سخنگوی وزارت خارجه آلمان از ایران خواست که هر چه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرد.

درخواست آلمان از ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، در شرایطی که آمریکا و طرف‌های غربی توافق برجام همچنان در حال نقض تعهداتشان در این توافق هستند، وزارت خارجه آلمان از ایران خواسته که هر چه زودتر مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرد.

منابع رسانه‌ای گزارش دادند، سخنگوی وزارت خارجه آلمان که کشورش یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای برجام است، روز چهارشنبه (امروز) درباره این توافق اظهارنظر کرد.

به گزارش الجزیره، این مقام آلمانی همانند اظهارنظرهای هفته‌های اخیر دیگر مقام‌های این کشور، در سخنان امروز خود بار دیگر در قبال توافق برجام و ایران موضعی طلبکارانه اتخاذ کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان بدون توجه به عدم پایبندی برلین و دیگر طرف‌های غربی برجام به تعهداتشان در این توافق، توپ را به زمین تهران انداخته و از ایران خواسته که «هر چه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای را از سر بگیرد».

اظهارنظر تازه مقام‌های آلمانی درباره برجام در شرایطی انجام شده که هفته گذشته جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره مسائلی از قبیل افغانستان و موضوع برجام رایزنی کرد.

حسین امیر عبداللهیان در پیامی توییتری در این باره نوشت: «جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی برای تبریک با من تماس گرفت. وضعیت افغانستان را چالش جدید خواند. خواستار بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی شد. از نقش اتحادیه اروپا تشکر کردم. افزودم مذاکره ابزار دیپلماسی است، اما تامین ملموس و قطعی منافع و حقوق ملت ایران باید در آن دیده شود».

طبق گزارش‌ها، جوزپ بورل در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفت‌وگوهای وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپا برای اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تاکید قرار داد.

تاکید تازه سخنگوی وزارت خارجه آلمان برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در شرایطی انجام شده که تا کنون شش دور مذاکرات غیرمستقیم در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام با ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

از سوی دیگر مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید