انسان موجودی احساسی است و روابط عاطفی او با اطرافیانش نقش مهمی در زندگی و شکل گیری تجربیاتی که در طول سال های عمرش به دست می آورد ایفا می کند.

فواید عشق و دوست داشتن در زندگی چیست؟

یکی از این احساسات خوش رنگ و لعاب و هیجان انگیز، عشق و عواطف عاشقانه میان افراد است که در قالب و فرم های مختلف نمایان و به شکل های مختلف از دوستت دارم های دلنشین گرفته تا رفتار عاشقانه و نگاه های پر تمنا ابراز می شود.

عشق در طول تاریخ نیز جایگاه ویژه ای داشته و در آثار اندیشمندان و شاعران و هنرمندان به صورت های گوناگون از جمله شعرهای عاشقانه و زیبا، نقاشی های رمانتیک و غیره نمود پیدا کرده است.

اگرچه نقش مهم عشق در زندگی انسان انکار ناپذیر است اما امروزه محققان سعی کرده اند تا به شیوه علمی روی تاثیر عشق بر سلامتی جسمی و روانی تمرکز کرده و در این زمینه به نتایج جالبی نیز دست پیدا کرده اند.

در ادامه به پنج مورد از مهم ترین مزیت های عشق و دوست داشتن اشاره خواهیم کرد:

۱. عشق باعث شادی می شود

زمانی که فرد برای اولین بار عاشق می شود، سطح ماده شیمیایی مربوط به احساسات خوب یعنی دوپامین که با پاداش ارتباط دارد در بدنش به شدت فعال می شود.

این ماده روحیه فرد را تقویت و حال و هوای خوب و مثبتی در او ایجاد می کند، به همین دلیل زمانی که کسی وارد یک رابطه عاشقانه می شود ناخودآگاه شادی و نشاط درونی غیر قابل وصفی در خود احساس خواهد کرد.

۲. عشق استرس را از بین می برد

بعد از گذراندن دوران ماه عسل یا دوره عشق شدید و دیوانه وار، دوپامین افزایش یافته جای خود را به یک ماده شیمیایی دیگر در مغز می دهد که اکسی توسین یا هورمون پیوند نام دارد.

گفته شده این ماده نه تنها منشا احساسات گرم نسبت به شریک زندگی می باشد بلکه فواید زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد.

به طور کلی زمانی که افراد احساس می کنند در رابطه ایمن و مطمئن قرار گرفته اند که بر اساس اعتماد و عشق متقابل ایجاد شده سطح استرس آن ها کاهش می یابد.

به علاوه بودن در کنار کسی که با احترام با طرف مقابل خود رفتار کرده و حس مراقبت و توجه را به او القا می کند می تواند سطح کورتیزول و آدرنالین را کاهش داده و هموستاز بیشتری تولید کند، به عبارت دیگر سطح مواد شیمیایی عصبی در فرد به وضعیت متعادل خود بر می گردد.

۳. عشق اضطراب را کاهش می دهد

در مطالعات علمی مختلف ثابت شده تنهایی افراد می تواند به سلامت بدن آن ها آسیب رسانده و باعث بروز مشکلاتی در سلامتی – از افزایش التهاب گرفته تا فعال کردن مراکز درد در بدن – شود.

احساس تنهایی اضطراب را که توسط انتقال دهنده های عصبی مختلف مانند نوراپی نفرین ایجاد می شود تحریک می کند. همچنین زمانی که فرد احساس نا امنی و مورد تهدید واقع شدن دارد سطح کورتیزول و آدرنالین او افزایش یافته که به نوبه خود واکنش استرس بدن را بر می انگیزد.

این در حالیست که عاشق بودن و احساس نزدیکی و صمیمیت نسبت به شخص دیگر می تواند اضطراب را کاهش دهد.

۴. عشق باعث می شود بیشتر مراقبت خودتان باشید

یکی از فواید جالب عشق این است که فرد سعی می کند بیشتر از خودش مراقبت کند. کسانی که عاشق هستند یکدیگر را تشویق می کنند تا در زمان هایی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند حتی اگر تمایلی به آن نداشته باشند این کار را انجام دهند.

به طور کلی بسیاری از افراد زمانی که با علائم یک بیماری روبرو می شوند اغلب ابتدا آن را انکار کرده و جدی نمی  گیرند. با این حال تحقیقات نشان داده کسانی که ازدواج کرده اند معمولا بیماری ملانوم را زودتر از افراد مجرد تشخیص می دهند زیرا شریک زندگی آن ها اغلب زودتر از خودشان متوجه خال های مشکوک در بدن شان می شود.

این مسئله درباره کبودی های غیر طبیعی که ممکن است نشانه بیماری های جدی مانند سرطان خون، بیماری کلیوی یا بیماری کوشینگ باشد نیز صدق می کند. گاهی اوقات شریک زندگی حتی علائم آلرژی یا سایر مشکلات دائمی در سلامتی را قبل از این که خود فرد متوجه شود می فهمد.

۵. عشق باعث افزایش طول عمر می شود

تحقیقات نشان داده افراد متاهل از طول عمر بیشتری نسبت به افراد مجرد برخوردار می باشند.

به نظر می رسد این مزیت فوق العاده عشق تا حد زیادی با حمایت اجتماعی و عاطفی مداوم، پایبندی بیشتر به مراقبت های پزشکی و داشتن یک شریک زندگی که باعث می شود فرد به سبک زندگی سالم تعهد بیشتری پیدا کرده و از سبک زندگی نا سالم دور بماند ارتباط دارد.

به علاوه اعتیاد به مواد مخدر، فشار خون پایین و افسردگی در میان افراد متاهل نسبت به هم سن و سالان مجرد آن ها کمتر دیده می شود.

خبر خوب برای افراد مجرد این که به نظر می رسد مزیت افزایش طول عمر تنها به روابط عاشقانه اختصاص ندارد بلکه همه روابط اجتماعی صمیمی از جمله رابطه نزدیک با خانواده و دوستان نیز تاثیر بسزایی در سلامتی و افزایش طول عمر به جا می گذارند.

منبع: time

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید