۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 55285353

در سال ۱۹۹۵، پیج و برین در حالی که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر بودند، در دانشگاه استنفورد یکدیگر را ملاقات کردند. در ژانویه ۱۹۹۶، این دو نفر در نوشتن برنامه ای برای موتور جستجو با عنوان Backrub ، که به دلیل توانایی آن در تجزیه و تحلیل بک لینک نامگذاری شده بود، همکاری کردند.

تاریخچه گوگل

موتورهای جستجو یا پورتال های اینترنتی از روزهای اولیه اینترنت وجود داشته اند. اما این گوگل بود، یکی از متأخرین نسبی که بعدا به مقصد برتر برای یافتن تقریبا هر چیزی در شبکه جهانی وب تبدیل شد.

تعریف موتور جستجو

موتور جستجو برنامه ای است که در اینترنت جستجو می کند و بر اساس کلمات کلیدی ارائه شده برای شما صفحات وب را پیدا می کند. موتورهای جستجو چندین قسمت دارند که عبارتند از:

· نرم افزارهای موتورهای جستجو مانند اپراتورهای بولی، فیلدهای جستجو و قالب نمایش

· Spider یا نرم افزار "خزنده" که صفحات وب را می خواند

· پایگاه داده

· الگوریتم هایی که نتایج را برای ارتباط رتبه بندی می کنند

موتور جستجوی بسیار معروف به نام گوگل توسط دانشمندان کامپیوتر لری پیج و سرگئی برین اختراع شد. نام این سایت از نام گوگول - نام شماره ۱ و ۱۰۰ صفر - در کتاب ریاضیات و تخیل ادوارد کسنر و جیمز نیومن گرفته شده است. برای بنیانگذاران سایت، این نام نشان دهنده حجم عظیمی از اطلاعاتی است که یک موتور جستجو باید آنها را غربال کند.

Backrub ، PageRank  و ارائه نتایج جستجو

در سال ۱۹۹۵، پیج و برین در حالی که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر بودند، در دانشگاه استنفورد یکدیگر را ملاقات کردند. در ژانویه ۱۹۹۶، این دو نفر در نوشتن برنامه ای برای موتور جستجو با عنوان Backrub ، که به دلیل توانایی آن در تجزیه و تحلیل بک لینک نامگذاری شده بود، همکاری کردند. این پروژه منجر به یک مقاله تحقیقاتی بسیار محبوب با عنوان "آناتومی یک موتور جستجوی وب فرامتنی در مقیاس بزرگ" شد.

این موتور جستجو از این جهت که از فناوری توسعه یافته به نام PageRank استفاده می کرد، منحصر به فرد بود که با در نظر گرفتن تعداد صفحات، اهمیت صفحات وب سایت و همچنین اهمیت صفحات مرتبط با وب سایت اصلی، ارتباط آنها را مشخص می کرد. در آن زمان، موتورهای جستجو نتایج را بر اساس تعداد واژه های جستجو شده در صفحه وب رتبه بندی می کردند.

در مرحله بعد، با تأیید نظرات بسیار خوبی که Backrub دریافت کرد، پیج و برین شروع به توسعه Google کردند. در آن زمان این پروژه بسیار پیچیده بود. این دو نفر با استفاده از رایانه های شخصی ارزان، استفاده شده و قرض گرفته شده ، از اتاق خوابگاه خود استفاده می کردند. آنها حتی کارت های اعتباری خود را با خرید ترابایت دیسک با قیمت تخفیف حداکثر کردند.

آنها ابتدا سعی کردند از فناوری موتور جستجوی خود مجوز بگیرند، اما نتوانستند کسی را پیدا کنند که محصول خود را در مراحل اولیه توسعه بخشند. پیج و برین تصمیم گرفتند Google را حفظ کنند و به دنبال تأمین مالی بیشتر باشند، محصول را بهبود بخشند و وقتی محصول را صیقلی و روشن کردند، آن را برای عموم مردم ارسال کردند.

بودجه اولیه

این استراتژی جواب داد و پس از توسعه بیشتر، موتور جستجوی گوگل سرانجام به یک کالای داغ تبدیل شد. اندی بختولشایم، بنیانگذار Sun Microsystems آنقدر تحت تأثیر قرار گرفت که پس از یک نسخه نمایشی سریع از گوگل، به آن دو گفت: "به جای اینکه ما درباره همه جزئیات بحث کنیم، چرا من فقط برای شما چک نمی نویسم؟"

چک بختولشیم ۱۰۰۰۰۰ دلار بود و به Google Inc پرداخت شد، با وجود این واقعیت که هنوز گوگل به عنوان یک شخص حقوقی وجود نداشت. با این وجود، این مرحله بعدی دیری نپایید. پیج و برین در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ادغام شدند. این بررسی همچنین آنها را قادر ساخت تا ۹۰۰۰۰۰ دلار بیشتر برای دور اولیه تأمین مالی خود جمع آوری کنند. سایر سرمایه گذاران شامل جف بزوس بنیانگذار Amazon.com بودند.

با بودجه کافی، Google Inc اولین دفتر خود را در Menlo Park ، کالیفرنیا افتتاح کرد. Google.com  یک موتور جستجوی بتا (وضعیت آزمایش)، راه اندازی شد و روزانه به ۱۰ هزار پرسش جستجو پاسخ می داد. در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۹، گوگل بتا را به طور رسمی از عنوان خود حذف کرد.

صعود به قله

در سال ۲۰۰۱ ، گوگل ثبت اختراعی را برای فناوری PageRank خود ثبت کرد که لری پیج را به عنوان مخترع ذکر کرده بود. در آن زمان، این شرکت به فضای بزرگتری در نزدیکی پالو آلتو نقل مکان کرده بود. پس از اینکه این شرکت سرانجام در معرض دید عموم قرار گرفت ، این نگرانی وجود داشت که رشد سریع این استارتاپ ، فرهنگ شرکت را تغییر می دهد. این تعهد نشان دهنده تعهد بنیانگذاران و همه کارکنان برای انجام کار خود با عینیت و بدون تضاد منافع و سوگیری است. برای اطمینان از وفاداری این شرکت به ارزشهای اصلی خود، موقعیت مدیر ارشد فرهنگ ایجاد شد.

در دوره رشد سریع، این شرکت محصولات مختلفی از جمله Gmail ، Google Docs ، Google Drive ، Google Voice و یک مرورگر وب به نام Chrome را معرفی کرد. همچنین پلتفرم های پخش ویدئو YouTube و Blogger.com را به دست آورد.

در سال ۲۰۱۵، گوگل تحت تجدید ساختار بخشها و پرسنل تحت نام گروه بزرگ Alphabet قرار گرفت. سرگئی برین رئیس شرکت تازه تاسیس لاری شد، مدیرعامل لری پیج. موقعیت برین در گوگل با ارتقاء Sundar Pichai پر شد. در مجموع، آلفابت و شرکتهای تابعه آن به طور مداوم در بین ۱۰ شرکت ارزشمند و تأثیرگذار جهان قرار می گیرند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید