وی با اشاره به جایگاه نقد در اندیشه اصلاح‌طبی گفت: اساسا این رویکرد نقادانه بخشی از مبانی فلسفی اصلاح‌طلبی است. خود حضرت امام هم بسیار تحول‌خواه و ریسک پذیر بود و رویکردی اصلاح‌طلبانه داشت.

اصلاح‌طلبی بدون نقد خود دیگر اصلاح‌طلبی نخواهد بود / اصلاح‌طلبی یعنی تحول‌خواهی، تغییر پذیری و نترسیدن از انتقاد از خود

سلام نو سرویس سیاسی: ماجرا از قرائت زیارت نامه در اولین دیدار هئیت دولت جدید از حرم بنیانگذار انقلاب آغاز شد. این اتفاق با نقدهای جدی و تعجب کاربران فضای مجازی همراه بود. بعد هم محسن حسام مظاهری، جامعه شناس و پژوهشگر مناسک و آیین‌های شیعه، نقدی مفصل و مدون بر این ماجرا نوشت.

اینجا بود که پای جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به ماجرا باز شد. او که از نیروهای خط امام قدیمی است نقد تندی را به نوشته مظاهری وارد کرد که با پاسخ به محمدرضا جلایی‌پور، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب مواجه شد. این پاسخ منجر به رد و بدل شدن چند یادداشت انتقادی جدی بین دو طرف شد.

فارغ از جزئیات یادداشت، که در رسانه‌ها در دسترس است، این گفت‌وگوهای انتقادی بین امام و جلایی‌پور- که از دو نسل متفاوت بودند این پرسش را ایجاد کرد که آیا باید شاهد دگردیسی یا اختلاف جدی در جریان اصلاحات باشیم یا خیر؟

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو ارشد حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو با سلام نو چنین گفت‌وگوها و نقدهایی را محصول ذات اصلاح‌طلبی می‌داند و می‌گوید این رویکرد انتقادی از بنیادهای اصلاح‌طلبی است.

وی با بیان اینکه ما شاهد تغییر اندیشه به معنای مرسوم در بین اصلاح‌طلبان نیستیم گفت: اگر شاهد چنین چیزی باشیم دیگر نام آن اصلاح‌طلبی نخواهد بود یا حداقل دیگر آن اصلاح‌طلبی که منشا آن تفکر خط امام بوده نیست.

این فعال سیاسی با اشاره به ریشه تفکر چپ و راست در دنیا ادامه داد: در چه در کشور ما چه در کشورهای دیگر ما نمی‌توانیم تفکر دیگری به جز همین تفکر راست و چپ را ببینیم. آن‌هایی هم که مثل اعتدالیون در وسط تعریف می‌شوند در یکی از این دو سو ریشه دارند. دلیل آن هم این است که چپ و راست در تمام دنیا و ایران مبانی فلسفی دارد.

وی با اشاره به ریشه چپ و راست در ایران گفت: در ایران این چپ و راست تبدیل به اصولگرا و اصلاح‌طلب شده است. اصولگرایان در ایران مثل تمام دنیا پایبند به اصول گذشته هستند، تمایل به تغییر ندارند و ریسک پذیر نیستند. این ویژگی در اصولگرایان ایران، جمهوری خواهان آمریکا و اکثر نیروهای راست در کشورهای دنیا مشترک است.

سخنگوی حزب اعتماد ملی ادامه داد: در آن سو اصلاح‌طلب‌ها ریسک‌پذیر، تحول‌خواه و تغییر پذیر هستند و به شدت از خود انتقاد می‌کنند و از انتقاد واهمه‌ای ندارند. این ویژگی‌ها هم در ذات جریان‌های اصلاح‌طلب در ایران و دیگر نقاط دنیا است. حالا ممکن است در ایران اسمش اصلاح‌طلبی و در دنیا دمکرات یا چیز دیگری باشد.

گرامی مقدم در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهای رد و بدل شده بین جواد امام و محمدرضا جلایی‌پور افزود: بنابراین گفت‌وگوهایی از جنس آن چه بین آقایان امام و جلایی‌پور گذشت را من اختلاف عمیق یا تغییر در اصلاح‌طلبی نمی‌دانم، چون اگر چنین نقدهایی نشود این جریان دیگر اصلاح‌طلب نخواهد بود. دلیل آن هم این است که بدون نقد این جریان در وضعیت سابق باقی خواهد ماند، در نتیجه این رفتارها برای اصلاح‌طلب‌ها و کل کشور مفید است.

وی با اشاره به جایگاه نقد در اندیشه اصلاح‌طبی گفت: اساسا این رویکرد نقادانه بخشی از مبانی فلسفی اصلاح‌طلبی است. خود حضرت امام هم بسیار تحول‌خواه و ریسک پذیر بود و رویکردی اصلاح‌طلبانه داشت. حالا امروز بخشی از اصلاح‌طلبان معتقد هستند اگر حرم امام با این شکوه و وسعت ساخته نمی‌شد بهتر بود و از درون در حال نقد هستند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه نمی‌شود که اگر یک خطا، اشکال یا ایراد در جریان ما بود آن را مطرح نکنیم گفت: در این صورت ما دیگر اصلاح‌طلب نخواهیم بود. این ویژگی ذاتی اصلاح‌طلبی است که نگاه منتقدانه را در دل خود اصلاح‌طلبان هم بر می‌انگیزاند.

گرامی مقدم در واکنش به این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان این روزها کمرنگ شده‌اند گفت: این طور نیست که اصلاح‌طلبان فعالیت نداشته باشند، اما به اندازه‌ای که نقش آن‌ها در رفع مشکلات کشور موثر باشد فعالیت می‌کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به نوپا بودن دولت گفت: امروز یک جریانی قدرت را در دست دارد و در حال کار است. جریان مقابل که اصلاح‌طلبان باشند، هنوز فاصله زیادی از شروع کار را نمی‌بینند که وارد نقد شوند. امروز نه به صلاح اصلاح‌طلبان و نه به صلاح کشور است که وارد نقد دولت شوند. دولت تازه قدرت را در اختیار گرفته و دنبال حل مشکلات است و نمی‌شود انتظار جادوگری و معجزه داشت.

وی ادامه داد: باید دید مسئله رفع تحریم‌ها با سیاست‌ها جدید دولت چگونه پیش می‌رود. اگر تحریم‌ها برداشته نشد و مشکلات باقی ماند آن وقت می‌توان نقد کرد. اگر هم تحریم‌ها برداشته شد که ما خداوند را شکر می‌کنیم که به خاطر اقدامات دولت مشکل‌ها حل شد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به راه پیش روی اصلاح‌طلبان گفت: تا انتخابات بعدی اصلاح‌طلبان به بازسازی ساختار خود و پیگیری مطالبات مردم می‌پردازند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید