محمدمهدی ابریشم کار، دکترای مدیریت،  استاد دانشگاه، مشاور و طراحِ کسب و کار عقیده دارد که انسان صرفا با تحصیلاتِ آکادمیک موفق نمی‌شود و جوانان به‌جای کسب مدرک باید به دنبال مهارت آموزی باشند.

مدرک بگیریم یا مهارت کسب کنیم؟

سلام نو _ سرویس اقتصادی: چگونه ایلان ماسک شویم؟! جمله‌ای است که در سرِ نسل‌های جدید جامعه می‌چرخد. جوانانی که فکرشان پر از ایده‌های خلاقانه است تصمیم به شروعِ یک کسب و کار و به اصطلاح کارآفرینی گرفته‌اند. کمتر کسی بین افرادِ جامعه پیدا می‌شود که به کارمند شدن فکر کند، اکثرا به دنبال راه‌اندازی کسب و کار و درآمدهای نجومی برای خود هستند.  اما آیا به تنهایی می‌توان کاری پیش برد؟ صرفا با داشتن یک مدرکِ دانشگاهی می‌توان فردِ موفقی بود؟ اصلا در این اوضاعِ اقتصادیِ جامعه جایی برای پیشرفت در کسب و کار وجود دارد؟

محمد مهدی ابریشم کار، دکترای مدیریت، مشاور، طراحِ کسب و کار و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلامِ نو در رابطه با راه‌اندازیِ کسب و کار در شرایطِ فعلی جامعه، گفت: انسان در همه‌ی موقعیت‌ها می‌تواند به فکرِ راه‌اندازی کسب و کار باشد، اتفاقا با توجه به این‌که شرکت‌های بزرگِ جهانی با یکدیگر در حال رقابت هستند و این شرکت‌ها در بازار ایران حضور ندارد بنابراین راه اندازی کسب و کار در ایران برای افرادی که ایده ی جدید و نوآورانه ای داشته باشند یک فرصت طلایی است، هرچند که موانع و چالش هایی نیز وجود دارد.

وی افزود: برای کسانی که صاحب ایده هستند، ایران سرزمین فرصت‌هاست و اگر رقابتی هم باشد، رقابتی داخلی است. اما این نکته را باید بخاطر داشت که ایده باید نوآورانه و همراه با خلاقیت باشد. ایده نوآورانه لزوما اختراعِ یک شغل و یا کار جدیدی نیست بلکه می‌تواند پیاده سازی بومی مدل موفق جهانی و بهبود در فرایندِ آن باشد مثل اسنپ، دیجی کالا و ...

این مشاور و طراحِ کسب و کار با بیان این‌که یک ایده‌پرداز نه به تنهایی بلکه با وجود یک تیمِ خوب و فنی می‌تواند کسب و کار موفقی داشته باشد، اضافه کرد: در اکوسیستم کسب و کار در آمریکا یک فضای هالیوودی هم نمایان است و اکثرا برای شرکت‌های خود به دنبال سوپراستار هستند، واقعیت این است که با کنکاش در هر شرکتِ موفقی متوجه می‌شویم اداره‌ی آن به دست یک تیمِ قوی است اما یک نفر است که دیده می‌شود بنابراین جوانان ما هم فکر می‌کنند فقط یک شخص مثلا استیو جابز یا ایلان ماسک به تنهایی به این موفقیت رسیده و خود نیز فکر می‌کنند می‌توانند به تنهایی یک کسب و کار را شروع کنند.

مدرک بگیریم یا مهارت کسب کنیم؟

ابریشم کار با اشاره به این‌که هر ایجادِ شغلی لزوما کار آفرینی نیست، ادامه داد: شومپیتر، اقتصاددان اتریشی که از او به پدرِ کارآفرینی یاد می شود، اعتقاد دارد که فرایندِ کارآفرینی همراه با نوآوری، خلاقیت و ایجاد یک فرایند جدید است. به عنوان مثال اگر که شخصی یک سوپرمارکتی را با چند کارمند تاسیس کند، صرفا یک ایجاد شغل بوده اما اگر فرایند را بهبود دهد مثل آنلاین کردن یا تغییر در نحوه ارسال سفارش و غیره، در این صورت کارآفرینی محسوب می‌شود.

وی با بیانِ این‌که تبِ راه اندازی کسب و کار و کارافرینی در ایران زیاد شده است، افزود: در روانشناسی می‌گویند هر فردِ متاهلی خوشحال و خوشبخت و هر فردِ مجردی ناراحت و شکست خورده نیست، به اعتقاد بنده در کسب و کار هم هر کارآفرینی خوشحال و موفق و هر کارمندی هم آدم ناموفقی نیست. یک کارمند با تخصص و توانایی خود می‌تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد، مثلا مدیرعامل فعلی اپل "تیم کوک" درآمدِ سالانه حدود یک میلیار دلار دارد که از خیلی از  صاحبان کسب و کار و کارآفرینانِ جهان بیشتر است.

وی افزود: فرد برای شروع یک شغل یا کارآفرینی باید انتخابش بر اساس توانایی ها و تیپ شخصیتی خود باشد، شاید این شخص برای اداره و رهبریِ یک کسب و کار فردِ مناسبی نباشد اما یک کارمند یا کارشناس بسیار خوبی می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان به افرادِ جامعه توصیه کرد که به دنبالِ مهارت آموزی باشند و گفت: تحصیلات دانشگاهی و داشتن مدرک به این معنا نیست که شخص می‌تواند یک کسب و کار موفق را اداره کند اما کسانی که دارای مهارت هستند، خصوصا مهارت نرم که ذهنی و تجربی است، احتمال موفقیت آنان بیشتر است، چرا که جهان به سمتِ مهارت نرم می‌رود. بنابراین افراد جامعه و به خصوص جوانان باید به سمتِ مهارت آموزی بروند و بطور مستمر کتاب خوانده و مطالعه کنند تا بتوانند فردی متفاوت و موفق باشند.

کد خبرنگار: ۲۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید