مسعود اطیابی گفت: ممکن بود دینامیت به خاطر ممیزی های بی جهت و قابل دفاع اصلا اکران نشود.

«دینامیت» دچار ممیزی شدید و بی‌دلیل شد | هنوز در تکنیک های ساخت کمدی در حال کسب تجربه هستم
به گزارش سلام نو به نقل از روابط عمومی؛ در بخش دوم برنامه گفت و گو محور شب نشینی مسعود اطیابی کارگردان سینما و تلویزیون به عنوان مهمان معرفی شد. اطیابی درباره فیلم جدیدش به اسم «دینامیت» گفت: این سینمایی به تازگی اکران و به نسبت ظرفیت سالن ها و زمان محدود اکران از اقبال خوبی برخوردار شده است. بعد از دهه اول محرم هم دوباره اکران آن شروع شده است. 
وی درباره تاثیرات ویروس کرونا بر روحیه هنرمندان تصریح کرد: اگر روح هنرمند را از او بگیریم گویا روح جامعه را گرفته ایم زیرا هنرمند روح و فکر به جامعه تزریق می کند و امیدواریم دوباره به روزهای خوب هنری در کشور بازگردیم.
کارگردان کمدی سینمای ایران افزود: از سال ۵۹ و ۶۰ وارد فضای کار شدم. به لحاظ سنی قبل از انقلاب هنوز شرایط فیلم ساختن را نداشتم و آغاز کارم بعد از انقلاب بود. شوخی را خیلی دوست دارم اما در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر شر بودم. در وانشان گلپایگان متولد شدم و خانه اولم آنجاست. 
اطیابی درباره روابط بین اهالی شهرهای خوانسار و گلپایگان اظهار داشت: حالا چون این دو شهر به هم بسیار نزدیک شده است و ازدواج بین اهالی آن ها زیاد شده و روابطشان تنگاتنگ تر شده شرایط فرق کرده اما قبلا گلپایگانی ها و خوانساری ها کل کل های طنازانه ای باهم داشتند. 
وی درباره ویژگی های شخصیتی همشریانش گفت: خیلی مغرور هستند و در عین حال سعه صدر زیادی دارند و مهمان دوست و سخاوتمند هستند. گلپایگانی ها به نظافت خیلی اهمیت می دهند روحیه خاص دیگری دارند و آن این است که به مال مردم چشمی ندارند و دوست ندارند کسی به مال خودشان هم چشمی داشته باشد. 
کارگردان سینمایی «خروس جنگی»ادامه داد: احساس می کنم جامعه ای موفق است که نشاط و شادابی داشته باشد و بخش زیادی از تامین این احساس بر عهده هنرمند است. کمدی دل ها را بهم نزدیک تر می کند و خیلی از حرف ها را می توان در آن به راحتی زد و تاثیر بیشتر و موثرتری دارد.
اطیابی دلیل انتخاب کمدی به عنوان ابزاری برای تولید آثارش را بیان کرد و افزود: جنبه مثبت تاثیرگذاری کمدی بیشتر بوده و تا زمانی که در جامعه این نیاز حس می شود باید کمدی ساخت. ساخت کمدی کار سختی است. کار غیر کمدی ۵۰ درصد کمدی انرژی می برد و فقط این نیست که دو نفر بازی کنند و دیگران را بخندانند بلکه به تکنیک های زیادی نیاز دارد.
وی تصریح کرد: من هنوز در شناخت تکنیک های لازم برای ساخت کمدی در حال تجربه هستم. از خروس جنگی یک کمدی عاشقانه خانوادگی می خواستم و توانستم به هدفم برسم اما اگر «اخلاقتو خوب کن» را می خواستم دوباره بسازم می دانستم باید چه کنم و شاید تغییراتی را در آن به وجود می آوردم. در «دینامیت» هدفم برخورد با مسائل ضد ارزش به اسم ارزش بود و آموزشی برای این بود که برخی از افراد نادانسته می خواهند با مردم امر به معروف داشته باشند یا در «انفرادی» بحثمان شوخی با رفتار بد بانک های غیرقانونی بود که ین فیلم هم در نوبت اکران است.
کارگردان آثار ماندگار کمدی ایران درباره خط اعتراضی به مسائل جامعه در آثارش گفت: اعتراض جنبه دیگری دارد؛ نیاز مردم در جامعه اعتراض نیست و من هم در کارهایم به دنبال اعتراض نیستم بیشتر به دنبال ایجاد حال خوب برای مردم هستم که با وجود بحران های اقتصادی و رویارویی با بحران کرونا روحیه ای می خواهند که قوی باشد و بتواند با مشکلات بجنگد. وقتی قانونی برای اعتراض مشخص نشده باعث سودجویی و خط دهی های نادرست می شود. گاهی مشکلی در جامعه هست که باید با جنبه اعتراض بیان شود اما به دلیل نبود قانون و چاچوب مشخص برای بیان اعتراض این خواسته ها بیان نمی شود.
اطیابی درخصوص تجربه فیلم سازی اش در دیگر کشورها نیز تصریح کرد: در افغانستان، لبنان و برزیل کار کرده ام؛ ایرانیان سخت می خندند که این موضوع شاید متاثر از شرایطشان باشد. ایرانیان به نکات کوچک می خندند و از تمسخرها ناراحت می شوند. کوچک ترین تمسخری در یک اثر ممکن است به ناراحتی قشری منجر شود. ما به شوخی می خندیم به تمسخر نمی خندیم اما در بزریل به تمسخر می خندند. 
وی ادامه داد: در فیلم دینامیت به ممیزی شدید خوردیم که به نظر من بی جهت بود و هنوز هم فکر می کنم قابل بحث و دفاع است. ممکن بود دینامیت اصلا اکران نشود. 
کارگردان «دینامیت» بیان کرد: در کارهایی که دیدم هنوز اجاره نشین ها و کارهای عطاران را دوست دارم به خصوص کارهای تلویزیونی اولیه اش. 
اطیابی در خصوص همکاری اش با تلویزیون بیان کرد: تلویزیون در نوع مدیریتش مدیریت بدی ندارد ولی باید نسبت خودشان با هنرمند را بیشتر کنند. کمدی بدون آزادی نمی توان پیام خود را برساند و نمی توان با آن ها مانند سریال های اجتماعی و تاریخی برخورد کردو در حال حاضر در تلویزیون بر آثار نمایشی و آثار یک یا چند مجموعه خاص تمرکز شده است در صورتی که باید رقابت ایجاد شود تا مخاطب بیشتر جذب این آثار شود.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید