تاریخچه ترکیه بسیار غنی است. در زمان های قدیم ایران و عثمانی با هم جنگ‌هایی داشتند؛ ازهمین‌رو بعضی برای شناخت بهتر تاریخ ایران در زمان عثمانی به ترکیه سفر و از موزه‌ها و گالری‌های این شهر تاریخی دیدن می‌کنند.

گالری ها وموزه های ترکیه برای فرهنگ گردها

تور ترکیه علی بابا آسان راهی است که می‌توان به این افراد پیشنهاد داد. البته در سفر به ترکیه این‌قدر گزینه‌های جذاب برای تفریح وجود دارد که نمی‌توان به آسانی از کنار آن‌ها گذشت؛ تفریحاتی مثل خرید از برج‌های بزرگ دنیا، دیدن جاذبه‌های گردشگری، رفتن به جاذبه‌های طبیعی، شنا در دریا و حمام آفتاب گرفتن در ساحل از جمله کارهایی است که می‌توان در این سفر مهیج انجام داد؛ پس برای شناخت بیشتر موزه‌های ترکیه با ما همراه باشید.

موزه باستان‌شناسی استانبول

موزه باستان‌شناسی استانبول بزرگ‌ترین موزه در کشور ترکیه است که نزدیکی کاخ توپکانی قرار دارد. این موزه به سه بخش باستان‌شناسی، موزه شرق باستان و هنر اسلامی تقسیم شده؛ در این موزه بیش از 1000 شی ارزشی و تاریخی در معرض دید همگان قرار دارد. سلطان عبدالمجید در سال 1869 بعد از دیدن موزه باستان‌شناسی لندن، وین و... تحت‌تاثیر قرار گرفت و موزه باستان‌شناسی استانبول را تاسیس کرد. اگر با تور ترکیه سفر می‌کنید، حتما از این موزه دیدن فرمایید.

موزه‌ شرق باستان

در این بخش همه وسایل تاریخی را که متعلق به قبل از اسلام بوده، نام‌گداری می‌کنند. وسایلی جنگی، کتاب‌های ارزشمند، وسایل مردان بزرگ وتاریخ ساز، پول‌های رایج آن زمان و... در این بخش موزه در معرض دید قرار دارد. این بخش در سمت چپ درب ورودی واقع شده است و با استفاده از تابلوها و کادر مجرب می‌توانید این بخش از موزه را پیدا کنید.

موزه‌ باستان‌شناسی

گلچین این بخش موزه تابوت‌های سنگی است که اغلب متعلق به خاندان سلطنتی صیدا هستند. این خاندان بزرگ در لبنان کنونی زندگی می‌کردند. دو نمونه ارزشمند و خیره کننده تابوت اسکندر و زنان عزادار است که بسیار به‌چشم می‌خورد و در گوشه موزه می‌درخشد.

گالری ها وموزه های ترکیه برای فرهنگ گردها

بخش هنر اسلامی

این بخش بیشتر به عمارتی باشکوه می‌ماند که با هنر کاشی‌کاری تزیین شده است. سرامیک‌ها و کاشی‌هایی که در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند، متعلق به سلجوقیان، آناتولی و عثمانی است که تاریخ آن‌ها به اواخر قرن 12 تا آغاز قرن 14 برمی‌گردد. در زمان قدیم ایران بهترین و با کیفیت‌ترین کاشی‌های دنیا را می‌ساخت که می‌توانید هنر و قدرت ایران را در این زمینه در این بخش از موزه ببینید.

موزه‌ هنرهای ترک و اسلامی

موزه هنرهای ترک و اسلامی در سال 1524 به دستور سلطان سلیمان برای دوست صمیمی خود یعنی ابراهیم پاشا و شوهر خواهر خود ساخته شده است. این موزه در سال‌های اخیر بازسازی شده و در این موزه آثار نفیسی مثل فرش‌های کاخ و مجموعه خطاطی‌های زمان عثمانی قرار دارد. این مجموعه نفیس شامل فرش‌ها در ابعاد بزرگ، سجاده، صنایع دستی و... تزیین شده است که بسیار کم‌نظیر و جذاب هستند.

موزه‌ فرش استانبول

برای عاشقان فرش، بازدید از این موزه به شدت پیشنهاد می‌شود؛ زیرا در این موزه مجموعه‌ای از فرش‌های بسیار زیبا و جذاب وجود دارد. موزه فرش استانبول در قرن 18 ساخته شده که به سبک معماری باروک ساخته شده است. فرش‌های این موزه از مسجدهای ترکیه جمع آوری شده و قدمت آن‌ها به قرن 14 تا 20 می‌رسد. این موزه توانسته تاریخچه خوبی از فرش‌های تاریخ در معرض دید همگان قرار دهد. این موزه فرش‌ها را در سه گالری تقسیم کرده است که شامل این موارد می‌شود:

گالری ها وموزه های ترکیه برای فرهنگ گردها

گالری اول

گالری اول در سالن غذاخوری وجود دارد و نقش‌های فرش‌ها بیشتر هندسی و انتزاعی است. در این گالری فرش‌های پسر نقاش آلمانی هانس هلبیان وجود دارد. در این گالری باارزش‌ترین فرش‌های ترکی وجود داشته که قدمت آن‌ها به قرن 16 برمی‌گردد.

گالری دوم

فرش‌های گالری دوم در آشپزخانه قرار دارد. نقش‌های این فرش‌ها از اناتولیو شرق گرفته شده است. در فرش‌ها از ستارگان و نقش‌های مساجد الهام گرفته شده و در این گالری ارزش هنر ایرانی را می‌توانید ببینید. کنار هر فرش راهنمای آن وجود دارد؛ نظیر قدمت، مواد اولیه و هم‌زمانی آن با  دوره پادشاهان عثمانی.

گالری سوم

فرش‌های گالری سوم در نانوایی عمارت سابق قرار دارد. قدمت این فرش‌ها به قرن 17 و 18 برمی‌گردد. فرش‌های این گالری از مسجد معروف ترکیه یعنی مسجد آبی آمده است که زیبایی چشم‌گیری دارد. در این گالری می‌توانید هنر هنرمندان ترک را بهتر درک کنید و با هنر قدیم ترکیه بیشتر آشنا شوید.

موزه پرا

موزه پرا در ساختمانی قرار دارد که بیشتر به‌عنوان هتل ار آن استفاده می‌شود. این موزه از سال 2005 میزبان رویدادهای هنر بوده و در آن آثار هنرمندان برجسته دنیا مثل پیکاسو، رامبرانت، گویا و... وجود دارد. این موزه مدرن مکانی خاص و منحصربه‌فرد است که بهترین مکان برای عاشقان هنر به‌حساب می‌آید.

کلام آخر

موزه‌ها همیشه بیان‌گر فرهنگ، تمدن، هنر و تفکر هر سرزمین هستند. اگر با تور ترکیه سفر می‌کنید، به یاد داشته باشید که رفتن به موزه‌های ترکیه خالی از لطف نیست و می‌توانید با دوره عثمانی بهتر آشنا شوید و بهتر درک کنید که چگونه زندگی می‌کردند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید