رهبر با اشاره به گام‌های بخش خصوصی برای صنعتی سازی مسکن گفت: ما زمان شروع مسکن مهر سیستم ساخت تونلی مسکن را پیاده کردیم و دو شرکت هم از ترکیه در آن بودند. ما گفتیم خودمان این کار را بکنیم چون ما از نظر تکنیکال و فنی از دنیا عقب نیستیم و از کشورهای برتر جهان هستیم.

شرط ساخت ۱ میلیون مسکن در سال چیست؟

سلام نو سرویس اقتصادی: یکی از مهم‌ترین قول‌های ابراهیم رییسی در دوران انتخابات وعده ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن و مجموعا ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بود، هدفی که در صورت تحقق می‌تواند مشکل مسکن و اشتغال را حل کند و به تعبیر بسیاری وزارت راه را به لوکوموتیو اقتصاد ایران بدل کند.

اما با توجه به تجربه شکست خورده دولت در بخش مسکن، آیا بخش خصوصی آمادگی ورود به این عرصه را دارد؟ ایرج رهبر، نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور، در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که بخش خصوصی ظرفیت این کار را دارد، اما محتاج اعتمادسازی با دولت است.

وی با اشاره به وعده‌ها درباره ساخت یک میلیون مسکن گفت: به جز برنامه دولت که توسط رییس جمهور قول داده شده و وزیر باید عمل کند، مجلس هم مصوبه‌ای تحت عنوان جهش تولید و تامین مسکن در این زمینه دارد که ساخت مسکن را الزامی می‌کند. با این همه خود آقای وزیر هم اشاره کرده که ساخت یک میلیون مسکن برنامه‌ای فراوزارتخانه‌ای است و به همکاری وزارتخانه‌هایی مثل نیرو، صمت و حتی نفت نیاز دارد.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: به نظر من آقای رییس جمهور باید با ریاست خودش این هماهنگی را ایجاد کند تا همه برای عملیاتی شدن این طرح وارد کار شوند. اگر این کار شود و تامین مالی هم از سمت مجلس صورت بگیرد می‌توان به عملیاتی شدن ساخت سالی ۱ میلیون واحد مسکونی امیدوار بود.

رهبر بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی بخش خصوصی برای ورود به پروژه ساخت یک میلیون مسکن در سال را اعتماد به دولت دانست و گفت: متاسفانه ما هنوز نتوانستیم بین دولت و بخش خصوصی اعتماد لازم را ایجاد کنیم و بخش خصوصی از تعهد دولت مطمئن باشد. من حتی در یک جلسه با رییس جمهور گفتم که ما در بعضی قراردادها مثل مسکن مهر با جدیت کار را شروع کردیم و حتی تجهیزات را برای صنعتی‌سازی خریدیم ولی دولت یازدهم وسط راه گفت من طرح را ادامه نمی‌دهم. از طرف دیگر تزریق مالی لازم به سازنده نشد و سازنده معطل شد.

وی ادامه داد: در نتیجه سازنده در قیمت، طولانی شدن پروژه و معافیت‌های مالیاتی متضرر و به دولت بی‌اعتماد شد. بعد هم تجهیزاتی که ما برای تکرار ساخت پروژه‌های مسکونی خریده بودیم عملا استفاده نشد و هزینه آن سرشکن نشد تا بخش قابل توجهی از این تجهیزات به قیمت ضایعات به فروش برسند.

رهبر با بیان اینکه اگر بخواهد تعهدات یک طرفه باشد و دولت صرفا به بخش خصوصی دستور دهد در نهایت بخش خصوصی زمین می‌خورد گفت: اگر مسئله شفاف شود می‌توان گام‌های خوبی برداشت. تعهد باید بین بخش خصوصی و دولت دو طرفه و برد-برد باشد. اگر این اتفاق بیافتد، اعتماد سازی شود و تامین منابع مالی مشخص باشد بخش خصوصی ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال را دارد.

وی با اشاره به گام‌های بخش خصوصی برای صنعتی سازی مسکن گفت: ما زمان شروع مسکن مهر سیستم ساخت تونلی مسکن را پیاده کردیم و دو شرکت هم از ترکیه در آن بودند. ما گفتیم خودمان این کار را بکنیم چون کشور ما از نظر تکنیکال و فنی از دنیا عقب نیست و از کشورهای برتر جهان هستیم. ولی قطع شدن برنامه‌ها باعث ضرر و زیان و فروختن تجهیزات شد.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: اگر ما نتوانیم از آینده خود پیش‌بینی داشته باشیم به طور طبیعی صنعتی‌سازی هم متوقف می‌شود و سازنده ریسک نمی‌کند که در این مسیر پا بگذارد.

رهبر با استقبال از به روز رسانی تکنولوژی در بخش ساخت مسکن گفت: تکنولوژی متوقف نمی‌شود و به طور طبیعی در حال پیشرفت است. ما هم بدمان نمی‌آید تکنولوژی جدید را وارد کنیم ولی برای همه این‌ها باید اعتمادسازی شود که سازنده دنبال واردات تکنولوژی جدید برود. اگر دولت دخالت نکند و به بخش خصوصی اعتماد کند ما کار را پیش می‌بریم. البته از کمک دولت در تامین مصالح استقبال می‌کنیم چون با وضعیت فعلی مصالح نمی‌توان روی ساخت مسکن اقتصادی حساب کرد.

وی در واکنش به ایده ساخت مسکن کوچک در شهرهای بزرگ گفت: ما اصلا از واحدهای ۲۰ تا ۳۰ متری استقبال نمی‌کنیم چون حداقل‌های یک زندگی مشترک را تامین نمی‌کند، با فرهنگ ما سازکار نیست و در بسیاری از کشورها هم شکست خورده است. به باور من باید خانه‌ای ساخت که قابل زندگی باشد و فرد بتواند حداقل ۴ یا ۵ سال اول زندگی را در آن بگذراند.

 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید