علی صوفی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حاکمیت اصراری ندارد که مردم بر سر صندوق‌های رای بیایند و به تبع مردم نیز تمایلی به آمدن ندارند، به این ترتیب مزاحم یکدیگر نیستند.

تا زمانی که اعتماد مردم نباشد، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند کاری کنند /جریان اصولگرا استراتژی مشارکت حداکثری مردم را برای خود مفید نمی‌داند

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات و فعال سیاسی، در رابطه با سازو کار جدید جبهه برای اجماع و سازماندهی جریان اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان سازوکاری را به نام نهاد اجماع‌ساز برای انسجام‌ بخشی و اجماع‌سازی فراهم کردند که پیش از این نام آن شورای عالی سیاست‌گذاری بود و اکنون نام جبهه اصلاحات را دارد. این ساز و کار همچنان فعال است. از منظر اینکه بگوییم اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چه برنامه‌ای دارند، در درجه اول حفظ انسجام آنها مورد نظر قرار می‌گیرد و به تبع، باید به دنبال اجماع باشند زیرا غیر از این راهی وجود ندارد. 

به گزارش برنا، او افزود: اما یک پارامتر تعیین‌کننده یا متغیر تعیین‌کننده و یا متغیر اصلی وجود دارد که در حال حاضر نسبت به گذشته از کنترل اصلاح‌طلبان خارج شده است البته نه تنها از اصلاح‌طلبان حتی از اختیار اصولگرایان و حاکمیت نیز خارج شده است.

صوفی تاکید کرد: ۵۲ درصدی که رای ندادند، مردمی هستند که پیش از این به صندوق اعتماد داشتند و عدم مشارکت آنها در رای‌گیری به معنای این است که اعتماد و اطمینان خود را نسبت به صندوق رای و انتخابات از دست داده‌اند. تا زمانی که اعتماد مردم نباشد، اصلاح‌طلبان نیز نمی‌توانند کاری کنند. به عبارت دیگر، هیچ جریان سیاسی بدون وجود اعتماد مردم نمی‌تواند حرکت کند. 

او خاطرنشان کرد: البته جریان اصولگرا یک رای سنتی دارد و به طور کامل آشکار است که استراتژی مشارکت حداکثری مردم را نیز برای خود مفید نمی‌داند و از آن عبور کرده است. بنابراین، با یک مشارکت حداقلی تصور می‌کند که کار خود را سر و سامان می‌دهد. به عبارت دیگر، این موضوع یک نقطه مشترکی میان حاکمیت و مردم است. حاکمیت اصراری ندارد که مردم بر سر صندوق‌های رای بیایند و به تبع مردم نیز تمایلی به آمدن ندارند، به این ترتیب مزاحم یکدیگر نیستند.

چهره اصلاح طلب اضافه کرد: مسیر اصلاح‌طلبان با اصول‌گرایان متفاوت است؛ اصلاح‌طلبان اگر مردم را نداشته باشند، فعالیت انتخابی‌شان به بن‌بست می‌رسد اما سازوکار داخلی آنها همچنان وجود خواهد داشت. آقای خاتمی که به عنوان رهبر اصلاح‌طلبان همچنان به طور نسبی از اعتبار در سطح جامعه و میان مردم برخوردار هستند، در انتخابات ۱۴۰۰ به همراه دیگر اصلاح‌طلبان آسیب دیدند. اینکه این آسیب‌ها چگونه و چرا به وجود آمدند، نیاز به آسیب‌شناسی دارد بنابراین برای حضور فعال مردم در انتخابات آینده، باید منتظر باشیم تا ببینیم چه امکاناتی فراهم می‌شود.

صوفی در مورد آخرین وضعیت جبهه اصلاح‌طلبان و تصمیمی که برای ۴ سال پیش رو دارند، گفت: جبهه اصلاحات به روال همیشگی، هر یکشنبه جلسه‌ای برگزار می‌کند و اتفاقات، برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که در این میان صورت می‌گیرد توسط سخنگوی جبهه به رسانه‌ها و مردم اعلام می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید