایی برای واکسیناسیون وجود دارد، که  نباید یک دقیقه آن را از دست داد،

وی انجام قرنطینه هوشمند را از دیگر اولویت های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به واکسیناسیون گسترده، محدودیت های کرونایی به صورت هوشمند برداشته می شوند، در واقع عموم مردم به زندگی عادی خود باز می گردند، اما باید همچنان به پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک پایبند باشند.

عین اللهی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاهها افزود: به دلیل کرونا، آموزش در سطح کشور دچار صدمات زیادی شده و در این میان آموزش های مجازی هیچ وقت جای آموزش های رو در رو را نمی گیرد، که در این راستا به سرعت با انجام واکسیناسیون دانشگاههای کشور بازگشایی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر واکسیناسیون اساتید دانشگاههای کشور انجام گرفته است، اظهار داشت: واکسیناسیون دانشجویان نیز از روز گذشته در کشور آغاز شده، محدودیتی در این خصوص نداریم، حتی باید خانواده های دانشحویان و خانواده های کادر درمان نیز باید واکسینه شوند، در گذشته شاهدیم، برخی از خانواده های کادر سلامت بر اثر ابتلا به کرونا فوت شد ه اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: به خانواده آموزش و پرورش کمک خواهد شد، علاوه بر واکسیناسیون فرهنگیان، خانواده های دانش آموزان نیز در برابر کرونا واکسینه شوند.

این مسوول با اشاره به اینکه زنجان عاشقان حسینی  اهل بیت (ع) است، افزود: مراسم بی نظیر مردم این شهر در محرم در سطح جهان بی نظیر بوده و در واقع به عاشقی، شهره هستند که خدمتگزاری به مردم باید  مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: این استان در زمینه مبارزه با ویروس کرونا چند شهید در راه سلامت تقدم کرده است و از طرفی خیرین این استان نیز در زمینه های مختلفی در سطح کشور شهره هستند که خود دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز توسط یک خیر تاسیس شده است.

این مسوول به آشنایی دانشگاه علوم پزشکی استان پرداخت و گفت: این واحد دانشگاهی استعداد و گنج بسیار فراوانی دارد که باید نسبت به شناسایی آن اقدام شود و این تفکر همه چیز در جاهای بزرگ است، تفکر غلطی است که در این خصوص وزارتخانه به عدالت آموزشی توجه دارد.

وی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواست با کارهای ابتکار و نواورانه در این خصوص پیشقدم شوند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحث ماموریت گرایی را مورد توجه قرار داده و دانشکده دارو سازی این استان نیز جزو دانشکده های بی نظیر کشور است که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید