سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا و هر سه تولید کننده‌ی واکسن کرونا که مجوز استفاده‌ی اضطراری از تولیدات خود در آمریکا را دریافت کرده اند، می‌گویند هیچ شواهد و مدارکی که نشان دهد این واکسن‌ها باعث به هم ریختن عادت ماهانه می‌شود، مشاهده نکرده اند، چه رسد به اینکه مشکلاتی در پریود یا باروری زنان ایجاد کند.

واکسن کرونا چه تاثیری بر پریود زنان دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تابناک، واکسن کرونا عوارض پیش بینی شده‌ای همچون درد بازو، سردرد و تب خفیف دارد، نشانه‌هایی که از تلاش بدن برای ایجاد پاسخ ایمنی و یادگیری نحوه‌ی دفاع از خود در برابر ویروس کرونا حکایت دارد. اما هزاران زن در آمریکا تصور می‌کنند احتمالاً بعد از دریافت واکسن کرونا عوارض دیگری داشته اند که کارشناسان درباره‌ی آن‌ها هشدار نداده اند.

بروز تغییرات غیر منتظره در چرخه‌های قاعدگی. گرچه بسیاری از محققان و متخصصان بیماری‌های زنان می‌گویند هنوز ارتباط سببی میان واکسن کرونا و تغییرات گزارش شده مشاهده نشده، اما این گفته‌ی آن‌ها نگرانی برخی زنان را برطرف نساخته است. از سویی دیگر، دانشمندان تاکنون داده‌ی زیادی هم در خصوص اینکه آیا یا چگونه ممکن است واکسن کرونا بر عادت ماهانه‌ی زنان اثر بگذارد، جمع آوری نکرده اند.

تجربیات شخصی زنان از این تغییرات، هر چند زیاد، برای اثبات تأثیرگذار بودن واکسن بر چرخه‌های قاعدگی کافی نیست. یک چرخه قاعدگی سالم، فرآیند هورمونی پیچیده‌ای است که می‌تواند از فردی به فردی دیگر و در هر ماه بسیار متفاوت باشد. عوامل زیادی هم بر این فرآیند تأثیر می‌گذارد. مثلاً فشارهای روانی می‌تواند شدت خونریزی را کم یا زیاد کند و مصرف دارو هم می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا و هر سه تولید کننده‌ی واکسن کرونا که مجوز استفاده‌ی اضطراری از تولیدات خود در آمریکا را دریافت کرده اند، می‌گویند هیچ شواهد و مدارکی که نشان دهد این واکسن‌ها باعث به هم ریختن عادت ماهانه می‌شود، مشاهده نکرده اند، چه رسد به اینکه مشکلاتی در پریود یا باروری زنان ایجاد کند. کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا می‌گوید از گزارشات مطرح شده باخبر است، اما دریافت واکسن به شدت توصیه می‌شود و دلیلی ندارد برای کار واکسیناسیون بر اساس عادت ماهانه یا دیگر مسائل مربوط به قاعدگی برنامه ریزی شود.

با این حال، توجه و نگرانی روزافزون زنان نسبت به این مسأله، نمایانگر ضعفی است که در نحوه‌ی انجام تحقیقات بالینی بر روی واکسن‌های کرونا وجود دارد. مانند بسیاری از دیگر آزمایشات صورت گرفته بر روی واکسن ها، در مطالعات اولیه درباره‌ی ویروس کرونا، جز بارداری، چندان به مسأله‌ی بهداشت باروری پرداخته نشد.

حالا برخی محققان معتقدند همین کم کاری باعث شک و تردید در مردم می‌شود و این تصور را به وجود می‌آورد که در آزمایش‌های بالینی سلامت آن‌ها در نظر گرفته نشده بود.

اما سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده در حال بررسی دقیق‌تر گزارشات مطرح شده است تا ببیند امکان تشخیص اثر احتمالی واکسن کرونا بر عادت ماهانه‌ی زنان وجود دارد یا خیر.

هر گونه تغییری در قاعدگی کوتاه مدت به نظر می‌رسد

محققانی که بررسی آثار واکسن کرونا بر چرخه‌های قاعدگی را آغاز کرده اند می‌گویند گزارشات مطرح شده از سوی زنان معمولاً از کوتاه مدت بودن اختلالات رخ داده در عادت ماهانه‌ی آنان حکایت دارد.

اغلب زنان گفته اند بعد از دریافت واکسن دچار خونریزی‌های شدید یا خونریزی در زمان پیش بینی نشده‌ای از چرخه قاعدگی خود شدند.

از سویی دیگر برخی محققان می‌گویند حتی در صورت جزئی و کوتاه مدت بودن اختلالات رخ داده، زنان حق دارند بدانند که دریافت واکسن ممکن است به طور موقت چرخه قاعدگی آن‌ها تغییر دهد.

مغفول ماندن یک عارضه جانبی دلیلی برای نگرانی نیست

با این حال، برخی محققان معتقدند تعداد گزارشات مطرح شده در برابر ده‌ها میلیون نفری که واکسن‌های کرونا را دریافت کرده اند اندک محسوب می‌شود و اغلب زنان از جمله آن‌هایی که در آزمایشات بالینی مرتبط با ساخت واکسن کرونا شرکت داشتند هیچ تغییری در عادت ماهانه‌ی خود تجربه نکرده اند. به گفته‌ی آن‌ها مغفول ماندن عارضه جانبی‌ای همچون تغییر چرخه‌های قاعدگی دلیلی برای نگرانی نیست چرا که دانشمندان همه‌ی عوارض جانبی واقعاً خطرناک واکسن کرونا را شناسایی کرده اند و اگر تغییر در عادت ماهانه منجر به بیمار یا بستری شدن می‌شد، از این مشکل غافل نمی‌ماندند.

محققان می‌گویند علت مغفول ماندن تغییرات چرخه قاعدگی بر اثر واکسن کرونا این است که در آزمایش‌های بالینی از شرکت کنندگان تنها در مورد عوارضی مانند سردرد یا درد بازو سؤال می‌شود نه وضعیت عادت ماهانه‌ی آن ها.

به این ترتیب داده‌ای در این خصوص جمع آوری نمی‌شود و محققان از چنین اختلالات جزئی بی خبر می‌مانند.

چرا انجام چنین تحقیقی دشوار است؟

اساساً اثبات اینکه ممکن است واکسن کرونا اختلالی جزئی در چرخه‌های قاعدگی ایجاد کند دشوار است، چون عادت ماهانه از فرد به فرد و از چرخه به چرخه بسیار متغیر است.

به گفته‌ی محققان، مطالعه بر روی چرخه‌های قاعدگی به خودی خودی بسیار دشوار است، چون عوامل زیادی ممکن است روی آن اثر بگذارد.

عواملی مانند فشارهای روانی یا یک بیماری جزئی می‌تواند مدت عادت ماهانه یا میزان خونریزی را تغییر دهد. به علاوه، هر کس تعریف خود را «خونریزی شدید» دارد.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده مطالعه بر روی این موضوع را آغاز کرده، گرچه اطلاعات دقیق تری در خصوص این پژوهش ارائه نشده است.

با این حال، برخی محققان معتقدند حتی اگر نتوان جوابی برای این سؤال پیدا کرد هم در آزمایشات بالینی آتی درباره‌ی داروها و واکسن‌ها باید به مشکلاتی نظیر آثار آن‌ها بر چرخه‌های قاعدگی پرداخته شود، چرا که وقتی نتوانید به این سؤال‌ها پاسخ دهید، مجبور می‌شوید از مردم بخواهید حرف هایتان را بی دلیل باور کنند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید