طبق اعلام شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از یک منبع آگاه در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا «سنتکام»، ارتش پاکستان با ۲۷ هلیکوپتر پر از نیروهای ویژه و پهپادهای پاکستانی به طالبان در حمله به پنجشیر کمک کرده است.

پشتیبانی پاکستان از طالبان در حمله به پنجشیر تایید شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، پاکستان بارها از سوی رهبران دولت‌های پیشین و چهره‌های سیاسی افغانستان، متهم به حمایت مستقیم از طالبان و شعله‌ور نگه داشتن جنگ در افغانستان شده است.

اشرف غنی تا آخرین روزهای پیش از فرارش، طالبان را آلت دست پاکستان و پاکستان را حامی طالبان می‌دانست و تاکید داشت که پاکستان باید دست از حمایت طالبان بردارد و اجازه دهد که طالبان خواسته‌های خود را به طور مستقیم با دولت افغانستان مطرح کند، خواسته‌هایی که هیچگاه پذیرفته نشد تا سرانجام غنی رفت و حاکمیت به طالبان واگذار شد.

نیروهای مقاومت ملی افغانستان مستقر در ولایت پنجشیر، نیز پیشتر گفتند که پهپادهای پاکستان و نیروهای کماندوی این کشور مستقیما وارد جنگ علیه مقاومت ملی در پنجشیر شده‌اند.

منابعی در جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت گفته بودند که از بعد از ظهر یکشنبه پنج سپتامبر، حملات هواپیماهای بدون سرنشین بر سنگرهای مقاومت ملی آغاز شده و یکشنبه شب این حملات به اوج خود رسید.

در این حملات و در جریان بمباران هواپیماهای بدون سرنشین، ژنرال عبدالودود یکی از فرماندهان و فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت جان باختند.

منابع جبهه مقاومت همچنین می‌گویند که این حملات هواپیماهای بدون سرنشین، باعث شد تا آنان از مواضع خود عقب‌نشینی کنند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در فراخوانی که برای قیام ملی صادر کرد، گفته است: «اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده آیینه کوچکی از آینده افغانستان است. آینده‌ای که به کمک بیگانگان و اعمالشان و به خواست آنان قرار است در افغانستان پیاده شود.»

به باور مسعود «خواست بیگانگان این است که افغانستان یک کشور عقب مانده، وابسته و عاری از ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد. او گفت که بیگانگان و مزدورانشان می‌خواهند تا افغانستان در یک انزوای سیاسی توسط جامعه جهانی قرار بگیرد.»

جبهه مقاومت ملی افغانستان همچنین پیشتر ضمن انتشار ویدئویی از اسرای طالبان گفت که بسیاری از آنان پاکستانی هستند. عبدالغنی برادر، از اعضای ارشد طالبان که حالا به سمت معاون اول نخست وزیری افغانستان در کابینه موقت پیشنهادی این گروه رسیده و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ طالبان را تاسیس کردند، در مدارس پاکستان تعلیمات دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است. ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم‌ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

جنگ در پنجشیر زمانی شدت بیشتر گرفت که ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخباراتی پاکستان به کابل سفر کرد. بسیاری از کارشناسان نظامی، سفر رئیس آی‌اس‌آی و تشدید جنگ در پنجشیر را با هم مرتبط می‌دانند و برخی می‌گویند که رهبری جنگ پنجشیر به دست ژنرال‌های پاکستانی است‌.

بر اساس منابع اطلاعاتی افغانستان و ناتو، هیچ تصمیم بزرگ طالبان بدون مشورت و اجازه سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان اتخاذ نمی‌شود.

شماری از آگاهان سیاسی افغان، رفتن رئیس استخبارات پاکستان را به کابل آن‌ هم در نبود یک نظام رسمی سیاسی را خلاف عرف دیپلماتیک و حاکمیت ملی افغانستان می‌دانند و تاکید دارند که پاکستان به این ترتیب روشن‌تر بیان کرد که افغانستان اکنون جزو پاکستان شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید