وزیر خارجه دانمارک گفت این کشور هیچ دولتی از سوی طالبان را که در افغانستان تشکیل شود به رسمیت نخواهد شناخت.

دانمارک هیچ دولتی از سوی طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: این اظهارنظر از سوی جپ کوفود، وزیر خارجه دانمارک نخستین اظهارنظر از سوی یک کشور غربی دخیل در جنگ ۲۰ ساله افغانستان است.

در حالیکه گزارش شده طالبان قرار بود دولت جدید را روز جمعه اعلام کند، وزیر خارجه دانمارک به شبکه خبری "دی.آر." این کشور گفت که کپنهاگ هرگونه دولت تشکیل شده از سوی این گروه شبه‌نظامی را به رسمیت نمی‌شناسد.

این شبکه خبری از قول وزیر خارجه دانمارک گزارش کرد، مقام‌های دولت نگران این هستند که تمامی تلاش‌های این دو دهه گذشته در افغانستان از بین برود.

همچنین به گفته این دیپلمات ارشد دانمارکی، مهمترین نگرانی این است که هر فردی که نامش در فهرست خروج از افغانستان است بتواند با نظمی درست و منطقی این کشور را ترک کند.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان با اشاره به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره اعلام دولت جدید در افغانستان گفت: تاریخ و زمان اعلام تشکیل دولت جدید هنوز مشخص نیست و تاخیر در اعلام آن، به دلیل مشکلات فنی است.

وی همچنین قول داد که تشکیل دولت جدید در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود و اشاره کرد، رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید تکمیل شده است.

البته این سخنگوی طالبان نه تایید و نه رد کرد که دولت جدید به ریاست "عبدالغنی برادر"، رهبر دفتر سیاسی طالبان شکل می‌گیرد.

روز جمعه همچنین در نتیجه نگرانی‌های فزاینده درباره سرنوشت حقوق و آزادی زنان در افغانستان در پس سقوط کابل به دست طالبان، نخست وزیر دانمارک در پیوستن به سایر رهبران زن اروپایی در بیانیه‌ای وعده حمایت از حقوق و فرصت‌های زنان افغانستان را داد.

وی در توئیتی نوشت: امروز من به ده تن از همتایان اروپایی خود در تضمین حقوق زنان و دختران افغان ملحق شدم و از نزدیک در حال رصد تحولات در این کشور هستم و صدای آنها را می‌شنوم و دفاع از حقوق و فرصت‌های آنها را ادامه می‌دهم.

ذبیح‌الله مجاهد، دیگر سخنگوی طالبان نیز روز پنجشنبه به روزنامه "لا ریپوبلیکا" ایتالیا گفت که در دولت جدید افغانستان هیچ وزیر زنی نیست.

وی به این نکته اشاره کرد که زنان می‌توانند در حوزه‌های دیگری چون نیروی پلیس و دستگاه قضا به عنوان دستیار فعالیت کنند چون برای اساس شریعت و قرآن، فعالیت آنها محدود شده است. زنان همچنان می‌توانند به دانشگاه بروند.

مقام‌های طالبان بارها تاکید داشته اند که دولت جدید در افغانستان نماینده تمامی افغان‌هاست و یک دولت وحدت ملی است.

طالبان ۱۵ اوت سال جاری میلادی کابل را تصرف کرد و به دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان پایان داد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید