کاهش قدرت خرید باعث انباشت چربی در دام‌ها شده که معمولا برای این دام‌های پر چربی تقاضایی وجود ندارد.

مصرف گوشت نصف شد / چرا با وجود کاهش تقاضا گوشت گران شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید گوشت  را کاهش داد. هر چند در گذشته کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت گوشت می‌شد اما حالا روند بازار معکوس شده است. سوال این است با وجود کاهش تقاضا چرا گوشت گران شد؟رئیس شورای تامین دام کشور با تائید این خبر پاسخ داد: یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت افزایش قیمت خوراک آنها و انباشته شدن چربی در دام‌هاست. یعنی خرید دام‌های پر چربی دیگر برای متقاضیان صرفه اقتصادی ندارد.

منصور پوریان  گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن تالارها و آشپزخانه‌ها تقاضا برای خرید گوشت کاهش پیدا کرد. همچنین کاهش قدرت خرید باعث انباشت چربی در دام‌ها شده که معمولا برای این دام‌های پر چربی تقاضایی وجود ندارد.او ادامه داد: چنانچه تقاضایی هم برای دام‌های پر چربی وجود داشته باشد، فعالان بازار مجبورند به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده قیمت دنبه را هم با قیمت گوشت محاسبه کنند.

دام روی دست دامداران ماند

او با اشاره به ممنوعیت صادرات دام گفت: متاسفانه صادرات دام زنده همچنان ممنوع است. چنانچه صادرات دام زنده آزاد بود بخشی از دام‌های پر چربی به کشورهای همسایه صادر می‌شد اما به دلیل کنترل بازار در نیمه دوم سال ممنوعیت صادرات دام زنده همچنان تداوم دارد.دامداران می‌گویند به دلیل عدم تقاضا و ممنوعیت صادرات دام‌ها روی دست دامداران مانده است و همین مساله باعث شده هیچ خریداری برای دام‌های پر چربی وجود نداشته باشد!

چقدر دام در دامداری‌ها وجود دارد؟

از طرف دیگر دولت اخیرا برای کنترل بازار در نیمه دوم سال دام را کیلویی ۲۶ هزار تومان یعنی یک چهارم قیمت واقعی از عشایر می‌خرد تا در نیمه دوم سال بحران جدیدی در این حوزه به وجود نیاید.پوریان همچنین با اشاره به میزان انباشت دام در دامداری‌ها گفت: بر اساس آخرین آمار هفت میلیون راس دام سبک و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین مازاد در دامداری‌ها کشور انباشت شده است.

هر ساله در ایام ماه محرم و عید قربان تقاضا برای خرید دام زیاد بود اما حالا خبرها حاکی از این است که رکود در بازار محرم امسال بی‌سابقه بوده. چندی پیش منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور به ایلنا گفته بود « علاوه بر کرونا شرایط بد اقتصادی نیز بر کاهش تقاضا موثر بوده است و هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی نیز مانند گذشته توان خرید تعداد زیاد دام برای نذورات را نداشتند. هیات‌های مذهبی هم این بار مانند بسیاری از مردم به جای خرید دام زنده گوشت، یخی ارزان خریدند.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید