امروز نهم شهریور سالروز ربوده شدن امام موسی صدر توسط رژیم قذافی است. امام موسی صدر در دوران تحصیل خود در حوزه علمیه قم از شاگردان حضرت آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد بودند.

خاطره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از امام موسی صدر درباره حوزه نجف / فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد به نقل خاطره‌ای پیرامون پرسش از امام موسی صدر در مورد وضعیت علمی اساتید حوزه علمیه نجف، پرداختند:

«آقای آقا موسی صدر -حفظه‌اللّه یا رحمة‌اللّه؛ نمیدانم- تازه رفته بود نجف، یکی دو سالی بود که نجف بود؛ ما [هم] مشرّف بودیم؛ آنجا با ایشان ملاقات کردیم، پرسیدیم که وضع و نسبت اساتید اینجا با قم چه جوری است؛ چون ایشان شاگرد آقای داماد بود؛ ایشان گفت نه، هیچ رجحانی اینجا من نمیبینم؛ یعنی واقعاً آن وقت با اینکه بزرگانی در نجف بودند، قضاوت آقای آقا موسی این بود؛ گفت نه، من [رجحانی نمیبینم]. همین طور که ایشان اشاره کردند [به بحث] حق‌الطّاعه (۱)، این جزو حرف‌های آقای داماد است؛ حالا ممکن است که مثلاً فرض کنید دو ذهن با همدیگر در این زمینه تلاقی کنند، لکن با توجّه به رفتن آقای آقا موسی به نجف و ارتباطش با مرحوم آقای شهید صدر، خیلی به نظر قریب و نزدیک می‌آید که از [نظرات] ایشان هم اینجا استفاده کرده باشند.»

(۱) از ارکان اندیشه‌ی اصولی شهید آیت‌اللّه سیّدمحمّدباقر صدر (قدّس سرّه) نظریه‌ی حقّ‌الطّاعه است. بر اساس این نظریه هرگاه مکلّف دلیلی شرعی بر اثبات یا نفی حکم الزامی نیابد به حکم عقل ملزم به احتیاط است. از این رو دایره حقّ اطاعت شارع وسیع‌تر از آن در نظر مشهور اصولیّون است، زیرا شامل حکم الزامی محتمل هم می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید