حقایق شگفت انگیز زیادی درباره بارکدها وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد بارکدها پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

 حقایقی جالب و عجیب درباره بارکدها که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو، بارکدها از جمله کاربردی‌ترین اختراعات بشر محسوب می‌شوند که به تنهایی توانستند صنعت خرید و فروش را در هایپر مارکت‌ها متحول کنند. امروزه هیچ محصول بدون بارکد را در بازار نمی‌توان یافت. در واقع بارکد یکی از ضروری‌ترین مواردی است که بر روی برچسب همه‌ی محصولات غذایی، خانگی و حتی صنعتی وجود دارد. کاربرد وسیع بارکدها بر کسی پوشیده نیست و تنها با یک اسکنر بارکد خوان می‌توان نام محصول را در میان هزاران محصول موجود در یک فروشگاه پیدا کرد.

در این گزارش ۲۰ حقیقت جالب و شنیدنی در مورد بارکدها بیان شده است و با مطالعه این مطلب خواهید فهمید که از زمان اختراع بارکد تا کنون چه تغییراتی در روند شکل‌گیری بارکدها پدید آمده است.

۱- اولین محصولی که با بارکد اسکن شده است، یک بسته آدامس در فروشگاه Marsh’s در ۲۶ ژوئن ۱۹۷۴ بود. این بسته آدامس در موزه اسمیتسونین در معرض دید عموم گذاشته شده است. بارکدها اولین بار در انگلیس در سوپر استار Keymarkets در اسپالدینگ، در اکتبر ۱۹۷۹ ایجاد شدند. هویت خریدار و سرنوشت جعبه اولین بارکد مشخص نیست.

۲- سیستم بارکد ۱۳ رقمی که در سراسر جهان استفاده می‌شود می‌تواند هزار میلیارد کد منحصر به فرد تولید کند.

۳- بارکد در دنیای هنر توسط هنرمند نیویورکی استفاده شده است. برنارد سولکو اولین هنرمندی است که از نمادشناسی بارکد به عنوان موضوع کارهای مختلف هنری خود استفاده کرد که شامل نقاشی‌هایی با ارتفاع ۲ تا ۲۰ متر بر اساس تصویر استاندارد بارکد بود.

۴- در سایت www.barcodeart.com برنامه‌ای وجود دارد که در آن می‌توانید برای خود بارکد ایجاد کنید. کاری که شما باید انجام دهید این است که جنسیت، سن، کشور مبدا، قد و وزن خود را در کادرهای این برنامه وارد کنید تا وب سایت بارکد منحصر به فردی را بر اساس خصوصیات منحصر به فرد شما تولید کند.

۵- هنگامی که سیستم بارکد برای اولین بار به خرده فروشان معرفی شد، تابش نور خورشید از ویترین فروشگاه‌ها از خواندن بارکدها جلوگیری می‌کرد. خوشبختانه از آن زمان تا کنون فناوری بارکدگذاری به طرز شگفت انگیزی بهبود یافته است.

۶- هدف بارکدها دقت و سرعت ۹۹ درصدی اسکن و شناسایی نوع محصول است.

۷- مطابق با آمار مرکز الکترونیکی بارکد، تعداد بارکدهای اسکن شده در سراسر جهان به تعداد ۵ میلیارد در هر روز است.

۸- مری استوارت ریلف نویسنده، در کتاب خود با نام سیستم جدید پول ۶۶۶ که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد، ادعا کرد بارکدها به صورت مخفیانه شماره ۶۶۶ را رمزگذاری می‌کنند که علامت خاصی در کتاب مقدس است. جورج لورر به عنوان مخترع بارکد UPC مجبور شد بیانیه‌ای عمومی در مورد این اتهام ارائه دهد و از سیستم بارکد خود دفاع نماید.

۹- Barcode Battler یک کنسول بازی دستی است که توسط Epoch در ماه مارس سال ۱۹۹۱ منتشر شد. این کنسول دارای تعدادی کارت بود که هر کدام دارای بارکد مشخص بودند. برای انجام بازی، هر بازیکن یک بارکد را انتخاب کرده و کنسول بر اساس آن بارکد، یک شخصیت جدید ایجاد می‌کرد. این شخصیت‌ها در بازی در برابر یکدیگر می‌جنگیدند. در آن زمان این بازی در ژاپن محبوبیت زیادی پیدا کرد.

۱۰- کوچکترین بارکد جهان در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط دکتر استفان بوخمان، حشره شناس کشاورزی در مرکز تحقیقات زنبور عسل کارل هایدن در آریزونا ساخته شد. در این مرکز بارکدهای بسیار کوچکی برای شناسایی و نظارت بر فعالیت هر یک از زنبورها به آن‌ها متصل شده بودند. کوچک‌ترین بارکد با ابعاد ۲۵ در ۱۳ میلی متر چاپ شده بود.

۱۱- ارتش آمریکا از بارکدهای با طول ۶۰.۹۶ سانتی متر برای برچسب زدن به قایق‌هایی با طول ۱۵.۲۴ متر که در آکادمی نظامی وست پوینت در نیویورک ذخیره می‌شوند، استفاده می‌کند. این بارکدهای عظیم، اطلاعات مربوط به قایق‌ها و عملیات قبلی آن‌ها را ذخیره می‌کنند.

۱۲- مشروب سازان برای اولین بار از استفاده از بارکد بر روی برچسب‌های بطری‌های مشروب خودداری کردند، زیرا بطری‌ها به عنوان وسایلی تزئینی روی میز استفاده می‌شدند.

۱۳- یکی از اتفاقات بسیار خاص درباره بارکد در سال ۱۹۹۷ در ژاپن اتفاق افتاد. بیش از یک میلیون دختر دبیرستانی در توکیو خالکوبی‌های موقتی را به شکل بارکد انجام دادند.

۱۴- در آگوست سال ۱۹۹۴، Poetry Review شعری سرود که کامل از قطعات بارکد تشکیل شده بود. این شاعر ادعا می‌کرد که شعر او توسط دستگاه‌های بارکد خوان قابل خواندن است.

۱۵- در اکتبر سال ۱۹۷۷ مجله MAD، بارکدی غول پیکر را بر روی مجله خود چاپ کرد با این پیام که ” امیدوارم این شماره بارکد همه کامپیوترهای جهان را مسدود کند”.

۱۶- بارکدهای چاپ شده در روزنامه‌ها با سایرین متفاوت است، زیرا شامل رقمی برای نشان دادن روز انتشار آن است.

۱۷- اولین اسکنرهای بارکد به اندازه ماشین لباسشویی  و حاوی اجزایی بودند که باید توسط آب خنک می‌شدند.

۱۸- در ابتدا لیزرهای قرمز اسکنر بارکد باعث نگرانی خریداران ناآگاه می‌شد. مردم این لیزرهای قرمز را مرتبط با جنگ ستارگان می‌دانستند و نگران از این بودند که آتش بگیرند و یا کور شوند.

۱۹- دوبلین زمانی یک کلوپ شبانه با بارکد مخصوص به خود را داشت. این کلوپ نمادین که در سال ۲۰۱۰ تعطیل شد در تمام دهه ۲۰۰۰ بسیار محبوب بود. معروفیت این کلوپ به خاطر عکس‌های تاباسکو Flatliner، استخر شنا و غذاهای آماده چینی و دیگر موارد بود.

۲۰- متخصصان زبان به شباهت چشمگیر الفبای ایرلندی قرن پنجم معروف به اوغام را به بارکدهای مدرن اشاره کرده‌اند که متشکل از مجموعه‌ای از خطوط و فضاهای افقی و عمودی است. / دیجی‌رو

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید