به طور کلی جرم گیری دندان حداقل در ۹۰% بیماران موفقیت آمیز است و به عنوان یک قاعده کلی، دندان‌های زرد رنگ نتیجه خوبی از جرم گیری دندان خواهند گرفت، در حالی که دندان‌های قهوه‌ای معمولا نتیجه قابل قبولی دریافت نمی ‎کنند. لکه‌های خاکستری ناشی از استعمال سیگار، مصرف تتراسایکلین یا فلوروز (مصرف بیش از حد فلوراید) به احتمال زیاد با انجام جرم گیری دندان، تغییر چشمگیری نخواهند داشت.

 عوارض و فواید جرم گیری دندان چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از نمناک، همه ما خواهان داشتن دندان‌های زیبا و سفید هستیم، اما جرم گیری دندان، بدون سنجیدن جوانب مختلف این کار ممکن است عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. قسمت‌های داخلی دندان‌ها به طور معمول و با گذشت زمان تیره می ‎شوند و علاوه بر این، عادات شخص مانند مصرف دخانیات و یا نوشیدن قهوه، چای و ... می‎تواند باعث بروز لکه‌های رنگی بر روی دندان و در نهایت تغییر رنگ آن شوند.

جرم گیری دندان توسط دندانپزشک به از بین رفتن این لکه‌ها کمک زیادی می ‎کند، اما قبل از تصمیم به انجام جرم گیری دندان حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و در انتخاب روش مورد نظر برای این کار از او مشورت بخواهید.

آیا جرم گیری دندان باعث از بین رفتن آن می ‎شود؟

قبل از انجام جرم گیری دندان لازم است که در مورد خطرات احتمالی این کار با دندان پزشک خود صحبت کنید؛ به خصوص اگر قصد انجام این کار در منزل را دارید. خطرات مرتبط با جرم گیری دندان شامل حساسیت دندان و آسیب رسیدن به ریشه‌های آن است و ممکن است دندان پزشکتان، در صورت پیش بینی بروز این مشکلات به شما در این زمینه هشدار دهد و همچنین با پیروی از برخی روش‌های مراقبتی مانند استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس، می ‎توانید به کاهش حساسیت‌های دندانتان کمک کنید.

دندان پزشک همچنین می ‎تواند علائم مربوط به آسیب دیدن ریشه ناشی از جرم گیری دندان را بررسی کرده و در صورت تشخیص به موقع، این بیماری را درمان کند.

به طور کلی جرم گیری دندان حداقل در ۹۰% بیماران موفقیت آمیز است و به عنوان یک قاعده کلی، دندان‌های زرد رنگ نتیجه خوبی از جرم گیری دندان خواهند گرفت، در حالی که دندان‌های قهوه‌ای معمولا نتیجه قابل قبولی دریافت نمی ‎کنند. لکه‌های خاکستری ناشی از استعمال سیگار، مصرف تتراسایکلین یا فلوروز (مصرف بیش از حد فلوراید) به احتمال زیاد با انجام جرم گیری دندان، تغییر چشمگیری نخواهند داشت.

به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید که معمولا همه لکه‌ها با جرم گیری دندان برطرف نخواهند شد و همچنین در صورتی که دندان‌های شما حساس اند و یا از بیماری‌های لثه و فرسودگی مینای دندان رنج می ‎برید، ممکن است دندانپزشکتان از انجام جرم گیری دندان برای شما خودداری کند.

آیا بلیچینگ دندان هزینه بر است؟ اقدامات زیبا سازی دندان معمولا جز پوشش بیمه قرار نمی ‎گیرند، بنابراین بهتر است قبل از انجام هرگونه درمانی پوشش بیمه خود را مورد بررسی قرار دهید.

آیا برای داشتن دندان‌های سفید نیازمند مراقبت دائمی از دندان‌های خود و انجام جرم گیری هستیم؟

جرم گیری دندان معمولا در منزل و یا در مطب انجام می ‎شود. در صورتی که خواستار دریافت نتایج سریع‌تر و مطمئن تری هستید، باید در این مورد از دندانپزشک خود درخواست راهنمایی کنید. نتایج حاصل از جرم گیری دندان معمولا بستگی به عادات شخصی فرد مانند سیگار کشیدن و خوردن نوشیدنی‌های مختلف دارد و معمولا از ۱ تا ۵ سال ماندگاری خواهد داشت.

همچنین لازم است دقت کنید که عادات بهداشتی خوب روزانه مانند مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و انجام معاینات منظم دندان‌ها نقش زیادی در حفظ زیبایی و سلامت دندان‌ها دارد.

در این بخش به ارائه حقایقی در مورد جرم گیری دندان خواهیم پرداخت و به این ترتیب خواهید فهمید که انجام جرم گیری دندان برای شما مناسب است یا خیر.

جوانب مثبت

فواید مثبت جرم گیری دندان عمدتا از نظر زیبایی شناختی است و بیشتر افراد معتقدند که داشتن دندان‌های سفید باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد شده و همچنین موجب افزایش جذابیت فرد در نظر اطرافیان و افزایش احتمال موفقیت در اشتغال نیز می ‎شود.

جرمگیری دندان

جوانب منفی

جرم گیری دندان عوارض جانبی زیادی به دنبال دارد که حساسیت دندان وسوزش لثه، دو مورد از این عوارض است و البته دندانپزشکان معتقدند که این حساسیت و سوزش بعد از گذشت سه روز از انجام جرم گیری برطرف خواهد شد.

- حساسیت دندان معمولا به دلیل قرار گرفتن مینای دندان در تماس با مایع سفید کننده بروز پیدا می ‎کند، در صورتی که از دندان‌های حساسی برخوردارید، قبل از انجام جرم گیری این موضوع را با دندانپزشک خود مطرح کنید تا از روش‌های مناسب برای جرم گیری دندان هایتان استفاده کند.

- قرار گرفتن لثه‌ها در تماس با مایع سفید کننده نیز منجر به قرمز و متورم شدن لثه‌های فرد می ‎شوند.

- محصولات سفید کننده مبتنی بر پراکسید هیدوژن همچنین موجب آسیب رسیدن به لایه‌های غنی از پروتئین دندان‌ها می ‎شود.

- بررسی‌های دیگر نشان می ‎دهند که استفاده از مواد شیمیایی قوی در روند جرم گیری دندان، ممکن است باعث سوختگی بافت نرم لثه، احساس سوزش در گلو و معده شود که در این مطالعه به این موضوع که آیا جرم گیری دندان باعث آسیب رسیدن به ساختار فیزیکی دندان از جمله مینای آن می‎ شود نیز اشاره داشته است.

- دندان‌های شما مانند اسفنج هستند و همه چیز را به خود جذب می‌کنند.

حفره‌های دندانی شما مانند پوست یا اسفنج هستند و هر چیزی که در دهان بگذارید، به لابالای این حفره‌ها نفوذ می‌کند. قهوه، شکلات، نوشابه و سیگار همگی در دهان می‌چسبند و از دندان جدا نمی‌شوند. ژل‌های جرم گیری دندان این لکه‌ها را برنمی دارد و بلکه به دندان جذب می‌شود و مانع نشان دادن آن‌ها می‌شود.

- جرم گیری به دندان‌های شما آسیب نمی‌زند.

جرم گیری مانند مسواک سفت و سختی می‌باشد که روی دندان‌های خود می‌کشید و در نتیجه آسیبی به آن وارد نمی‌کند و جرم گیری هرچقدر تخصصی‌تر باشد، امنیت بالاتری دارد.

- لوازم به کار رفته در جرم گیری بالاترین میزان تاثیر را دارند.

لوازم جرم گیری باید در بهترین حالت باشند تا بتوانید بهترین جرم گیری را تجربه کنید. این وسایل باید به گونه‌ای باشند که دندان شما از تمام زوایا تمیز شوند و پوشش جرم گیری روی آن نیز دائمی باشد.

- حساسیت بعد از جرم گیری کاملا طبیعی است.

۶۰ درصد افراد دنیا با حساسیت دندان مواجه هستند. این حساسیت‌ها اغلب به دلیل ژنتیک اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات علت این حساسیت‌ها را می‌توان در ریشه و خرابی دندان پیدا کرد. در نتیجه جرم گیری هم می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در دندان شود که کاملا طبیعی است. دندان بعد از جرم گیری به مدت کوتاهی دچار کمبود آب می‌شود، همین باعث می‌شود که توانایی عصب در برابر تغییرات دمایی کاهش پیدا کند و دندانپزشکان برای کاهش حساسیت، اغلب فلورایدهای درمانی را به فرد توصیه می‌کنند.

- لیزر یا نور یو. وی یک جرم گیری کوتاه مدت محسوب می‌شود.

یو. وی سریع‌تر از ژل‌های جرم گیری عمل می‌کند و باعث می‌شود که به یک باره از سفیدی دندان خود متعجب شوید، اما نمی‌تواند گزینه خوبی برای افراد با دندان‌های حساس باشد و همچنین نتایج آن نیز بسیار کوتاه مدت است.

- لکه‌های روی دندان در طول شب برطرف نمی‌شوند.

هیچ محصولی وجود ندارد که بتواند در عرض چند دقیقه دندان‌های شما را سفید کند. این مواد هیچ گاه کار را از ریشه درست نمی‌کنند و در نتیجه استفاده از خمیردندان‌های جرم گیری کننده هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

سفید کردن دندان‌ها

- روکش و ونیر نمی‌تواند جرم گیری شود.

این مواد مصنوعی با دیگر دندان‌های شما مقایسه می‌شوند و در نتیجه نزدیک‌ترین رنگ برای آن‌ها انتخاب می‌شود و بعد از انتخاب، هیچ عاملی نمی‌تواند باعث روشن شدن لکه‌های روی ونیر یا روکش باشد، حتی جرم گیری.

- بهترین زمان بعد از جرم گیری قبل از خواب است.

دندان‌ها بعد از جرم گیری دارای حفره‌های باز هستند و در نتیجه آماده اند تا مواد غذایی را به خود جذب کنند و در نتیجه بهترین زمان برای استفاده از مواد جرم گیری دندان قبل از خواب است که دیگر تا صبح هیچ چیز نمی‌خوریم.

- دندان همه به طور ایده آل سفید نمی‌شوند.

فارغ از لکه‌های دندانی، رنگ طبیعی دندان و دیگر ویژگی‌های دندانی می‌توان اثرات مختلفی از جرم گیری را در افراد مشاده کرد و تنها چیزی که در بین تمام جرم گیری‌ها یکسان است، از بین بردن لکه‌ها است و در نتیجه میزان سفیدی آن در افراد مختلف خواهد بود.

جرم گیری چندسال یک بار باید باشد؟

پروتوکل جرم گیری دندان‌ها در بین افراد مختلف متفاوت است و به رنگ دندان و رژیم غذایی افراد بستگی دارد. اگرچه که دو مرحله وجود دارد که افراد برای جرم گیری انجام می‌دهند؛ یکی سفید کردن اولیه و دیگری نگهداری از آن.

برای درمان اولیه باید به دقت به توصیه‌های پزشک گوش دهید تا به رنگ سفیدی که دلخواهتان است، برسید و زمانی که به رنگ دلخواه خود رسیدید باید رژیم غذایی و سبک زندگی تان را به گونه‌ای کنید که رنگ دندان شما پایدار باشد. بعضی از افراد می‌توانند تا چند ماه همان سفیدی اولیه را نگه دارند، در حالی که بعضی دیگر فقط چند هفته اول همان لبخند را دارند

افرادی که مدام قهوه، نوشابه و یا نوشیدنی‌های تیره می‌نوشند، کمتر از دیگران سفیدی دندان خود را حفظ می‌کنند که در این بین می‌توان از درمان‌های خانگی برای فرد استفاده کرد تا بتواند سفیدی را در بالاترین حد خود نگه دارد.

پمادهای OTC برای افراد تجویز می‌شود که بیش از چند روز دوام نخواهد آورد و در نتیجه تعداد دفعات جرم گیری در افراد مختلف متفاوت است و باید طبق نظر پزشک این کار را انجام داد تا در ان زیاده روی نشود.

علائم جرم گیری بیش از حد دندان چیست؟

پزشکان معتقدند که سه پرچم سفید وجود دارد که نشان می‌دهد دندان شما بیش از حد جرم گیری شده است:

حساسیت دندان، مخصوصا در برابر سرما

لثه‌های ملتهب و همراه با خونریزی

دندان‌هایی که در لبه خود به رنگ آبی هستند

چنانچه در بخش سلامت دهان و دندان گفته ایم اگر این علائم هشدار را نادیده بگیرید، باعث می‌شود که عصب دندان شما آسیب ببیند و ریشه آن نیز نازک شود. در این حالت ممکن است که مجبور باشید که یک سوزش همیشگی را در لثه خود تحمل کنید. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که همیشه با دندان پزشک خود ملاقات داشته بتشید و وضعیت دندان‌های خود را بسنجید. همچنین می‌توانید دستورالعمل‌های او را به طورکامل ودقیق دنبال کنید تا با مشکلات کمتری در دندان خود مواجه شوید.

آیا این کار خطرناک است؟

در صورتی که این کار بر اساس دستورالعمل‌های صحیح انجام شود، خطرناک نخواهد بود. مواد مورد استفاده در فرایند جرم گیری دندان مبتنی بر پراکسید بی خطرند و محصولات سفید کننده نیز شامل خمیر دندان ها، چسب ها، ژل‌ها و سفید کننده‌های بی ضرر هستند و البته باید دقت کنید که انجام این کار تنها باید توسط دندانپزشک انجام شود تا احتمال خطرات احتمالی تا حد ممکن کاهش یافته و نتایج مثبت آن به حداکثر برسد و همچنین قبل از انجام این کار باید حتما در مورد درست بودن تصمیم خود با دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض جرمگیری دندان

چه زمانی باید از انجام این کار صرف نظر کرد؟

در حالی که جرم گیری دندان دارای فواید زیبایی شناختی زیادی است، اما باید دقت کنید که این اقدام برای همه افراد نتایج قابل قبولی به دنبل ندارد و جرم گیری دندان‌های روکش دار، پر شده و قهوه‌ای و خاکستری ناشی از استعمال دخانیات، نتیجه قابل قبولی به دنبال نخواهد داشت و بنابراین بهتر است قبل از هرگونه هزینه ای، توسط دندانپزشک معاینه شوید.

جرم گیری در چند مرحله انجام می ‎شود؟

جرم گیری دندان در دفعات بالا خطر بروز عوارض جانبی مانند حساسیت دندان و آسیب رسیدن به مینای دندان را افزایش می ‎دهد، اما با این حال هیچ دستور العمل مشخصی برای جرم گیری ایمن و بدون هیچ گونه عوارضی وجود نخواهد داشت و به همین دلیل مهم است که از راهنمایی‌های دندانپزشک خود در این زمینه پیروی کنید. سفیدی دندان در برخی افراد تا یک ماه ماندگاری دارد و در برخی افراد دیگر تا یک سال.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید