مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران در یک دهه اخیر رکورد جدیدی را ثبت کرد و طبق آمارها مصرف گوشت قرمز در بین خانواده‌های ایرانی بیش از پنجاه درصد کاهش یافته است.

کاهش عجیب مصرف گوشت قرمز در بین ایرانیان /  اقشار کم درآمد دیگر توان خرید نان و ماست را هم ندارند

به گزارش سلام نو به نقل از فراز، در شرایط اقتصادی کنونی همواره برخی از کارشناسان و فعالان صنفی می‌گویند که سفر خانوارهای ایرانی رفته به رفته کوچک‌تر شده است و در همین رابطه تصاوریری از فروش اسکلت مرغ به جای مرغ در رسانه‌ها خبر ساز می‌شود که نشان از عمق فاجعه دارد.

افزایش تورم و همچنین افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه باعث شده است تا اقشار کم درآمد ایران حتی دیگر توان خوردن نان و ماست را هم نداشته باشند چه برسد به اقلام گران قیمت مانند گوشت قرمز و مرغ و ... .

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین اطلاعاتی که در زمینه قدرت خرید ایرانیان اعلام کرده است نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران در طول ۱۰ سال گذشته به نصف رسیده است ولی این روند کاهش قدرت خرید شهروندان از سال ۵۷ ادامه داشته داشته است. بی‌شک این اقشار ضعیف جامعه هستند که این آمارها را پایین می‌آورند زیرا طبقات بالایی جامعه قدرت خرید اجناس و کالاهای گران قیمت‌تر را هم دارند و فشاری به آنها نخواهد آمد. باید دید که آیا دولت جدید می‌تواند با یارانه دادن به این اقشار سرانه مصرف را بالا ببرد!؟

باتوجه به داده‌های مرکز آمار ایران نرخ گوشت قرمز در چهار دهه گذشته تا به امروز سیری صعودی داشته است. از این‌ رو دور از انتظار نیست رفته به رفته گزارش‌ها و آمارهایی درباره کاهش میزان مصرف گوشت قرمز از سوی نهادها و سازمان‌های آماری از جمله مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی منتشر شود.

آنچه مشخص است با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و به‌خصوص اقشار کم درآمد بالا رفتن قیمت گوشت قرمز ارتباطی مستقیم با مقدار مصرف گوشت در بین خانواده‌ها دارد و حتی مقایسه چندسال یک‌بار این سرانه هم شیب معکوس مصرف گوشت را نسبت به شیب قیمت‌ها مشخص می‌کند.

باتوجه به نمودار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در دوره‌ای ۱۶ ساله از سال ۸۴ تا ۱۴۰۰ میزان مصرف سالانه گوشت قرمز هر خانوار چهارنفره ایرانی از ۵۷ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم رسیده است.

یعنی هر عضو از خانواده‌ای ۴ نفره در ایران در بهترین وضعیت ممکن است به‌صورت متوسط ماهی ۵۰۰ گرم و روزی ۱۶ گرم گوشت قرمز مصرف کند که این آمار با سرانه جهانی فاصله زیادی دارد.

همچنین گفته می‌شود سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور از ۱۲ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم کاهش داشته است. در دوره‌ای کوتاه‌تر هم پژوهش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در دوره‌ای دوساله از سال ۹۵ تا سال ۹۷، مصرف گوشت قرمز از ۹.۶ کیلوگرم در سال به ۸.۵ کیلوگرم رسیده است. به این ترتیب بالابودن قیمت گوشت قرمز تحت‌تأثیر افزایش قیمت ملزومات پرورش دام و کاهش مصرف گوشت قرمز تحت‌تأثیر کاهش قدرت اقتصادی خانوارهای ایرانی و کاهش میزان تقاضا، سال به سال به شکلی محسوس رخ می‌دهد.

مرکز آمار همچنین براساس اطلاعات شاخص قیمت مصرف‌کننده گزارش کرده است قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند از فروردین سال ۹۶ تا آبان‌ سال ۹۸ از ۳۶۱ هزار ریال به ۹۴۶ هزار ریال رسیده و افزایشی ۱۶۲ درصدی داشته است.

در همین بازه زمانی هم قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله از ۳۴۵ هزار ریال به ۸۴۶ هزار ریال افزایش یافته است. و بازهم در فاصله‌ای کوتاه‌تر، براساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت گوشت گوسفند از تیرماه سال ۹۹ تا خرداد سال ۱۴۰۰ از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۳۵ هزار تومان رسیده است. همچنین متوسط قیمت گوشت گوسفند در تیر ماه ۱۴۰۰ به نسبت تیر ماه ۹۹ درحدود ۳۳ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت گوشت گوساله هم از تیر ماه سال پیش تا خردادماه امسال از ۸۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۷ هزار تومان رسیده است. البته این قیمت در تیرماه به ۱۴۷ هزار تومان هم رسید اما متوسط قیمت تیرماه ۱۳۰ هزار تومان اعلام شده است. به این ترتیب متوسط قیمت گوشت گاو و گوساله از خرداد تا تیر افزایشی ۱.۸ درصدی و از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال‌جاری افزایشی ۵۱.۳ درصدی داشته است. در نتیجه این روند صعودی، سال به سال و ‌ماه به ‌ماه است که میزان مصرف گوشت در کشور کاهش قابل توجهی یافته است. به‌گفته شورای تامین دام کشور، متوسط مصرف گوشت قرمز در کشور معمولا یک‌ میلیون تن بوده اما امروزه به‌واسطه نبود تقاضا و کاهش قدرت خانوارهای ایرانی، به ۵۰۰ هزار تن رسیده است، درحالی‌که در میزان تولید تغییر قابل‌توجهی رخ نداده است.

سلام بر گیاه‌خواری؛ چند درصد مردم ایران گرسنه هستند؟

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به میزان قیمت و سرانه مصرف گوشت در طول ۱۰ سال گذشته در ایران.

داده‌های این اینفوگرافیک برگرفته از داده‌های مرکز آمار ایران و نقل قول مقامات صنعت دام کشور در بازه‌های زمانی مختلف است و از آنجا که نحوه محاسبات و تخمین این اعداد در هر گزارش متفاوت است، اعدادی که در گزارش‌های آماری منتشر شده‌اند هم متفاوت از یکدیگرند؛ از این‌رو اعداد باید به‌صورت تخمینی درنظر گرفته شوند. همچنین قیمت گوشت قرمز به‌صورت میانگین بازار درنظر گرفته شده است زیرا قسمت‌های مختلف لاشه قیمت‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۱۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • ناشناس IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 0
    مردم توان خرید پروتئین و لبنیات ،برنج ، حبوبات وغیره را ندارد ، باید قیمت مناسب با تقاضا در دستور کار قرار گیرد در ماه های اخیر قیمت گوشت و لبنیات چندین برابر شده است ودست اتحادیه هارو باز گشاده اند و مستقل عمل می کنند .
  • پدرام IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    بعیده وضعیت بهتر بشه فروشگاه که میرم خرید در مسیرم خیلی از افراد بی بضاعت را می‌بینم که درخواست خرید شیر و نان و چیزهای دیگه ازم می‌کنند دلم بدرد میاد
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    واقعا توان خرید مردم دیگه به هیچ رسیده و همون نون خشک و خالی رو به سختی میخرن و گر نه همه دامدارا هم که تولید کننده گوشت هستن ناله میکنن و میگن کارشون ضرر میده و کارشون دارن جمع میکنن و دامهای مولدشون و میدن به کشت که اینجوری پیش بره صنعت دامداری ورشکست داره میشه
  • باران IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    در کجای دنیار با ریال حقوق میگیرند با دلار خرید مکنند کوشت را هم صادر کنید بدین خارجیها دلار بگیرین الهی خدا صاحب اصلی را برساند! یامولا یا صاحب الزمان( عج)!
  • قادر IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 0
    وقتی از تولید کننده حمایت نشه این میشه نتيجه. ضرر و زیان دامدارها هنوز تاثیرش به بازار نرسیده تا چند ماه دیگه گوشت بره نایاب میشه
  • ناشناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    باید مثل هندوستان فقط گیاه خوار باشیم ولی پولمون به اون هم نمیرسه
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    حاجی چیزی نمونده مردم بیفتن به مورچه خوار و خفاش خوردن شما تازه کشف کردین مردم نمیتونن گوشت بخرن ؟!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید