۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 55285372

تاریخ چاپ از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد شروع می شود، زمانی که تمدن‌های اولیه ایلامی و سومری از مهر و موم استوانه ای برای تأیید اسناد نوشته شده با خاک رس استفاده کردند. سایر اشکال اولیه شامل مهر و موم بلوک، ضرب سکه، چاپ سفال و چاپ پارچه است.

روز صنعت چاپ

۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ است. سال­ها پیش در چنین روزی به صنعت چاپ هویت بخشیده شد. تاکنون به این موضوع اندیشیده­اید که اگر چاپ نبود، هیچ دانشی منتقل نمی‌­شد و پویایی و تحرک در جامعه نیز بی­‌معنا بود؟

چاپ چیست و چه اهمیتی دارد؟

چاپ هنوز هم یک روش مهم تبلیغاتی است زیرا مردم به طور کلی نسبت به روزنامه ها و مجلات علاقه زیادی دارند. بسیاری از مردم تبلیغات چاپی را معتبر، آموزنده و طولانی مدت می دانند. مهم­ترین اهمیت چاپ در تبلیغات طول عمر آن است.

تاریخچه چاپ چیست؟

تاریخ چاپ از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد شروع می شود، زمانی که تمدن های اولیه ایلامی و سومری از مهر و موم استوانه ای برای تأیید اسناد نوشته شده با خاک رس استفاده کردند. سایر اشکال اولیه شامل مهر و موم بلوک، ضرب سکه، چاپ سفال و چاپ پارچه است.

طلا ساز و مخترع یوهانس گوتنبرگ تبعیدی سیاسی از ماینتس آلمان بود و در سال ۱۴۴۰ آزمایش چاپ را در استراسبورگ فرانسه آغاز کرد. چندین سال بعد به ماینتس بازگشت و در سال ۴۵۰، یک دستگاه چاپ کامل و آماده استفاده تجاری داشت.

اهمیت چاپ

یکی از دلایل اهمیت رسانه های مکتوب، ایجاد اعتبار است. سرمایه گذاری روی مواد چاپی به مشتریان نشان می­‌دهد که شما در تجارت خود جدی هستید و محصول یا خدمات ارزشمندی را ارائه می­‌دهید. مواد چاپ شده همچنین می­توانند بین مشتری و نام تجاری تعامل ایجاد کنند.

مزایای چاپ

مزایای دستگاه چاپ عبارتند از:

· هزینه کتاب را کاهش داد

· زمان و نیروی لازم برای تولید هر کتاب کاهش یافت

· چندین نسخه با سهولت بیش­تری تولید می­شود

پیش از این، خواندن فقط به نخبگان محدود می‌­شد، اما اکنون مردم می‌­توانند به بخش وسیعی از کتاب ها دسترسی داشته باشند.

چاپخانه چگونه جهان را تغییر داد؟

در قرن پانزدهم، این نوآوری به مردم امکان داد تا دانش خود را سریع­تر و گسترده تر به اشتراک بگذارند. به قول معروف دانش قدرت است و اختراع دستگاه چاپ مکانیکی از نوع متحرک، به اشاعه دانش بیش­تر و سریع­تر از گذشته کمک کرد.

پیدایش صنعت چاپ در ایران

پیدایش صنعت چاپ در ایران به ۵ قرن پیش از میلاد و به زمان هخامنشیان برمی­گردد. در اواخر قرن هفتم هجری و در دوره سلطنت گیخاتوخان، واژه چاپ وارد زبان فارسی شد. به گفته برخی افراد، واژه چاپ همان ˮچهاب“ یا ˮچهابه“ در زبان هندی است که لغات چاپ و چاپخانه نیز از این کلمات گرفته شده اند. دهخدا ریشه چاپ را چهاب می­داند و آن را به سانسکریت نسبت می­‌دهد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید