به نظر می‌رسد اهدای اینترنت رایگان به نوعی همان ایجاد شبکه ملی اطلاعات است و با اجرای طرح صیانت این وعده نیز عملی می‌شود.

وعده اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه عملی می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، وعده اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه، یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات ۱۴۰۰ بود، امیدی به عملی شدن آن هست؟

ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات در یکی از برنامه‎‌های تبلیغاتی خود در رادیو وعده اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه داد.

رئیسی در این برنامه با بیان اینکه باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود، افزود: امروز اینترنت به حق مردم تبدیل شده و مسائل آموزشی و اقتصادی و تحقیق و پژوهش در اقصی نقاط کشور در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

اما با گذشت حدود یک ماه از مستقر شدن دولت جدید و مشخص شدن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وعده ظاهرا به فراموشی سپرده شده و حتی بحثی به طور جدی درباره آن صورت نگرفته و پیگیری نشده است.

زیرساخت مورد نیاز چیست؟

اما سوالی که در وهله اول مطرح می‌شود این است که اجرایی شدن این وعده به پشتوانه و زیرساخت نیاز دارد؟

به نظر کارشناسان حوزه فناوری و ارتباطات، اینترنت رایگان نیازمند زیرساخت‌های گسترده و برنامه‌ریزی شده است و به جز با روش‌های خاصی امکان فعلا امکان پذیر نیست.

کیوان نقره کار، کارشناس حوره فناوری و ارتباطات در این باره گفت: برای محقق شدن وعده اینترنت رایگان، نیازمند توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشور هستیم که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و مدیریت صحیح صورت می‌گیرد.

او با تاکید بر این موضوع که توزیع اینترنت رایگان در حال حاضر نیز امکان پذیر است، گفت: امکان استفاده رایگان از دو طریق وجود دارد. یکی از آن‌ها اهدای ترافیک رایگان داده به دهک‌های خاص است. روش دیگر نیز می‌تواند اینترنت رایگانی باشد که در حوزه‌های سلامت و آموزش و … که در چند وقت اخیر در اختیار مردم قرار گرفت.

وی ادامه داد: البته این موضوع مهم است که برای محقق شدن وعده اینترنت رایگان، وزارت ارتباطات باید آمار دقیقی از افرادی که در این دهک‌های پایین قرار می‌گیرند و اینترنت رایگان به آن‌ها تعلق می‌گیرد به دست آورد تا بتوان این وعده عملی ساخت.

نقره کار در این باره ادامه داد: توسعه شبکه ملی اطلاعات برای محقق شدن این وعده بسیار مهم است مخصوصا در مناطق محروم؛ به این دلیل که اینترنت در این مناطق در حال حاضر نیز به خوبی توسعه نیافته و نیازمند ایجاد زیرساخت‌های صحیح است.

این کارشناس حوزه فناوری و ارتباطات معتقد است که توسعه شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت مورد نیاز برای عملی کردن وعده اینترنت رایگان است.

این وعده محقق می‌شود؟

به نظر می‌رسد اهدای اینترنت رایگان به نوعی همان ایجاد شبکه ملی اطلاعات است و با اجرای طرح صیانت این وعده نیز عملی می‌شود.

وعده‌ اینترنت رایگان یک شاه کلید برای جذب آرا و اقبال مردمی بوده و هست. اما کارشناسان این حوزه معتقدند بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم این امر هیچگاه نمی‌تواند عملی شود.

با توجه به این که مجلس و دولت از مدافعان طرح صیانت هستند اما مردم و کسب‌وکارها به آن اعتراض دارند؛ احتمالا هر زمانی که این طرح اجرا شود دولت به وعده خود عمل کند و اینترنت را برای گروهی از مردم رایگان کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید