رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با لوید آوستین، وزیر دفاع این کشور به شرح مواضع نظامی آمریکا در برابر طالبان پرداخت.

مواضع نظامی آمریکا در برابر طالبان مشخص شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به گفته مارک میلی آمریکا ممکن است در عملیات ضد تروریسم در افغانستان علیه داعش یا گروه‌های دیگر با طالبان همکاری کند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اما در این باره تردید دارد.

به گزارش هیل، مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با لوید آوستین، وزیر دفاع این کشور به شرح مواضع نظامی آمریکا در برابر طالبان پرداخت.

میلی این امکان را رد نکرد که ایالات متحده در مبارزه با گروه‌های تروریستی مثل داعش در افغانستان با طالبان همکاری کند.

میلی تصریح کرد، ارتش آمریکا در سه هفته گذشته برای هماهنگی عملیات خروج ۱۲۴ هزار نفر از فرودگاه کابل با فرماندهان طالبان در خارج از محوطه فرودگاه در تماس بوده و این خود نوعی همکاری است.

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: در جنگ کاری را انجام می‌دهیم که باید انجام دهیم تا خطر را برای عملیات و نیروها کاهش دهیم نه اینکه کاری را که می‌خواهیم و دوست داریم انجام دهیم.

میلی طالبان را گروهی "بی‌رحم" توصیف کرد و گفت معلوم نیست که آنها تغییر کنند یا نه.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در مورد رویکرد گروه طالبان گفت: مشخص نیست که طالبان از تشکیلات ستمگری که بود به چیز دیگری تبدیل خواهد شد، یا نه.

ژنرال مارک میلی گفت: «با توجه به تجربه شخصی خودم، می‌توانم به شما بگویم که این گروه ستمگر و بی‌رحمی است که از گذشته مانده است و این که تغییر می‌کنند یا نه، هنوز باید دید.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز نسبت به امکان همکاری این کشور با طالبان و اینکه همکاری روزهای اخیر دو طرف در فرودگاه کابل بتواند مقدمه‌ای برای همکاری‌های بعدی باشد ابراز تردید کرد و گفت مایل نیست درباره همکاری‌های آینده گمانه‌زنی کند.

او همچنین قول داد که به تلافی حملات داعش به فرودگاه کابل که در آن بیش از ۱۵۰ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند، حملات بیشتری را علیه این گروه انجام دهد. روز شنبه گذشته  در یک حمله پهپادی آمریکا دو فرمانده داعش کشته شدند. بایدن پس از این حمله خطاب به داعش گفت: «کار ما با شما هنوز تمام نشده است.»

با این حال کارشناسان نظامی و سیاسی معتقدند مقابله با داعش بدون حضور نیروهای زمینی در افغانستان بسیار مشکل خواهد بود.

ژنرال میلی دیدارهای زیادی با فرماندهان طالبان داشته است؛ دو بار در سال گذشته و چندین بار در ماه دسامبر. او رو در رو با آنان گفتگو کرده و در تلاش بوده تا جلوی حملات آنان به دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان را بگیرد.

میلی و آوستین هردو در ۲۰ سال گذشته فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده‌اند و در کنفرانس روز چهارشنبه بیشترین تمرکزشان بر این بود که از سربازان آمریکایی که در افغانستان حضور داشته‌اند و کسانی که کشته یا زخمی شده‌اند تجلیل کنند.

میلی در این کنفرانس گفت: «جنگ سخت است، خشونت‌بار و شرور است. بله ما همه خشمگین هستیم و درد کشیدیم. وقتی به وقایع ۲۰ سال گذشته و ۲۰ روز گذشته نگاه می‌کنیم این باعث خشم و درد ما می‌شود.»

دولت آمریکا در حال حاضر با چالش چگونگی رویارویی با طالبان روبروست. بایدن در هماهنگی با متحدان آمریکا بر آن است تا طالبان را وادار به انجام قولی کند که این گروه به جامعه جهانی داده: کمک به خروج امن امریکایی‌ها و سایر ملیت‌ها از افغانستان.

ژنرال مک‌کنزی فرمانده سنتکام (نیروهای آمریکا در منطقه) همکاری این کشور با طالبان در عملیات خروج را "بسیار کاربردی و خیلی شبیه یک معامله" دانسته و گفته این گروه به نیروهای امنیتی در فرودگاه کابل کمک کردند.

آستین با اشاره به تکمیل عملیات خروج از افغانستان، اعلام کرد که هفته آینده به منطقه خلیج فارس سفر خواهد کرد تا از شرکای ایالات متحده بابت کمک آن‌ها به انجام این عملیات و نیز پذیرش پناهجویان افغان، قدردانی کند.

لوید آستین گفت: اکنون جنگ به پایان رسیده است و ما وارد یک فصل جدید می‌شویم، فصلی که دیپلمات‌ها و شرکای بین‌سازمانی ما هدایت آن را بر عهده دارند و آن تلاش برای خارج کردن افغان‌هایی است که قصد ترک کشور را دارند و اسکان موقت آن‌ها در کشورهای خلیج فارس و اروپا.

او افزود: بسیاری از این افغان‌های شجاع، پس از بررسی‌های دقیق امنیتی و پرونده‌هاشان از سوی شرکای ما در نهادهای دیگر آمریکایی، برای شروع یک زندگی جدید به ایالات متحده می‌آیند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید