نوشان رضایی‌فر، دکترای روانشناسی، مشاور، زوج درمانگر و محقق دانشگاه کوئیزلندِ استرالیا، عقیده دارد حتما اشخاص قبل از ازدواج باید به روانشناس مراجعه کنند، بعضی‌ها فکر می‌کنند فردِ مناسبی را انتخاب کرده‌اند اما شاید این‌گونه نباشد و قطعا روانشناس می‌تواند در این زمینه به این افراد کمک کند.

تابو بودن طلاق یکی از علت‌های اصلیِ افزایش روابط فرازناشویی است!

سلام نو _ سرویس اجتماعی: روابط فرا زناشویی به معنای برقراری هرگونه ارتباط عاطفی یا جنسی با کسی به غیر از همسر است. در یک خانواده ارتباطات فرا زناشویی ممکن است از جانب مرد یا زن اتفاق بیفتد، اما براساس آمارها احتمال بروز خیانت در مردان بیشتر از زنان است. متاسفانه روابط فرازناشویی در سال‌های اخیر گسترش بسیاری پیدا کرده و این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای زوج‌های جوان به وجود آورده است. خیانت موضوعی است که شاید هرگز نتوان با آن کنار آمد و زندگی شما را برای همیشه از بین ببرد.

نوشان رضایی‌فر، دکترای روانشناسی، مشاور و زوج درمانگر در گفت‌وگو با سلامِ نو در رابطه با افزایش روابط فرازناشویی در ایران، گفت: در ایران در رابطه با مسئله‌ی روابط فرازناشویی آمارِ علمی به‌روز شده و دقیقی وجود ندارد اما با توجه به تحقیقات و تجربه، میزان روابط موازی افزایش پیدا کرده، سیر صعودی دارد و کمتر از جوامع دیگر هم نیست.

این زوج درمانگر با بیان این‌که ازدواج مانند هر رابطه دیگری مفاد خاص خود را دارد و دو طرف باید در ابتدا این مفاد را وضع کرده و به آن پایبند باشند، اضافه کرد: هیچ وقت نمی‌توان تعریف صد در صدی برای وفاداری و خیانت داشت، چرا که در اقوام و موقعیت های جغرافیایی مختلف یک رنج وسیعی از این پدیده و فرهنگ وجود دارد. به عنوان مثال در بعضی اقوام چند همسری توجیه شده است و در جای دیگر بی‌وفایی محسوب می‌شود.

این محقق دانشگاه با اشاره به این‌که دو شخص از دو خانواده و از دو فرهنگ متفاوت با یکدیگر ازدواج می‌کنند بنابراین چهارچوب و تعریف اخلاقی متفاوتی دارند، ادامه داد: تعریف اخلاق در ذهن همه افراد لزوما یکی نیست بنابراین یک زوج در همان ابتدای رابطه باید درباره‌ی تعریف اخلاقِ مد نظرشان صحبت کنند و چهارچوب‌های خود را مشخص کنند.

وی افزود: متاسفانه این افراد به خاطر هیجانِ قبل از ازدواج در رابطه با این مسائل با یکدیگر صحبت نمی‌کنند که این خود یکی از علت‌های افزایش روابط فرازناشویی است. ازدواج یک چهارچوب پیش ساخته ندارد بلکه باید کم کم این چهارچوب را ساخت.

وی با بیانِ این‌که با قاطعیت می‌توان گفت یکی از علل افزایش روابط فرازناشویی در ایران تابو بودنِ طلاق است، افزود: زمانی که طلاق در یک جامعه خطای فاحشی شناخته می‌شود و به اصطلاح می‌گویند شخصی که با لباس سفید به خانه‌ی بخت رفته باید با کفن سفید برگردد یا اعتقادِ زوجین به این‌که بخاطر فرزندان جدا نمی‌شوند باعثِ ترس از جامعه شده و این زوج تصمیم می‌گیرند به هر قیمتی در کنار هم بمانند. این موضوع که برای بقای رابطه باید تلاش کرد صحیح است اما گاهی یک رابطه از بنیان خراب است و ادامه دادن این زندگی به خاطر قید و بند های تحمیلی جامعه اشتباه محسوب می‌شود.

این مشاور با اشاره به این‌که یکی از دلایلِ جداییِ زوج‌ها روابط جنسیِ نادرست است، افزود: همیشه مسائل جنسی در جامعه‌ی ما تابو بوده است و والدین نمی‌دانند که باید در ابتدای بلوغ و قبل از آموزش‌های اشتباهِ فرزندان از طریق دوستان و فضای مجازی، با آن‌ها صمیمانه و مفصل صحبت کنند. این تربیت جنسی صحیح، فرزندان را در آینده از روابط جنسی نادرست مصون نگه می‌دارد.

رضایی فر در پایان با تاکید به این‌ نکته که افراد قبل از ازدواج باید مهارت‌های زیادی راجع به ازدواج کسب کنند، گفت: عواملی مانند تفاوت‌های فرهنگی، تفاوت‌های تفکر، دیدگاه های بسیار متفاوتِ دو طرف و عدم کسب مهارت‌ها در ازدواج از علل اصلیِ جدایی و ازدواج ناموفق است. با توجه به این‌که ازدواج یک مهارت بسیار بزرگ و سنگین است، افراد می‌توانند با مطالعه، شرکت در ورکشاپ‌های مربوطه و صحبت با یک مشاور یا روانشناسِ متخصص برای ازدواج  مهارت کسب کنند.

کد خبرنگار: ۲۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید