ملکی با اشاره به تضادهای درونی اقتصاد ایران گفت: در حالی که در سال‌های گذشته حجم اقتصاد ما به شدت کوچک شده، بودجه ما تورمی بوده و رشد داشته است که اصلا متناسب نیست.

دلار چگونه ۴۰ هزار تومان می‌شود؟ / رئیسی می‌تواند ترمز دلار را بکشد؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: بسیاری امیدوار بودند تا با روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده است آرامش بر بازارهای مختلف حکم‌فرما شود، اما چنین نشد.

دلار به شیب افزایشی خود ادامه داد و کالاهای مختلف نیز به دنبال دلار حرکت کردند. به طور طبیعی نمی‌توان در یک ماه از دولت رئیسی انتظار معجزه داشت، اما گمان می‌رفت مشخص شدن تیم اقتصادی دولت از نظر روانی بازار را آرام و فرصتی را در اختیار رئیسی قرار دهد تا بتواند التهاب‌های اقتصادی را آرام کند.

با این همه این چنین نشد و حال سوال مردم این است که آیا وضعیت اقتصاد ایران قرار است بر همین ریل پیش برود؟ آیا دلار قرار است واقعا به سمت قله ۴۰ هزار تومانی پرواز کند؟

بهنام ملکی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با سلام نو با به جا دانستن نگرانی مردم گفت: ما هیچ وقت شاهد این حجم از افزایش قیمت‌ها نبودیم، اما با نگاهی به مسائل اقتصادی متوجه می‌شویم وضعیت امروز محصول سیاست‌های مشکل‌دار اقتصادی است که از بودجه تا هزیه‌های غیرمولد و غیرتوسعه‌ای را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تضادهای درونی اقتصاد ایران گفت: در حالی که در سال‌های گذشته حجم اقتصاد ما به شدت کوچک شده، بودجه ما تورمی بوده و رشد داشته است که اصلا متناسب نیست. متاسفانه شاهد این هستیم که کیک اقتصاد کوچک شده، اما سهم یک عده خاص از آن بزرگ‌تر شده است. این اتفاق در حالی می‌افتد که سهم اکثر مردم از اقتصاد کاهش یافته و سفره آن‌ها روزبه‌روز آب رفته است.

این اقتصاددان افزود: انتظار بر این بود که با روی کارآمدن دولت آیت‌الله رئیسی فضای منفی روانی شکسته شود، اما می‌بینیم که این اتفاق نیافتاده است.

وی با اشاره به تجمع مشکلات اقتصاد ایران گفت: از طرف دیگر هم نقدینگی به نفع اغنیا و به ضرر عموم مردم افزایش یافته، در تولید گشایشی رخ نداده و مشکلات بانکی هم سر جای خود مانده و می‌بینیم پیش‌بینی‌هایی که می‌شد تا اینجا تحقق نیافته است.

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان افزایش قیمت دلار در صورت تدام شرایط فعلی وجود دارد یا خیر، گفت: اگر وضعیت با همین فرمان پیش برود و بهره‌وری افزایش نیابد، جلوی بودجه‌های ضد توسعه‌ای را نگیریم و مشکلات اساسی را حل نکنیم دلار به شکل طبیعی رقم‌های بالاتری را می‌بیند، ولی اگر این مسائل مدیریت شود می‌توان به فروکش کردن این التهاب بزرگ امیدوار بود.

وی ادامه داد: ما یک فرصت‌هایی در اقتصاد داریم که مشخص نیست چرا همچنان در قامت تهدید نقش آفرینی می‌کنند. به عنوان نمونه ایران طلب بسیاری از خارج دارد که وصول آن‌ها بسیار به اقتصاد کمک می‌کند. انتظار این است که دولت آیت‌الله رئیسی دست به اقداماتی بزند از جمله هزینه‌های غیر مولد را کاهش دهد، هزینه‌های جاری را مدیریت کند و بهره‌وری را افزایش دهد تا مشکلات اقتصاد ایران به مرور کاهش یابد.

 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید