حوالی بامداد ۲۶ فروردین سال گذشته درپی هجوم چهار فرد متخلف به ‌پاسگاه محیط‌بانی کارون واقع در شهرستان گتوند استان خوزستان تنها محیط‌بان حاضر در این ‌پاسگاه یعنی سید امین هادی‌پور مورد اصابت گلوله در ناحیه زانو قرار گرفت که در نهایت منجر به قطع ‌پای او شد.

واکنش به انتقادات تنها محیط‌بان قطع عضو کشور / ماجرای چک ۱۵۰ میلیون تومانی چه بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در ‌پی انتقادات هادی‌پور- تنها محیط‌بان قطع عضو کشور که بیش از یک سال ‌پیش در درگیری با چهار متخلف ‌پای خود را از دست داد - از سازمان حفاظت محیط زیست نسبت احراز نشدن جانبازی، دریافت نکردن بیمه و خسارت و تهیه ‌نشدن پای هوشمند مصنوعی مورد نظرش، معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور توضیحاتی ارائه کرد.

حوالی بامداد ۲۶ فروردین سال گذشته درپی هجوم چهار فرد متخلف به ‌پاسگاه محیط‌بانی کارون واقع در شهرستان گتوند استان خوزستان تنها محیط‌بان حاضر در این ‌پاسگاه یعنی سید امین هادی‌پور مورد اصابت گلوله در ناحیه زانو قرار گرفت که در نهایت منجر به قطع ‌پای او شد. به گفته تنها محیط‌بان قطع عضو کشور با گذشت بیش از یک سال نه تنها جانبازی او احراز نشده بلکه موفق به تهیه ‌پروتز مورد نظرش و دریافت خسارت یا بیمه‌ بابت نقص عضو نشده است. هرچند طی این مدت مبلغی توسط کمک‌های مردمی برای تهیه ‌پای هوشمند مورد نظر این محیط‌بان جمع شده اما بنابر اظهارات او به‌دلیل دریافت نکردن بیمه، این مبلغ به حد نصاب تهیه ‌پای هوشمند از نمایندگی یک شرکت آلمانی در یکی از کشورهای همسایه نرسیده که با توجه به افزایش نرخ یورو این قیمت روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

هادی‌پور دلیل درخواست ‌خود برای تهیه پای مصنوعی هوشمند خارجی را اینگونه به ایسنا عنوان کرد: با توجه به قطع عضو اینجانب از بالای زانو، نیاز به مفصل زانو در تهیه پای مصنوعی وجود دارد و عموما مفاصل موجود در کشور ساخت خارج و شرکت‌های خارج از ایران است و نمونه تولید داخلی وجود ندارد. در واقع پروتز داخلی زانو با مفصل کامل یک زانو متفاوت است.

منوچهر فلاحی - معاون یگان حفاظت محیط زیست- در گفت و با ایسنا ضمن بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان از محیط‌بان هادی‌پور و تمام محیط‌بانان خود حمایت می‌کند، به شب وقوع حادثه اشاره و اظهار کرد: محیط‌بان هادی‌پور پس از وقوع حادثه بلافاصله به بیمارستانی در شهرستان شوشتر اعزام شد اما به‌ دلیل کمبود امکانات لازم برای درمان به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شد. ‌پزشکان به‌ دلیل شدت خونریزی با انتقال او به تهران موافقت نکردند بنابراین او مدتی در اهواز تحت درمان قرار گرفت و و پس از فراهم شدن شرایط با اجازه پزشکان معالج به یکی از بهترین بیمارستان‌های خصوصی تهران منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت.

بخشی از هزینه‌های درمانی محیط‌بان هادی‌پور را سازمان محیط زیست ‌پرداخت کرده است

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست حدود ۲۰۰ میلیون تومان بابت مخارج درمانی محیط‌بان هادی‌پور در بیمارستان هزینه کرده و با وجود محدودیت در اعتبارات در حد توان ‌در جهت پیگیری روند درمانی این محیط‌بان تلاش شده است تا او مجبور به ‌پرداخت هزینه بابت درمان نباشد.

معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره محل هزینه مبلغی که بابت مخارج بیمارستانی این محیط‌بان ‌پرداخت شده است، توضیح داد: تمام محیط‌بانان و خانواده‌های‌ آنان مشمول بیمه تکمیلی هستند اما بیمه محدودیت‌هایی دارد و تا اندازه‌ای می‌تواند هزینه‌های درمانی را ‌پرداخت کند بنابراین بخشی از این هزینه را بیمه و بخشی از آن را سازمان حفاظت محیط زیست از محل اعتبارات تقبل و ‌پرداخت کرده است.

سازمان حفاظت محیط زیست هزینه هر فاکتور بیمارستانی هادی‌پور را ‌پرداخت می‌کند

وی همچنین درباره اظهارات محیط‌بان هادی‌پور مبنی بر اینکه «هنوز فاکتورهایی از هزینه‌های درمانی خود دارد»، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون هزینه هر فاکتور بیمارستانی که محیط‌بان هادی‌پور ارائه داده را ‌پرداخت کرده است و اگر هزینه‌ یا فاکتوری باقی مانده باید به اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تحویل دهد تا همکاران ما ‌پیگیری و این هزینه را به او ‌پرداخت کنند. ما براساس وظایف سازمانی در حد توان از محیط‌بان هادی‌پور حمایت می‌کنیم و او نباید نگران هزینه درمانی خود باشد.

چک ۱۵۰ میلیون تومانی بابت دیه برای تهیه ‌پای مصنوعی بود

فلاحی ‌پیش‌تر در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرده بود که چکی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بابت تهیه ‌پای مصنوعی ساخت کشور به محیط‌بان هادی‌پور ارائه شده اما او قبول نکرده اما محیط‌بان هادی‌پور این ادعا را رد کرد. فلاحی درباره این اظهارات متناقض در زمینه تحویل این چک بابت بیمه علی‌الحساب به محیط‌بان هادی‌پور مطرح شده، گفت: روزی که سرهنگ محبت‌خانی - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست - به محیط‌بان هادی‌پور اطلاع داد که چک بیمه او بابت تهیه ‌پای مصنوعی داخلی آماده است، حضور داشتم و با وجود محدودیت‌های اعتباری سازمان حفاظت محیط زیست اما سرهنگ محبت‌خانی به او گفت که هر ‌پای مصنوعی ساخت داخل را انتخاب کند، سازمان هزینه آن را ‌هر چقدر که باشد، پرداخت خواهد کرد. با این حال محیط‌بان هادی‌پور ابراز تمایل نکرد و از حرف او این گونه برداشت شد که او تنها به‌دنبال تهیه ‌پای هوشمند خارجی است.

وی در ادامه درباره انتقادات این محیط‌بان مبنی بر اینکه «این چک بخشی از دیه من است، ‌پس چرا به‌نام زیان‌دیده نیست و به‌نام اداره‌ کل محیط زیست استان خوزستان نوشته شده؟ است»، خاطرنشان کرد: این چک جهت تهیه پای مصنوعی صادر شده است که براساس روال اداری در وجه اداره کل حفاظت محیط زیست استان مربوطه صادر و از طریق همان اداره به شخص ‌پرداخت می‌شود. حتی زمانی‌که محیط‌بانان ما به شهادت می‌رسند نیز روال اداری به‌همین صورت طی می‌شود و شرکت بیمه، چک را در وجه اداره حفاظت محیط زیست استان بابت ‌پرداخت به خانواده متوفی صادر می‌کند.

فلاحی در خصوص ‌پرداخت دیه محیط‌بان هادی‌پور گفت: پرونده درگیری و شکایت صورت گرفته از فرد ضارب در جریان است بنابراین محیط بان هادی پور شاکی و مدعی خصوصی این ‌پرونده‌ است. بر این اساس دیه این محیط‌بان باید توسط متخلفی که از او شکایت شده یعنی ضارب ‌اصلی پرداخت شود اما این فرد هنوز شناسایی و دستگیر نشده است و طبق دستورالعمل‌های سازمانی در حال حاضر امکان پرداخت دیه به محیط‌بان هادی‌پور مقدور نیست و تا زمانی که قاضی ‌پرونده تشخیص دهد که امکان احقاق حق شاکی وجود ندارد، ‌پرداختی صورت نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود محیط‌بان هادی‌پور شاکی خصوصی این ‌پرونده است به این معنا نیست که سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با این ‌پرونده دخالتی نکرده است بلکه اداره حقوقی اداره کل حفاظت میحط زیست خوزستان و اداره‌ محیط زیست شهرستان گتوند ‌پیگیر این ‌پرونده هستند و مکاتبات را در این خصوص انجام می‌دهند. اگر زمانی‌ هم لازم باشد دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کمک کند بلافاصله وارد عمل می‌شود اما ‌پرونده محیط‌بان هادی‌پور هنوز در مرحله‌ای است که ضارب دستگیر نشده است.

اگر ثابت شود شرکت‌های داخلی توان تهیه ‌پای مصنوعی لازم را ندارند، اقدامات دیگری انجام می‌شود

معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره موضوعات ‌مطرح شده در زمینه تهیه ‌پای مصنوعی هوشمند برای محیط‌بان هادی‌پور ضمن بیان اینکه امکان تهیه ‌پای مصنوعی ساخت داخل علی‌رغم قطع ‌پای این محیط‌بان از بالای مفصل زانو وجود دارد، تصریح کرد: طی روند درمان این محیط‌بان علاوه بر برادرش و سایر همراهان او یک تن از همکاران یگان محیط بان هادی پور را هنگام مراجعه به مراکز درمانی همراهی می‌کرد همچنین طی پیگیری‌های فرمانده یگان حفاظت سازمان، تهیه ‌پای مصنوعی ساخت داخل برای او در کشور میسر است، با این حال اگر مدارک یا مستنداتی ارائه شود که اثبات کند شرکت‌های داخلی توان تهیه ‌پای مصنوعی لازم برای این محیط‌بان را ندارد به‌طور قطع اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت اما در حال حاضر این توانایی در کشور وجود دارد.

فلاحی در ‌پاسخ به این ‌پرسش ایسنا که آیا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند و اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در زمینه ‌پرونده محیط‌بان هادی‌پور شکایتی تنظیم کرده‌اند؟ گفت: محیط‌بان هادی‌پور شاکی خصوصی این ‌پرونده است اما مکاتبات اولیه در خصوص ‌پرونده او را اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند انجام داده و اداره حقوقی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز ‌پیگیری کرده است. درصورتی که لازم باشد دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این ‌پرونده ورود ‌پیدا می‌کند اما هنوز این ‌پرونده به‌دلیل دستگیر نشدن ضارب اصلی به چنین مرحله‌ای نرسیده است.

وی ادامه داد: روال ‌پرونده‌های حقوقی محیط‌بانان به‌ این صورت است که ابتدا از طریق اداره حقوقی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان مربوطه برای آن اقدامات و مکاتباتی انجام می‌شود، وگرنه شخص محیط‌بان که نمی‌تواند به تنهایی با دستگاه‌های مختلف مکاتبه کند. اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند در رابطه با ‌پرونده محیط‌بان هادی‌پور شکایت کرده و ‌پرونده او حتی در شورای تامین شهرستان گتوند نیز مطرح شده است.

ابهامات کارشناسان بنیاد شهید ‌

معاون یگان حفاظت محیط زیست درباره ابهامات مطرح شده که روند ‌پرونده جانبازی این محیط‌بان را به تعویق انداخته است، توضیح داد: در جلسات مشترکی که با سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد ‌پرونده محیط‌بان هادی‌پور و دفاعیات مربوط به آن را مطرح کردیم اما گزارشی که آن سازمان از واحد استانی خود دریافت کرده بود به محل اختلافی در ‌پرونده این محیط‌بان تبدیل شد. براساس آن گزارش که به استناد اظهارات محیط‌بان هم‌شیفت آقای هادی‌پور در روز حادثه تهیه شده کارشناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران این برداشت را کرده بودند که آقای هادی‌پور در شب حادثه شیفت نبوده و به‌ علت ابتلا به ویروس کرونا خود را در ‌پاسگاه محیط‌بانی قرنطینه کرده بود این در حالیست که محیط‌بان هادی‌پور در شب حادثه شیفت بود و شواهدی مبنی بر بیمار بودن او وجود ندارد.

وی ادامه داد: به‌طور معمول گشت و ‌پایش و عملیات تعقیب و گریز محیط‌بانان به‌صورت انفرادی صورت نمی‌گیرد و محیط‌بانان با همدیگر در مناطق حضور ‌پیدا می‌کنند. این شائبه برای کارشناسان سازمان بنیاد شهید ‌پیش آمد که چرا محیط‌بان هادی‌پور در شب حادثه در ‌پاسگاه محیط‌بانی حضور داشته در حالی‌که همکار او در ‌منطقه بوده است. همکار محیط‌بان هادی‌پور در اظهارات خود آورده بود که هادی‌پور بنابر شرایط کرونایی ترجیح داده در ‌پاسگاه بماند و از ‌پاسگاه نگهبانی کند. با توجه به وجود گاوصندوق سلاح‌های محیط‌بانی در این ‌پاسگاه لازم است حداقل یک نفر محیط‌بان در این ‌پاسگاه جهت مراقبت و نگهبانی باقی بماند و محیط‌بان هادی‌پور نیز به همین جهت در شب شیفت در ‌پاسگاه مانده بود.

معاون یگان حفاظت محیط زیست افزود: در چنین شرایطی که ابهاماتی در ‌پرونده جانبازی مطرح و به محل اختلاف نظر ‌تبدیل می‌شود، پرونده به مقام بالاتری که ستاد کل نیروهای مسلح است ارجاع داده می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد که ‌پرونده محیط‌بان هادی‌پور نیز بر همین اساس به ستاد ارجاع داده شد. با این حال بنا به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست قرار شد که در جلسه آتی که با سازمان بنیاد شهید برگزار می‌شود مجدد ‌پرونده محیط‌بان هادی‌پور را مطرح و ادله و مستندات خود را در این زمین ارائه کنیم تا ابهامات موجود حل و فصل شوند. اگر ما ‌پیگیر ‌پرونده جانبازی این محیط‌بان نبودیم این ‌پرونده رد می‌شد و به مقام بالاتری ارجاع نمی‌شد.

فلاحی در ‌پایان گفت: محیط‌بان هادی‌پور نباید نگران ‌پرونده جانبازی خود باشد چراکه سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان از او حمایت و دفاع می‌کند. این وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است که از محیط‌بانان خود حمایت کند و این شائبه نباید برای هیچ یک از محیط‌بانان زحمتکش ‌پیش‌آید که سازمان از آنان حمایت نمی‌کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید